کد خبر: 522540
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۲
‌‌زهر چشم انگليس، پاكستان، كره‌شمالي، مغولستان، قزاقستان، ايتاليا، هند و اندونزي از هاليوود
سعيد پاكروان
مغولستان، كره شمالي، نيوزلند، ايتاليا، هند، اندونزي، پاكستان، ايرلند و انگليس از ديگر كشورهايي هستند كه پيشتر نيشتر تمسخر، سياسي‌كاري و گاه تحريف واقعيت را از سوي هاليوود احساس كرده‌اند؛ در اين بين اما رغبت هاليوود در سر به سر گذاشتن برخي كشورها با شدت و ضعف‌هايي همراه بوده است. 

چرا هاليوود سعي دارد به تاريخ كشورها بتازد
از حدود يك ماه پيش ايران تلاش خودش را براي شكايت از هاليوود آن هم از طريق وكيلي فرانسوي رسمي و علني كرد؛ طرح دعوي كه قرار است به خاطر نمايش تصاوير غير واقعي از ايران، آن هم در چندين و چند فيلم هاليوودي، به معرض اجرا گذاشته شود. «۳۰۰»، «بدون دخترم هرگز» و در آخرين نمونه «آرگو» از جمله اين فيلم‌ها بوده‌اند؛ نحوه به تصوير كشيده شدن ايران و مردمانش در اين فيلم سؤال‌برانگيز و تحريف‌آميز است. با اين حال هنگامي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران موضوع شكايت عليه هاليوود را مطرح كرد و در ادامه آن كوتاه پير، وكيل فرانسوي در بخش دعاوي بين‌المللي را به استخدام خود در آورد، سؤالات و گزاش‌هاي تمسخر‌آميز مختلف بود كه در رسانه‌هاي خارجي منتشر مي‌شد. برخي رسانه‌هاي خارجي چشم‌انداز طرح دعوي ايران در دادگاهي بين‌المللي را چندان واقع‌بينانه نمي‌انگاشتند. 

در آن زمان بسياري اين سؤال را مطرح كردند كه آيا كشور يا دولتي حق دارد كه بر يك بازنمايي سينمايي دقيق شود و با موشكافي عليه آن شكايت كند و اين شكايت در كدام حوزه قضايي پيگيري مي‌شود و آيا قانوني وجود دارد كه به ايران اجازه دهد از فيلم «بدون دخترم هرگز» كه محصول ۲۲ سال پيش است شكايت كند؟ گاه نيز اين سؤال مطرح مي‌شد كه هاليوود يك نهاد منسجم نيست و ايران دقيقاً مي‌خواهد از كدام بخش هاليوود شكايت كند. اما در اين بين اين رسانه‌ها هيچ‌گاه به اين موضوع دقت نكردند كه چرا هاليوود سعي دارد به تاريخ برخي كشورها بتازد و برخي واقعيات را جعل كند؛ اقدامي كه به نظر مي‌رسد ايران تنها سوژه آن نباشد. روزنامه گاردين كه در مواجهه با خبر شكايت ايران عليه هاليوود گاه نگاه نقادانه به خود گرفته و گاه به انتشار گزارش‌هايي درباره نقاط ضعف‌هاي فيلم آگرو و تحريف تاريخ در آن دست زده است به سراغ كشورهايي رفته كه همچون ايران نقره داغ سياست‌هاي استراتژيك و تحريف گونه هاليوود شده‌اند. 

كشورهايي كه از هاليوود شاكي هستند
وزارت امور خارجه قزاقستان را بايد از نادر نهادهاي رسمي و سياسي يك كشور دانست كه همچون ايران هاليوود را بابت ساخته شدن فيلمي توهين‌آميز تهديد به شكايت كرد؛ « بورات » فيلمي با بازي شاسا بارون كوهن بود كه قزاق‌ها را به تمسخر گرفت و خشم مردم قزاقستان را برانگيخت.
در مغولستان نيز غرور ملي مردم مغول با آنچه كه شايد بتوان بدترين چينش و گزينش بازيگري تاريخ نام گذاشت جريحه‌دار شد؛ هاليوود فيلمي به نام «فاتح» را ساخت كه در آن «جان وين» نقش چنگيز خان را ايفا مي‌كرد ! 

مردم كره شمالي هم پيشتر از سياست‌هاي تمسخر‌آميز و نگاه از بالا به پايين هاليوود ضربه خورده‌اند. «تيم امريكا » عنوان يك فيلم كمدي در سال ۲۰۰۴ است؛ بازيگران اين فيلم متشكل از عروسك‌هاي دو گربه، دو كوسه، يك سوسك و در نهايت مردي شبيه « كيم جونگ ايل » رهبر سابق كره شمالي است كه همچون مجسمه بزرگ او لباس پوشيده است. 

ايتاليا، هند و اندونزي، كشورهايي بودند كه جملگي خواستار عدم اكران فيلم «عيش، نماز، عشق» شدند؛ فيلمي كه شخصيت زن آن به اين سه كشور سفر مي‌كند و عيش و نماز و عشق را در هر يك از اين كشورها تجربه مي‌كند. پاكستان نيز خاطره خوشي از ساخت فيلم «جنگ چارلز ويلسون» ندارد؛ از داستان ساختگي اين فيلم هاليوودي چنين برداشت مي‌شود كه پاكستان با اسرائيل همكاري مخفيانه دارد و امريكايي‌ها در تلاش براي انتقال سلاح‌هاي اسرائيلي به افغانستان از يك ديكتاتور ارتشي در پاكستان و حفر كانالي پاكستاني كمك مي‌گيرند. ايرلندي‌ها از هاليوود مي‌خواهند كه به تمسخر لهجه شان در فيلم‌هاي امريكايي خاتمه دهد؛ برايشان فرقي نمي‌كند كه اورسن ولز در فيلم «زني از شانگهاي» باشد يا «تام كروز» در فيلم «دور و نزديك» آنها نمي‌خواهند كه لهجه ايرلندي روي زبان بازگران امريكايي به تمسخر كشيده شود. 

توهين هاليوود به شكسپير انگليسي ها
هاليوود حتي در ادامه تحريفات خود به انگليس نيز رحم نكرده است. هاليوود به دروغ موفقيت‌هاي بزرگ ارتش نظامي انگليس و متحدانش همچون تسخير انيگما در U- ۵۷۱ و آزادي برمه را به نيروهاي امريكايي نسبت داده است و گاه با زبان بي‌زباني گفته است كه شكسپير بزرگترين نمايشنامه نويس انگليسي يك متقلب بيسواد بوده و نيزبزرگ‌ترين ملكه انگليس نيز زن هوس‌باز بوده است. هاليوود، همه چيز را درباره رابين هوود كه بزرگترين قهرمان مردمي انگليس است غلط به تصوير مي‌كشد. اين موضوع در فيلم «‌شجاعدل‌» هم اتفاق مي‌افتد. 

هاليوود در واقع هيچ رو دربايستي با هيچ كشوري ندارد؛ هر كجا كه منافع امريكا پا در ميان باشد انگليس با ايران، ايرلند، اندونزي و پاكستان تفاوتي ندارد. هاليوود امروز سيطره تحريفاتش را بر مفاخر فرهنگي جهان گسترده است و در اين بين اما كمتر كشوري در جهان حاضر به قبول اين حقيقت است و انفعال جهان در قبال اين سينماي سياسي قوت قلبي براي اين سينماي پيچيده و كهنه كار در فن تحريف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار