کد خبر: 520928
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
پرچم كاهش قيمت برافراشته شد
به گزارش «جوان» عرضه نفت خام در فصول گرم سال با كاهش مواجه مي‌شود اما در سال جاري شرايط كمي متفاوت شده و قيمت نفت، دو‌رقمي شدن را انتخاب كرده است. همين موضوع باعث بروز نگراني در ميان كشور‌هاي صادركننده نفت خام شده به طوري كه وزير نفت ايران ادامه روند موجود را طبيعي ارزيابي نمي‌كند و احتمال نشست فوري اوپك را دور از ذهن نمي‌داند. اين در حالي است كه اعضاي اوپك اعلام كردند كه نيازي براي تغيير سطح توليد به منظور بالا رفتن قيمت‌ها نمي‌بينند. پس از رسيدن بهاي نفت برنت به پايين‌ترين سطح ۹ ماه اخير نمايندگان اعضاي اوپك گفتند: كشور‌هاي توليد‌كننده نفت حاشيه خليج ‌فارس در سازمان كشور‌هاي صادر‌كننده نفت (اوپك) نيازي براي تغيير سطح توليد خود به منظور بالا‌بردن قيمت‌ها نمي‌بينند.
ايران به عنوان يكي از اعضاي اصلي اوپك از حاميان افزايش قيمت نفت در خليج‌ فارس درخواستي براي كاهش توليد مطرح نكرد، اما وزير نفت ايران گفت: قيمت‌هاي نفت بايد بالاي ۱۰۰ دلار در هر بشكه باقي بماند.
رستم قاسمي در فاصله يك ماه تا نشست بعدي اوپك در ۳۱ ماه مه گفت: رسيدن قيمت نفت به زير ۱۰۰ دلار براي هيچ كس منطقي نيست.
وزير نفت عربستان ماه گذشته اعلام كرد: قيمت نفت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشكه هم براي مصرف‌كنندگان و هم براي توليد‌كنندگان منطقي است.
بهاي نفت برنت در روزهاي گذشته از ۱۰۶ دلار در هر بشكه به حدود ۱۰۱ دلار سقوط كرد و سپس به حدود ۱۰۳ دلار و ۱۱ سنت در هر بشكه بازگشت و صادر‌كنندگان نفت حاشيه خليج ‌فارس قصد دارند توليد خود را بدون تغيير در سطوح فعلي حفظ كنند. آمار ضعيف اقتصادي از سوي امريكا با پيش‌بيني‌ها مبني بر رشد اندك تقاضاي جهاني نفت براي سال ۲۰۱۳ از سوي آژانس بين‌المللي انرژي و اوپك همراه شده است.
در پي شروع خريد نفت برنت و فروش نفت امريكا به دليل انتشار اخباري مبني بر افزايش انتقال نفت كانادا به امريكا، قيمت نفت برنت ظهر جمعه اندكي بالا رفت. نفت برنت از اوايل سال ۲۰۱۱ به دليل ناآرامي‌ها در ليبي و همچنين نگراني از اختلال در عرضه نفت ايران به دليل اختلاف بر سر برنامه هسته‌اي، بالاي ۱۰۰ دلار در هر بشكه باقي مانده است.
در اين بين بهاي نفت خام سبك و سنگين صادراتي ايران هم از اين كاهش قيمت در امان نمانده است به طوري كه بهاي هر بشكه نفت خام سبك صادراتي ايران به ۱۰۵ دلار و نفت سنگين صادراتي به ۱۰۳ دلار كاهش يافته است. نامزد پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي دبيركلي اوپك هم با تشريح دلايل كاهش قيمت جهاني طلاي سياه اعلام كرد: هر چند قيمت ۱۰۰ دلاري بهاي واقعي اين كالا نيست اما در شرايط فعلي اقتصاد جهاني قيمتي منصفانه براي توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان به شمار مي‌رود.
غلامحسين نوذري با اعلام اينكه در سال‌هاي اخير طرح‌هاي جديد رياضت اقتصادي در برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تدوين و اجرايي شده است، تصريح كرد: اجراي طرح‌هاي رياضت اقتصادي در كاهش تقاضا براي خريد نفت در بازارهاي جهاني تأثير‌گذار بوده است.
وزير اسبق نفت در دولت نهم با يادآوري اينكه در شرايط فعلي با در نظر گرفتن هزينه‌هاي توليد، توسعه، تورم و همچنين تغييرات ارزش كالا حتي قيمت نفت ۱۰۰ دلاري يك قيمت واقعي براي نفت خام به شمار نمي‌آيد، اظهار داشت: اما با توجه به وضعيت ركود اقتصادي در اروپا نفت ۱۰۰ دلاري مي‌تواند براي مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان اين كالاي استراتژيك مطلوب باشد. وي با بيان اينكه اوپك در شرايط فعلي اقتصاد جهاني بايد قيمتي را براي نفت خام دنبال كند كه منجر به رشد و شكوفايي اقتصادي شود، تبيين كرد: قطعا ادامه ركود اقتصادي به نفع توليد‌كنندگان نفت خام هم نخواهد بود. نوذري با تأكيد بر اينكه مشكلات فعلي اقتصاد اروپا و برخي از كشورهاي غربي ريشه در قيمت نفت خام ندارد، بيان كرد: عدم سرمايه‌گذاري مناسب براي توليد كالاها و اخذ ماليات‌هاي سنگين در اين كشورها منجر به ركود اقتصادي شده است.
وي با اعلام اينكه در چند سال اخير بخش عمده سرمايه‌ها راهي كشورهاي در حال توسعه همچون هند و چين شده است، يادآور شد: بر اين اساس همزمان با كاهش سرمايه‌گذاري‌ها در اروپا و امريكا، درآمدهاي ناشي از ماليات توليدكنندگان هم كاهش يافته، بر تعداد بيكاران افزوده شده و اين در حالي است كه هزينه‌هاي مردم با افزايش روبه‌رو بوده است.
وزير اسبق نفت با بيان اينكه اوپك همواره در مواقع بحران تصميم‌هاي منطقي اتخاذ كرده است، تأكيد كرد: از اين رو در شرايط فعلي اعضاي اوپك مي‌توانند نقش‌آفريني تأثير‌گذاري براي بهبود شرايط اقتصاد جهاني همچون گذشته داشته باشد. نوذري در پايان تأكيد كرد: هر‌چند قيمت ۱۰۰ دلاري بهاي واقعي اين كالا نبوده اما در شرايط فعلي اقتصاد جهاني قيمتي منصفانه براي توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان به شمار مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار