کد خبر: 520689
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۸
ثبت‌نام از نامزدهاي چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا از امروز شروع مي‌شود
انتخابات چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر، همزمان با انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در ۲۴ خردادماه امسال برگزار مي‌شود. بر همين اساس نيز مدت‌هاست فعاليت‌هاي كانديداهاي حضور در انتخابات آغاز شده است. 

ثبت‌نام از داوطلبان حضور در انتخابات دوره چهارم از امروز تا روز يك‌شنبه ۳۰ فروردين ۹۲ به مدت هفت روز در ساعات اداري ادامه دارد. 

در چنين شرايطي اگرچه امروز به صورت رسمي ثبت‌نام كانديداهاي شورا شروع مي‌شود اما وزير كشور دستور شروع عمليات اجرايي انتخابات چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را روز پنج‌شنبه در محل ستاد انتخابات كشور صادر كرد. 

مصطفي محمدنجار ضمن بازديد از ستاد انتخابات كشور دستور شروع به كار انتخابات چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را صادر كرد. وي از طريق ويدئو كنفرانس و ارتباط با فرمانداران استان‌هاي كشور از آمادگي شعب انتخاباتي در سراسر كشور كسب اطلاع مي‌كند. 

اما در همين ارتباط حسين طلا، رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در گفت‌وگو با «جوان» آخرين اطلاعات مربوط به برگزاري انتخابات چهارمين دوره و ابهامات موجود را بيان مي‌كند و مي‌گويد: مهمترين موضوع در شرايط كنوني ابهاماتي است كه شوراي محترم نگهبان به دو بند از مصوبه ۲۷ اسفند گرفته است. بند يك و بند ۶ مصوبه ۲۷ اسفند كه مربوط به انتخابات شهر ري و شميرانات بوده و همچنين نحوه بررسي و اعتراض به مصوبات شوراها در فرمانداري‌ها و بخشداري ها، مورد ابهام شوراي نگهبان قرار گرفته و كميسيون شوراها امروز بايد اين ابهامات را برطرف كرده و فردا در صحن علني آن را مطرح كند و پس از آن بار ديگر به شوراي نگهبان فرستاده شود. 

انتخابات ري شايد جدا شود!
وي در پاسخ به اين سؤال كه در شرايط كنوني انتخابات شهر ري و شميرانات جدا برگزار مي‌شود يا خير، مي‌افزايد: شوراي نگهبان در اين رابطه يك ابهام را عنوان كرده و در صورتي كه اين ابهام رفع نشود، احتمال جدا برگزار شدن انتخابات شوراي شهر در ري وجود دارد. 

طلا در ادامه خاطرنشان مي‌كند: ابتدا بايد صلاحيت كانديداهاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا، ولايتمداري و التزام عملي به اسلام و ابراز وفاداري به قانون اساسي در اولويت باشد. 

ارائه گواهي سوء‌پيشينه از دوره بعد!
اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سؤال كه كدام نهادها در بحث سوء پيشينه داوطلبان دخالت دارند، مي‌گويد: براساس مصوبه كنوني داشتن گواهي سوء‌پيشينه الزامي است اما با توجه به اينكه اين بند به زمان ثبت‌نام نمي‌رسد، در اين دوره از مجموعه دادستاني و قوه قضائيه‌، دادگستري، نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات و ثبت احوال استعلام‌هاي موجود گرفته مي‌شود. 

از سواد خواندن و نوشتن تا ليسانسه‌ها در راه شورا
طلا در پاسخ به سؤال ديگري در ارتباط با نحوه ارائه مدرك تحصيلي مي‌افزايد: در روستاهاي زير ۲۰۰ خانوار سواد خواندن و نوشتن كفايت مي‌كند. روستاهاي بالاي ۲۰۰ خانوار مدرك ديپلم مي‌خواهد. براي شهرهاي داراي ۲۰ هزار جمعيت به پايين مدرك فوق ديپلم الزامي است و براي شهرهاي داراي ۲۰ هزار جمعيت به بالا مدرك ليسانس يا معادل آن نياز است. در صورتي كه مصوبه ۲۷ اسفند مورد تأييد قرار بگيرد، كساني كه در دوره قبلي عضو شورا بوده‌اند، از ارائه مدرك معاف هستند البته مشروط بر اينكه در همان محل قبلي ثبت‌نام كنند. با اين حال، هيئت اجرا بر نظارت انتخابات مي‌تواند در صورت مشكوك شدن به مدارك تحصيلي تأييده آن را مورد بررسي قرار دهد. 

طلا انتخابات را يك فرايند سه بعدي مي‌داند كه در اين فرايند، حقوقي را بايد براي حاكميت، حقوقي را براي ملت و حقوقي را براي داوطلب انتخاباتي در نظر گرفت كه اين حقوق به هيچ وجه نبايد قرباني ديگري شود به شكلي كه حقوق حاكميت، ملت و فرد داوطلب تأمين شود. 

وي مي‌گويد: حفاظت و صيانت از اين فرايند سه وجهي روي دوش هيئت‌هاي اجرايي و نظارت است لذا هر گونه اشكالي كه در اين روند ايجاد شود، قطعاً حقوقي از ملت، نظام يا داوطلب تضييع خواهد شد.
طلا در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر دليل اصلي ثبت‌نام در دفاتر پيشخوان دولتي عنوان مي‌كند: با توجه به اينكه فرمانداري‌ها در زمان ثبت‌نام بيش از اندازه شلوغ مي‌شدند و حدود يك ميليون نفر بايد ثبت‌نام مي‌كردند، ترجيح داده شد تا پيش‌ثبت‌نام‌ها در دفاتر پيشخوان انجام شود. 

خدمتگزاران آباداني و پيشرفت، فعالترين تشكل
اما در شرايطي كه از امروز ثبت‌نام رسمي از متقاضيان شروع مي‌شود، به نظر مي‌آيد كه تشكل خدمتگزاران آباداني و پيشرفت يكي از فعالترين گروه‌ها در انتخابات شوراي شهر باشند. در همين ارتباط پرويز سروري، در گفت‌وگو با «جوان» در ارتباط با آخرين اقدامات اين تشكل مي‌گويد: در شرايط كنوني ستادهاي استاني را به خوبي ساماندهي و راه اندازي كرده‌ايم و در شهرستان‌ها نيز اكنون در مرحله تهيه ليست هستيم و با طيف‌هاي مختلفي هم‌راستا شده‌ايم. اولويت اول ما نيز يك ليست واحد از اصولگراهاست و پس از آن نيز به دنبال يك ليست حداكثري هستيم. 

با اين حال طي روزهاي اخير نام‌هاي زيادي در رسانه‌ها براي ورود به انتخابات شوراي شهر شنيده مي‌شود. از حضور ۱۵ عضو كنوني گرفته تا نفراتي همچون، حسين رضازاده، حميد استيلي، حميد سوريان، دكتر ودود حيدري، پيرهادي، تقي پور، علي محمدي، اسكندري، سهراب پور، حشمتي، مهندس جعفري، وحيد نوروزي، زنگنه، بي‌طرف، خسروي وفا، كاسه‌ساز، خادم، مرتضي الويري، اميررضا واعظ آشتياني، آرش مير اسماعيلي، زهرا اشراقي، سهيلا جلودار زاده، سيدمحمدهادي ايازي، عشرت شايق، علي اصغر يوسف‌نژاد، علي خداشاهي، غلامرضا فروزش، فاطمه راكعي، محمد جواد حق شناس، محمدباقر نوبخت، محمدعلي روشن، محمد اصغري، يوسف رشيدي، محمد احمدي بافنده، مرتضي بانك و نعيمه اشراقي كه هر كدام كم و بيش خود را براي حضور در انتخابات دوره چهارم آماده مي‌كنند. 

مدارك موردنياز جهت ثبت‌نام در انتخابات شوراها
اما براي حضور در انتخابات شوراي شهر و روستاها اصل شناسنامه عكس‌دار و دو نسخه تصوير تمامي صفحات آن، اصل كارت ملي و تصوير آن، اصل كارت پايان خدمت يا مدركي دال بر مشخص بودن وضعيت خدمت وظيفه عمومي و تصوير، چهار قطعه عكس جديد، اصل و تصوير آخرين مدرك تحصيلي معتبر، اصل و تصوير گواهي پذيرش استعفا از سمت يا شغل، جهت مشمولين ماده ۲۸ قانون، اصل و تصوير مدرك معتبر ايثارگري جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا جهت برخورداري از امتياز يك مقطع تحصيلي بالاتر مورد نياز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار