کد خبر: 519970
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با 4 منتقد سينما درباره اكران پيش روي سينماي ايران در سال جاري
 فيلم سينمايي رسوايي بعد از گذشت ۲۵ روز از اكرانش به فروشي معادل يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان در سينماهاي تهران رسيد. 

انيميشن سينمايي تهران ۱۵۰۰ اولين ساخته بهرام عظيمي با فروشي معادل ۸۵۰ ميليون تومان در تهران در رتبه دوم قرار دارد و فيلم سينمايي حوض نقاشي جديدترين ساخته مازيار ميري هم با فروشي معادل ۸۰۰ ميليون تومان در سينماهاي تهران در رتبه سوم قرار دارد. همچنين فيلم سينمايي رژيم‌طلايي ساخته رضا سبحاني با فروش ۱۹۷ ميليون‌توماني و قاعده تصادف فيلم تحسين شده بهنام بهزادي با فروش ۱۴۰ ميليون توماني در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. با توجه به مشكلاتي كه در اكران نوروز سال ۹۱ اتفاق افتاد و ركودي كه پس از آن در طول سال گريبان سينماي كشور را گرفت، پاي صحبت منتقدان سينمايي كشور نشسته‌ايم تا از آنها بپرسيم، «چگونه فروش نسبتاً مطلوب فيلم‌هاي اكران نوروزي در طول سال هم ادامه پيدا كند و ركود سال گذشته در سال ۹۲ هم تكرار نشود.» 

تبعيض اكران، گريبان قاعده تصادف را گرفته
كيوان كثيريان، منتقد سينما، در خصوص وضعيت فروش فيلم‌ها در اكران نوروزي امسال به «جوان» مي‌گويد: فروش فيلم‌هاي اكران نوروزي بد نيست اما در مورد فيلمي مانند قاعده تصادف عدالت اكران رعايت نشده و اكران تك سانس در اختيار فيلم قرار گرفته است. كثيريان مي‌افزايد: به نظر من فيلم‌هاي مستقل كه در زمان توليد حمايت مالي ندارند، لااقل در اكران بايد مورد حمايت بيشتري قرار گيرند. قاعده تصادف فيلمي بود كه بايد ديده مي‌شد اما تبعيض اكران ميان اين فيلم و ساير گزينه‌هاي نوروزي باعث قرباني شدن فيلم شده است. 

كثيريان در خصوص ادامه فروش مناسب سينما در ماه‌هاي آتي اظهار مي‌كند: تركيب فيلم‌هاي نوروزي بد نيست و فيلم‌ها فروش مناسبي داشته‌اند اما بايد ديد كه در اكران‌هاي بعدي چقدر دست سينماي ايران باز است. در هر حال اكران نوروزي به دليل تفاوت شرايطش همواره فروش بيشتري دارد، اما فيلم‌هاي اكران بعدي هم بايد توانايي جذب مردم به سينما را داشته باشند، اتفاقي كه در سال گذشته افتاد به دليل اختلاف ميان مديران بود كه برخي فيلم‌ها را قرباني كرد وگرنه فيلم‌هايي كه اكران نشد مشكل چنداني نداشت و مسئله تنها لجبازي بود. 

اميدواريم مديران اشتباهات سال گذشته را تكرار نكنند
جبار آذين، منتقد سينما در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: يكي از فرصت‌هاي طلايي اكران در سينماهاي جهان و همچنين ايران، زمان تعطيلات عيد است. امسال مديران سينمايي سعي كرده‌اند با ايجاد تنوع در مضمون و محتوا فيلم‌هاي مختلفي را براي اكران امسال در نظر بگيرند و اين باعث شد كه از فيلم درام و عارفانه و كمدي گرفته تا انيميشن در اكران نوروز امسال وجود داشته باشد و فروش مناسب فيلم‌ها تا اندازه‌اي به اين انتخاب‌ها باز مي‌گردد. از طرف ديگر فروش بالاي فيلم رسوايي كه بر محور روحانيت است يا حوض نقاشي كه بر اصل خانواده ساخته شده است نشان از اين دارد كه مردم ما از فيلم‌هاي سالم در وضعيت اكران مناسب استقبال مي‌كنند. آذين در خصوص تداوم روزهاي روشن سينماي ايران در سال جاري مي‌گويد: ما در ماه‌هاي آينده با انتخابات روبه‌رو هستيم و تغييرات مديريتي متأسفانه وضعيت سينما را دچار تحول مي‌كند؛ اما مهم‌ترين مسئله در اين ميان درس گرفتن مديران از برخوردهاي نامناسب برخي از مديران و تأثيرات اين رفتارها بر پيكره سينما است، به اين ترتيب كه مديران كنوني و بعدي ديگر خطاهاي گذشته را تكرار نكنند و فيلم‌هاي جديد پس از توليد براي اكران دچار مشكل اكران نشوند. 

دولت با ساخت سالن بايد سينما را حمايت كند
امير صدري، ديگر منتقد سينمايي اما نظر ديگري در خصوص فروش فيلم‌هاي نوروزي دارد. صدري در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: اگر فروش اكران نوروزي امسال را به نسبت سال‌هاي گذشته بسنجيم، فروش امسال كمتر بوده است. به هر حال با افزايش هزينه‌هاي زندگي اولين مولفه‌اي كه از زندگي حذف مي‌شود، فرهنگ است. با شرايط اين روزها طبيعي است كه فروش فيلم‌ها به نسبت سال‌هاي گذشته كاهش پيدا مي‌كند و مردم ترجيح مي‌دهند با چند ماه صبر كردن سي دي فيلم را نصف هزينه يك بليت تهيه كنند. با اينكه سالن‌هاي جديد ساخته شده است و ما الان پرديس‌هاي سينمايي را هم داريم و انتخاب فيلم‌هاي اكران نوروزي هم هوشمندانه‌تر شده، اما تعداد بليت‌هاي فروخته شده امسال از سال‌هاي گذشته پايين‌تر است. 

صدري در خصوص راهكار رونق بازار سينماي ايران در سال جاري تصريح مي‌كند: دولت بايد در زمينه فرهنگ هزينه و سينماهاي جديد تأسيس كند و قيمت بليت‌هاي سينما را كاهش دهد. راهكار ديگر اين است كه دست بخش خصوصي را در اين ميان باز بگذارد و امنيت سرمايه بخش خصوصي تأمين شود. اين ميان افزايش سينماها بهترين روشي است كه در دراز مدت باعث مي‌شود گردش مالي سينماي ايران افزايش پيدا كند و دولت از سرمايه‌گذاري دراز مدتش سود ببرد. 

حضور متضررهاي اكران ۹۱ در نوروز ۹۲
حسين سلطان محمدي، منتقد سينماي ايران هم در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص وضعيت فروش فيلم‌هاي اكران نوروزي اظهار مي‌كند: براي سنجش فروش فيلم‌ها بايد معيارهايي مانند ظرفيت سالن‌هايي كه در اختيار فيلم‌ها است، در كنار قيمت بليت‌ها و توزيع سالن‌ها توجه كرد كه با در نظر گرفتن اين مسائل فيلمي كه ۷۰ سالن در اختيار دارد بعد از نزديك ۲۵ روز ۲ ميليارد مي‌فروشد با توجه به حجم سالن‌ها رقم معقولي كسب نكرده است. 

به گفته سلطان محمدي، اين روزها مديران سينماهاي بزرگ تهران از فروش فيلم‌ها معترض هستند و مي‌گويند فروش خوب نبوده است. البته چينش اكران هم مسئله بحث برانگيز است. اينكه برخي كارگردانان و تهيه كنندگان همواره در اكران‌هاي نوروزي حضور دارند، به عنوان مثال هيچ معياري براي حضور رژيم طلايي در اكران نوروز نبود. از طرف ديگر قاعده تصادف فيلمي نيازمند حمايت رسانه‌اي است اما فيلم در زماني اكران مي‌شود كه رسانه‌ها در تعطيلي ۲۰ روزه به سر مي‌برند البته اين روزها با شروع به كار روزنامه‌ها، فروش فيلم بهتر شده است. از سوي ديگر هنوز هم ردپاي كشمكش‌هاي سال ۹۱ در سينما ديده مي‌شود، چون متضررهاي اكران نوروز سال گذشته در اكران نوروز امسال حضور دارند. از طرف ديگر فيلم‌هاي اكران نوروز امسال دغدغه‌هاي مردم را مطرح نمي‌كنند، به عنوان مثال قطعه هنرمندان يا زندگي يك روحاني سوژه‌اي عمومي نيست. آنگونه كه از اظهارات منتقدان سينمايي بر مي‌آيد، به رغم فروش ميلياردي فيلم‌هاي اكران نوروزي، هنوز هم فيلم‌ها از لحاظ تعداد بليت به فروش ايام نوروز سال‌هاي گذشته نرسيده‌اند. اما همين كه وضعيت سنيماي ايران از تاريكي سال گذشته به سمت روشنايي نوروز امسال رفته و ما باز هم رقم‌هاي ميلياردي مقابل نام فيلم‌هاي سنيمايي مي‌بينيم، جاي شكر دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار