کد خبر: 520771
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

رويتر- فرانسه در راستاي سپردن اداره امور كشور مالي به حافظان صلح سازمان ملل، صد تن از نيروهايش را از اين كشور خارج كرده و تنها هزار واحد را تا پايان سال در كشور مالي نگه خواهد داشت.
فرانسه در ماه ژانويه و در زمان بحران مالي چهارهزار تن از نيروهايش را به اين كشور اعزام كرد و در پي توجيهات خود در مداخلات امور كشور مالي، اتحاد نيرو‌هاي فرانسوي به ارتش القاعده را امري حياتي خواند و انتقال نيرو‌ها براي تصرف شمال كشور مالي و پايتخت اين كشور را حائز اهميت دانست. ارتش فرانسه كه ماه‌ها قبل از تصرف پايتخت مالي موفق شده بود شورشيان را از شمال مالي بيرون كند، تصميمي ديگر در سر داشت. 

ارتش فرانسه در صدد آن بود تا پس از تصرف اين كشور به مناطق آفريقايي دسترسي پيدا كرده و آنها را تحت سلطه خود در آورد. لازم به ذكر است كه جنگ خياباني ارتش فرانسه همچنان در مالي برقرار است.
به گفته لارن فابيوس، وزير امور خارجه كشور فرانسه، وجود هزار نيروي فرانسوي در كشور مالي براي برقراري صلح و آرامش است اما امروز حرف‌هاي وزير امور خارجه فرانسه با اقدامات ارتش اين كشور در مالي تناقض دارد. برقراري صلح يا كشورگشايي؟ 

به گزارش رويتر، پس از كناره‌گيري ارتش فرانسه، ‌ سازمان ملل متحد، هفته پيش ۱۱ هزار و ۲۰۰ سرباز و يك هزار و ۴۴۰ نفر را براي ايجاد آرايش نظامي در كشور مالي مستقر كرده‌اند. به گفته سردمداران كشور امريكا وجود سربازهايي از انجمن اقتصادي غرب آفريقا در كشور مالي بيهوده است. تهديدات مردمي نيز در كشور رو به افزايش است؛ چرا كه سلاح‌هايي به صورت قاچاق از كشور ليبي به مالي و سواحل مديترانه وارد مي‌شود كه موجب نارضايتي مردم شده است. به گفته انجمن امنيتي سازمان ملل متحد، پس از آغاز شورش‌هاي ليبي در سال ۲۰۱۱، اين كشور منبعي عظيم در توليد اسلحه است كه به موجب آن، واردات سلاح‌هاي غير مجاز از اين كشور به ليبي موجب ناآرامي در اين كشور گرديده است. ايمن الظواهري، رهبر القاعده، نيز طي بيانيه‌اي از كشور‌هاي مسلمان كه در آرامش به سر مي‌برند، خواست تا اتحاديه‌اي به نام اتحاديه كشور‌هاي مسلمان تأسيس كنند كه به منظور آن، بتوان دست ارتش كشور‌هاي ديگر مانند فرانسه را از كشور مالي كوتاه كرد. به گزارش فرانس ۲۴، الظواهري ‌ معتقد است كه تأخير‌هاي انجام شده توسط دولت فرانسه براي انتقال ارتش به كشور خود، مانند بلايي است كه دولت امريكا بر سر عراق و افغانستان در آورده است.
كارشناسان بر اين باورند كه مداخله ارتش فرانسه در كشور مالي، ‌ عمليات كوتاه مدت نيست و براي مدتي طولاني طول خواهد كشيد. 

كلاد مانيكت، افسر سابق جاسوسي فرانسه كه حدود ۲۰ سال در آسياي مركزي و شمال آفريقا فعاليت داشته، در همين ارتباط مي‌گويد: در ابتداي اين عمليات مشخص بود كه مدت آن طولاني خواهد شد هرچند برخي ديگر اين ماجرا را تكذيب مي‌كردند. ميشل كالن، روزنامه نگار تجسسي كه در مورد استراتژي‌‌هاي جنگي مطالب گوناگوني مي‌نويسد بر اين باور است كه جنگ تنها راه حل نيست.
تنها مشكل كشور مالي وجود نارسايي‌هاي اقتصادي است كه فرصت‌هايي را براي افراد تروريست به وجود مي‌آورد. مهم‌تر از همه اين است كه بزرگ‌ترين دليل فقر اين كشور چپاول‌هاي فرانسه و استعمار مستمر اين كشور است. بنا بر گفته‌هاي او، فرانسه در نظر دارد تا آفريقا را نيز تحت كنترل خود در آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار