کد خبر: 523194
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
رسانه ملي سرانجام تصميم به تبليغ يك كالاي فرهنگي گرفت
حميد نورشمسي
«ما امروز مى‌بينيم براى كـالاهـاى كم‌اهميتي كه تأثيرى هم در زندگى انسان‌ها ندارند، صاحبانش تبليغات رنگينِ عجيب و غريبى را متصدى ميشوند، مباشر مي‌شوند، دستگاه‌هاى ارتباط‌جمعى، مطبوعات و صدا و سيما آنها را پخش مي‌كنند در حالى كه آن محصولات هيچ ضرورتى ندارند، هيچ لزومى ندارند، يك چيز اضافى در زندگى هستند، گاهى بودنشان مفيد است، گاهى بودنشان حتى مفيد هم نيست، شايد مضر هم هست. محصولى با عظمت كتاب، با ارزش كتاب، درخور اين است كه تبليغ بشود، تشويق بشوند كسانى كه مي‌توانند كتاب را بخوانند اين را ما بايد به صورت عادت در بياوريم.»
اين سخنان بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با كتابداران و مسئولان كتابخانه‌هاست كه به عنوان بخشي از مطالبات فرهنگي مقام‌معظم رهبري در سال‌هاي اخير بارها از طريق رسانه‌ها و زبان مسئولان فرهنگي نيز بر ضرورت آن تأكيد شده بود اما به هزار دليل نوشته و نانوشته امكان تحقق آن و به طور مشخص امكان تحقق برآورده شدن رؤياي حضور نشر و كتاب در تبليغات تلويزيوني به عنوان آرزويي دست نيافتني خود را نشان مي‌داد ولي گويا به تازگي اين آرزوي دور و دراز محقق و اين امكان براي ناشران فراهم شده است. بر همين اساس و بر مبناي خبري كه سرپرست مركز رسانه‌اي شيرازه اعلام داشته است ساز و كارهاي لازم براي ساخت تيزرهاي مناسب با بودجه ناشران و پخش از صدا و سيما با دستور صريح رياست سازمان به اداره كل بازرگاني در حال نهايي شدن است و بخش كمي از روند اداري باقي مانده است كه در آينده نزديك مرتفع خواهد شد.
همچنين پخش اين تيزرها در انحصار ناشران عضو مجمع ناشران نيست و هر ناشري با مراجعه به مركز شيرازه مي‌تواند در اين زمينه سفارش ساخت و توليد بدهد.
تبليغ كتاب در رسانه ملي به ويژه از طريق سيماي جمهوري اسلامي ايران بدون شك يكي از جدي‌ترين شيوه‌هاي ترويج كتابخواني و متوجه كردن اذهان جامعه به خوانش كتاب و مطالعه است، آن هم در روزگاري كه بر اساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته بخش قابل توجهي از مخاطبان رسانه‌هاي گروهي در ايران به شكلي از تلويزيون تأثير مي‌پذيرند كه معرفي يك كالا در آن براي آنها در حكم تضمين صحت و سلامت آن و نيز مؤثر بودن استفاده از آن به شمار مي‌رود.
كتاب به عنوان يك كالاي فرهنگي و اقتصادي بر اين مبنا مي‌تواند رسانه ملي را سكويي براي علاقه‌مند كردن هر چه بيشتر مخاطبان خود به تورق و نيز به حركت درآوردن چرخ‌هاي فرسوده و سنگين صنعت نشر در كشور درآورد كه اين روزها حال و روز خوشي ندارد.
نكته اصلي در اين ميان انتخاب ساعت پخش آگهي تبليغاتي كتاب در رسانه ملي است كه ميزان مناسب بودن آن بسته به ميزان اعتقاد مديران رسانه ملي به شعارهايشان مبني بر لزوم ارتقاي فرهنگ عمومي به وسيله رسانه ملي دارد.
البته انتخاب كتاب براي حضور در ميان كالاهاي تبليغي تلويزيون، با توجه به شمارگان خاص انتشار كتاب در كشور و نوع توزيع آن و نيز امكان تهيه آسان اين كالا براي مخاطبان رسانه ملي نيز از مهم‌ترين نكاتي است كه اميد مي‌رود مسئولان متولي اين موضوع به آن توجه كافي داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار