کد خبر: 520929
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
جنجال‌آفريني فيلم مستند نامزد اسكار اعتراض وزير دفاع اسرائيل را برانگيخت
سعيد پاكروان
 اين نخستين بار در تاريخ است كه يك مستندساز اسرائيلي حقايق تلخ عمليات‌هاي كشتار آميز اسرائيل در اراضي اشغالي فلسطين را از زبان شش مسئول سابق سازمان جاسوسي اسرائيل به تصوير مي‌كشد. اين حقايق به حدي تلخ بوده است كه وزير دفاع اسرائيل با انتقاد از اين مستند، درور مره اسرائيلي را متهم به ساخت فيلمي مجعول كرده است.
سنت شكني اسرائيلي پس از ۶۰ سال
وقتي درور مره فيلمبرداري بيش از ۷۰ دقيقه گفت‌و‌گو با شش رئيس سابق آژانس اطلاعاتي و مخفي «شاباك» اسرائيل را به اتمام رساند، مي‌دانست كه اين كار برايش به منزله حمل كردن نارنجكي خطرناك است. نتيجه كارش «دروازه‌بان‌ها» بود؛ فيلم مستند ۷۵ دقيقه‌اي كه به تازگي اكرانش را در سينماهاي انگليس آغاز كرده و حرف و حديثش همچون بمبي در فضاي رسانه‌اي و محافل عمومي اين كشور منفجر شده است. اين مستند كه نامزد جايزه اسكار ۲۰۱۳ نيز شده بود در خاك‌هاي اشغالي فلسطين براي شماري از اسرائيلي‌ها به نمايش در آمد؛ بسياري از آنها از آنچه مي‌شنيدند و پيش روي چشم‌هايشان مي‌ديدند، بهت زده شده بودند!
اين اولين بار است كه يك مستندساز اسرائيلي از سرزمين‌هاي اشغالي، ماهيت واقعي كشت‌و‌كشتارهاي پشت پرده سرويس‌هاي جاسوسي اسرائيل و نيز واقعيات پنهان مانده از نظر عمومي جهان را از زبان رؤساي سابق سرويس‌هاي اطلاعاتي اسرائيل به تصوير مي‌كشد. «مره»، كارگردان اين مستند جنجال‌برانگيز در گفت‌وگو با نشريه «آبزرور» چاپ لندن گفته است: «اگر مي‌توانستم هر شش مأمور سابق سازمان جاسوسي اسرائيل را به اعتراف و واگويي تجربياتشان در مناقشه اسرائيل – فلسطين وا دارم، اين مستند شوكي بزرگ‌تر از شوك كنوني را ايجاد مي‌كرد.»
اشغال بس است !
بر اساس اين گزارش، خاطرات شش مأمور عالي‌رتبه سابق سازمان جاسوسي اسرائيل شامل روايت‌هاي مسحور كننده‌اي درباره فعاليت‌هاي شاباك در ۴۶ سال اشغال كرانه‌هاي باختري، غزه و شرق بيت‌المقدس مي‌شود. اما نقطه اوج فيلم پايان‌بندي آن است؛ آنجا كه كرامي گيلون يكي از مأموران سابق شاباك مي‌گويد: «ما زندگي‌ها را غير‌‌قابل تحمل مي‌كنيم. . . ما به موجودات بي‌رحمي تبديل شده‌ايم!»؛ آوراهام شالوم، ديگر مأمور اين سازمان مي‌گويد: «با ابزار نظامي و جنگ نمي‌توان صلح را به ارمغان آورد» و آوي ديچر يكي از شش مأمور مصاحبه شونده در اين مستند نيز سر آخر مي‌گويد: «ما از همه نبردها سربلند بيرون مي‌آييم اما در نهايت بازنده اين جنگ هستيم!»
به گفته« مره» اين نگرش در وجود شش مأمور سابق شاباك عميقاً ريشه دوانده بود تا جايي كه او از مشاهده اين حقيقت به شدت شگفت‌زده شده است. مره به آبزرور گفته است: «همه‌‌شان متفق‌القول مي‌گفتند كه اشغال بس است! منظورشان اين نبود كه رسيدن به راه حل كار آساني است...نه...اما همه‌شان معتقد بودند كه پايان دادن به اشغال اراضي اشغالي فلسطين بهترين راهكار و نفع ممكن براي اسرائيل است.»
ريشه حقيقت در بطن اشغالگران
تاريخ فيلم و مستند تا پيش از اين نظير چنين مصاحبه‌هاي ژرف و واقع بينانه با شش مرد تأثيرگذار در عمليات جاسوسي اسرائيل را به خود نديده است؛ شش مأمور سابقي كه پيشتر عمليات اطلاعاتي و جاسوسي اسرائيل در سرزمين‌هاي فلسطين را به مدت ۳۰ سال هدايت كرده‌اند. قدرت شش نفر بيشتر از قدرت يك نفر است و بخش عمده‌اي از قدرت، توانايي و پتانسيل‌هاي «دروازه‌بانان» نيز حاصل خاطرات انباشته شده‌اي در قلب‌هاي اين شش مرد است؛ ناگفته هايي كه حالا جنجال بزرگي را به راه انداخته و پيش‌بيني مي‌شود كه در صورت ادامه اكران جهاني اين مستند نيز هر چه بيشتر اعتراض لابي‌هاي قدرتمند اسرائيلي را كه در اكثر كشورهاي اروپايي ريشه دوانده‌اند، برانگيزد.
اين فيلم با نمايش صحنه‌هاي واقعي از هواپيماهاي بدون سرنشين نظامي اسرائيل آغاز مي‌شود كه با هدف ترور به پرواز در مي‌آيند. سپس از دوربين اين هواپيما صحنه تعقيب يك وسيله نقليه فلسطيني و نشانه‌گيري و انفجار آن به نمايش در مي‌آيد. در بخشي از اين مستند، يووال ديسكين، يكي از مأموران سابق سرويس جاسوسي اسرائيل مي‌گويد: «سؤال اضطراري كه در چنين شرايطي اغلب به ذهن خطور مي‌كند، اين است: «بزنم يا نزنم؟ نزن بهترين و آسان‌ترين پاسخ به نظر مي‌رسد اما گوش سپردن به اين پاسخ دشوارتر است.»
يك جاي كار اشكال داشت !
سپس اين شش مأمور سابق شاباك درباره معضل پذيرفتن عمليات خطرناك از سوي سران خود بحث مي‌كنند؛ عملياتي كه ممكن بود به مرگ عابران و مردم بيگناه بينجامد. يكي از مأموران در اين مستند مي‌گويد: «با خود مي‌گويي اين يك عمليات كاملاً‌ تر و تميز بود. هيچ كس جز تروريست‌ها در اين عمليات صدمه نديد. . . بعد ناگهان زندگي از حركت باز مي‌ايستد. . . در شب، در روز و وقتي مشغول انجام كاري هستي با خودت مي‌گويي: خيلي خوب، من يك تصميم گرفتم و متعاقب آن تصميم X نفر كشته شدند. حتماً در تدارك يك حمله بزرگ بودند؛ هيچ كس در نزديكي‌شان صدمه نديد و آن موقع هست كه باز مي‌گويي: «يك جاي كار اشكال دارد؛ يك چيز در اين بين غير طبيعي است و آن چيز قدرت تحت تسلط توست. . . قدرتي براي گرفتن زندگي ديگران در يك لحظه !»
در يكي از صحنه‌هاي واقعي و فيلمبرداري شده از جنگ در اراضي اشغالي فلسطين، صداي يكي از مأموران عالي رتبه سابق سازمان جاسوسي اسرائيل شنيده مي‌شود كه در يكي از بحث‌برانگيزترين سكانس‌هاي اين مستند، روش‌هاي كنترل جمعيت فلسطينيان، رو‌ش‌هاي بازجويي و جمع آوري اطلاعات و افراط‌گري‌هاي يهوديان را توصيف مي‌كند. شالوم، يكي از مسئولان سابق سرويس اطلاعاتي اسرائيل در بخشي از اين مستند با چهره‌اي يخ‌زده ماجراي ربودن دو فلسطيني و دستور قتل و مرگ فجيعشان را توصيف مي‌كند و در پايان مي‌گويد: «در جنگ با تروريسم اخلاق فراموش مي‌شود.»
حتي يك مأمور هم اعتراض نكرد!
بعد از نمايش اين فيلم در اسرائيل، مره متهم به ويرايش گزينشي مستند و اعترافات تلخ شش مأمور سابق شاباك شد تا موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل در گفت و گو با شبكه راديو ارتش اسرائيل اين مستند را برخوردي يك طرفه با قضايا دانسته و ضمن نادرست خواندن اين فيلم و خردگرا ناميدن مخاطبانش ادعا كند كه مره بخش‌هايي از مصاحبه طولاني را كه در خدمت روايتش بوده در مستند گنجانده است. مره اين اتهامات را رد كرده و گفته است كه مهم‌ترين رويكردش در ساخت اين مستند خارج نكردن سخنان مصاحبه‌شوندگان از چارچوب و تحريف نكردن حقايقي است كه درباره چنين مسائل حساسي از زبان آنها بيرون مي‌آيد. تا كنون و در حالي كه از آغاز اكران اين مستند چند روزي مي‌گذرد حتي يك نفر از شش مأمور سابق شاباك نيز ادعايي مبني بر تحريف گفته‌هاي خود مطرح نكرده است. موره در اشارتي ضمني به وزير دفاع اسرائيل گفته است: «براي برخي ديدن حقايق طرح شده در اين مستند بسيار سخت و دشوار است اما همه شش مأمور سابق شاباك سفت و سخت پشت پيام اين فيلم ايستاده‌اند.» پذيرش حقايق اين مستند نزد اسرائيلي‌ها هنگامي دشوارتر مي‌شود كه سه تن از شش مأمور سابق شين بت از اعضاي پارلمان اسرائيل بوده و هستند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار