کد خبر: 520375
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
گزارش «جوان» از سوگواري ايام فاطميه در سراسر كشور
سوگواري محبان زهراي مرضيه(س) در محضر رهبر انقلاب
نيلوفر اماني | امسال بهار طبيعت با سوگ شهادت بهار اهل بيت(ع) مقارن است. به همين مناسبت مسلمانان دنيا به ويژه شيعيان اهل بيت عليهم السلام به قرار ۱۴۲۴ سال گذشته، ايام شهادت دخت گرامي پيامبر عظيم‌الشأن اسلام را به سوگ مي‌نشينند. در اين ميان سراسر ايران اسلامي نيز به خيمه عزاي بي‌بي دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تبديل شده است. 

سوگواري براي شهادت مظلومانه كوثر عالم امكان كه از ۵ فروردين آغاز شده و در طول دهه فاطميه(س) ادامه داشت در روزهاي اخير به اوج خود رسيده، به طوري كه اقشار مختلف مردم در گوشه و كنار شهرها و روستاها اقدام به برپايي مجالس عزاداري كرده‌اند. 

حسينيه امام خميني(ره) ميعادگاه عشاق حضرت زهرا(س)
به همين مناسبت مراسم عزاداري و سوگواري بانوي عصمت و طهارت، با حضور حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. اولين شب اين مراسم كه اقشار مختلف مردم و مسئولان نيز در آن حضور داشتند، پنج‌شنبه گذشته برگزار شد و در آن سخنرانان و مداحان اهل بيت عليهم السلام به تبيين شخصيت والاي ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و ذكر مصائب و مناقب ايشان پرداختند. مراسم سوگواري ياس نبوي(س) به مدت پنج شب و تا دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ در حسينيه امام خميني(ره) ادامه دارد. 

۲۲۲۲ بقعه و امامزاده ميزبان عزاداران
دلداده‌هاي ائمه اطهار (ع) معمولاً اماكن زيارتي و مزار ائمه اطهار و امامزادگان را براي عزاداري و عرض ارادت به پيشگاه خاندان عصمت و طهارت و به ويژه امام عصر (عج) انتخاب مي‌كنند. به همين دليل مدينه منوره، مدفن پدر بزرگوار و تعدادي از فرزندان بانوي بانوان عالم و محل قبر بي‌نشان ايشان يكي از مقاصد عشاق آن حضرت است. همچنين شهرهاي زيارتي عراق و حرم مطهر همسر و فرزندان كوثر اهل بيت (ع) نيز پذيراي خيل عظيم عزاداران دخت رسول اكرم(ص) هستند. علاوه بر اين در كشورمان نيز حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و ۲ هزار و ۲۲۲ بقعه و امامزاده ميزبان عزاداران صديقه كبري(س) هستند. 

حركت هيئت‌هاي عزاداري به سمت امامزادگان كشور
بر اين اساس هيئت‌هاي مذهبي ساعت ۱۰ صبح روز ۲۵ فروردين ماه از مبادي مختلف به سوي امامزادگان كشور حركت خواهند كرد. طبق برنامه اعلام شده از سوي سازمان اوقاف، مراسم سوگواري با قرائت آياتي از قرآن كريم توسط قاريان بين‌المللي و برجسته كشور، قرائت بخشي از خطبه حضرت فاطمه زهرا (س)، سخنراني مبلغين اعزامي، شعرخواني، مداحي و قرائت زيارت حضرت زهرا (س) همراه است كه در نهايت با برپايي نماز جماعت خاتمه مي‌يابد. 

پافشاري بر اطاعت از ولايت تا مرز شهادت
دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز به عنوان قلب تپنده جامعه ايران اسلامي با فرارسيدن ايام عزاي حضرت فاطمه زهرا(س) برنامه‌هاي عزاداري خود را در قالب هيئت‌هاي دانشجويي برگزار مي‌كنند. اين برنامه‌ها در مساجد و نماز‌خانه‌هاي دانشگاه‌هاي كشور از ۲۰ فروردين و با شعار «پافشاري براطاعت از ولايت تامرز شهادت» آغاز شده است. ناگفته نماند ايام فاطميه براي دانشگاهيان فرصتي به شمار مي‌رود تا با بانوي با عظمت اسلام آشنا شوند و زندگي و سيره ايشان را به ويژه در پاسداري از ولايت، الگوي خود قرار دهند. علاوه بر اين اكرام اين ايام در دانشگاه‌ها موجب تحكيم پيوند دانشگاهيان با اهل بيت و خاندان عصمت و طهارت مي‌شود. 

تهران سياه‌پوش
سازمان زيباسازي شهر تهران نيز همزمان با دهه دوم فاطميه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا‌(س)، تبليغات فرهنگي به مناسبت گراميداشت اين روز را در سطح شهر تهران اكران مي‌كند. اكران اين تبليغات فرهنگي از هفته اول فروردين ماه و آغاز دهه اول فاطميه در سطح شهر شروع شده است. همچنين برپايي مراسم عزاداري در ۲ هزار مسجد در سطح تهران و راه‌اندازي دسته‌هاي عزاداري و سينه‌زني در خيابان‌هاي شهر از ديگر برنامه‌هاي پايتخت‌نشينان در ايام عزاي دخت گرامي رسول اكرم(ص) است. 

تشييع پيكر پاك شهداي گمنام دفاع مقدس
علاوه بر اين، خيابان‌هاي ۶۷ شهر ايران اسلامي در سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، به عطر ۱۳۰ شهيد گمنام و ۳۶ شهيد با هويت معطر مي‌شوند و پيكر اين شهدا روي دستان مردم شهيدپرور كشورمان تشييع و به خاك سپرده مي‌شوند.
طبق گزارش‌هاي رسيده، پيكر اين شهدا متعلق به مناطق عملياتي فاو ( والفجر ۸)، فكه( والفجر يك ) و جزيره مجنون( خيبر ) است. تاكنون پيكرهاي شهداي گمنام در ۷۸۰ نقطه از ميهن اسلامي به خاك سپرده شده و ۷۴۸ نقطه در نوبت هستند كه ۱۴۳ نقطه را دانشگاه‌ها تشكيل مي‌دهند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار