کد خبر: 600094
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
توصيه توليد‌‌كنندگان به مردم
به رغم تأمين نهاده از سوي دولت، توليد‌‌كنندگان مرغ افزايش تدريجي قيمت مرغ را از روز چهار‌شنبه آغاز كردند و به مردم نيز توصيه مي‌كنند، مرغ مورد نياز خود را قبل از فرا رسيدن ماه رمضان خريداري كنند.
بهناز قاسمي

به گزارش «جوان» هرساله با نزديك شدن ماه مبارك رمضان و افزايش تقاضا، كالاهاي مصرفي به ويژه مرغ و تخم مرغ گران مي‌شود. امسال نيز از يك و نيم ماه مانده به ماه رمضان، توليد‌‌كنندگان مرغ قيمت اين كالا را از روز پنج‌شنبه كيلويي 400 تومان گران كردند به طوري كه هر كيلو مرغ روز گذشته 5500 تومان عمده و 5800 تومان به صورت خرده فروشي عرضه شده است. در اين خصوص رئيس هيئت مديره انجمن صنفي مرغداران در گفت و گو با «جوان» درباره وضعيت بازار مرغ گفت: در حال حاضر عرضه بيش از تقاضا مي‌باشد، اما به مردم توصيه مي‌كنم كه قبل از فرا رسيدن ماه رمضان و گران شدن قيمت‌ها، مرغ مورد نيازشان را خريداري و در فريزر نگهداري كنند تا در آن ايام گله و شكايتي نباشد.

محمد يوسفي افزود: در سال جاري قيمت دان مرغ افزايش يافته به طوري كه كنجاله سويا با نرخ دولتي كيلويي 800 تومان و ذرت نيز كيلويي 700 تومان از سوي پشتيباني امور دام توزيع مي‌شود، اما در بازار قيمت كنجاله 1050 تومان و ذرت نيز 20 درصد گران‌تر از سال گذشته به فروش مي‌رسد. وي تأكيد كرد: البته دان مرغ به نرخ دولتي در مقابل تحويل مرغ به دولت مي‌باشد و پشتيباني امور دام مرغ را كيلويي 5300 تومان از توليدكنندگان خريداري مي‌كند، در حالي كه مرغداران در حال حاضر با زيان توليد مي‌كنند و مرغ با قيمت كمتر از 6 هزار تومان اقتصادي نيست. 

يوسفي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تقاضايي براي افزايش قيمت به سازمان حمايت ارائه داده‌ايد يا خير، افزود: با توجه به اخباري كه از مجلس مي‌رسد و حذف ارز مرجع براي واردات نهاده‌هاي دامي و دان مرغ، احتمالاً قيمت‌ها پس از تصويب و ابلاغ بودجه افزايش يابد، از اين رو ما منتظر تصميم‌گيري براي واردات نهاده‌ها هستيم، اما قطعاً در ماه رمضان با توجه به افزايش 30 درصدي تقاضا قيمت مرغ گران خواهد شد. همچنين طي روزهاي گذشته قيمت تخم مرغ نيز50 تومان گران شده و از دانه‌اي 250 تومان به 300 تومان تغيير كرده است و هرشانه تخم مرغ 9000 تومان به فروش مي‌رسد.

  ذخيره‌سازي 22هزار تن مرغ براي ماه رمضان

به گفته يك منبع آگاه، طبق توافق دولت با توليد‌كنندگان، قرار است قيمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌هاي آينده به صورت تدريجي با شيب كم افزايش يابد و گراني قيمت‌ها هيچ ارتباطي به كاهش توليد يا جوجه‌ريزي ندارد، بلكه به دليل افزايش ماليات و دستمزد‌ها و هزينه‌هاي جانبي توليد، مرغداران چاره‌اي جز بالا بردن قيمت‌ها ندارند. البته معاون توسعه بازرگاني داخلي با تأكيد براينكه امسال ذخيره‌سازي 22‌هزارتن براي ماه رمضان صورت گرفته و داستان افزايش قيمت مرغ ديگر تكرار نخواهد شد به مصرف‌‌كنندگان اطمينان داد كه نگران تأمين مرغ در ماه رمضان نباشند. وي البته از پاسخگويي به احتمال افزايش قيمت مرغ در ماه‌هاي آينده خودداري كرد و افزود: در حال حاضر به لحاظ تأمين و توزيع كالاهاي اساسي هيچ مشكلي وجود ندارد.

همچنين حسن رادمرد، درباره روند توزيع كره و كمبود اين كالا در بازار اظهار كرد: ‌از سوي بانك مركزي قرار بود كه ارز براي واردات اين كالا اختصاص يابد و پس از اختصاص ارز براي واردات اين كالا روند واردات، ترخيص و توزيع اين كالا توسط بخش خصوصي آغاز شده است. البته به رغم تأكيد وي بر توليد و توزيع كره در فروشگاه‌ها در روزهاي گذشته، هنوز بازار با كاهش عرضه مواجه است و در بسياري از مناطق تهران و شهرستان‌ها توزيع كره همچنان متوقف است. گزارش‌هاي مردمي حكايت از آن دارد كه در حال حاضر كره پاستوريزه بسته‌بندي شده در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر با كاهش توزيع مواجه است و در برخي واحدهاي صنفي عرضه كره به شرط خريد ساير كالاها مثل خيار شور يا روغن حيواني بسته بندي انجام مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار