کد خبر: 519969
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
امريكا رويارويي با ايران را وارد عرصه جديد كرد
امريكا براي مقابله با قدرت دريايي نامتقارن ايران قصد دارد در سواحل جنوبي ايران سلاح ليزري مستقر كند. همزمان با علني شدن اين خبر، ديروز نيروي دريايي امريكا اعلام كرده كه اين كشور قصد دارد ماه آينده ميلادي با همراهي ۳۰ متحد خود در خليج فارس و درياي عمان دومين رزمايش مين‌روبي را برگزار كند. هدف اعلام نشده اين مانور هم، مقابله با قدرت دريايي ايران براي بستن تنگه هرمز است.
به گزارش «جوان»، نيروي دريايي امريكا قصد دارد كه براي اولين بار ناوهاي جنگي خود را به سلاح ليزري مجهز كند و البته آنها را به آب‌هاي خليج فارس اعزام كند. نيروي دريايي ايالات متحده در سايت اينترنتي خود گزارش كرد امريكا كشتي جنگي «پونس» (USS Ponce) را براي نصب اولين سلاح ليزري خود انتخاب كرده و پس از نصب اين سامانه‌ ليزري، اين كشتي جنگي امريكا به خليج‌فارس گسيل خواهد شد. روزنامه نيويورك تايمز به نقل از منابع نظامي امريكا نوشته كه اين سلاح جديد به خاطر افزايش فعاليت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي به كار گرفته شده است، ولي نكته مهم اين است كه اين سلاح براي مقابله با توان دريايي نامتقارن ايران عملياتي خواهد شد، توان دريايي‌اي كه شبكه اصطلاحاً زنبوري قايق‌هاي تندرو ايران، كليدي‌ترين ابزار آن است. 

گفته شده كه اين سلاح پيشرفته با اشعه ليزري خود قادر است دستگاه‌هاي شناسايي و ردگيري كشتي جنگي و هواپيماهاي اكتشافي را مختل و از كار بيندازد. نيروي دريايي امريكا گفته در آزمايش‌هايي كه با اين ليزر انجام داده، اين سيستم نه تنها سيستم‌هاي الكترونيكي را فلج كرده، بلكه موفق به آسيب‌رساني فيزيكي و انهدام تجهيزات نظامي دشمن نيز شده است. آدميرال ماتيو كلوندر، سرپرست بخش پژوهشي نيروي دريايي امريكا درباره‌اين سلاح جديد گفت: اين سامانه‌ ليزري پاسخي بسيار ارزان قيمت به مشكلاتي بسيار گران است. سلاح ليزري قادر به دفاعي مؤثر در برابر تهديدها و جنگ‌هاي نامتقارن محسوب مي‌شود. در گزارشي كه كارشناسان مستقل براي كنگره امريكا تنظيم كرده‌اند، اين سلاح ليزري «فرصتي تاريخي» توصيف و در آن تأكيد شده كه نصب اين سلاح ليزري به روي ناوهاي جنگي امريكا سبب «چرخشي در تاكتيك جنگ‌هاي دريايي» خواهد شد.
 
اين سلاح ليزري همچنين تاثيري مستقيم بر شكل و فرم كشتي جنگي و نوع سلاح‌هاي متعارف بر آنها خواهد داشت. اين سامانه ليزري ۳۲ ميليون دلاري جديد امريكا با هدف تخريب هواپيماهاي بدون سرنشين و از كار انداختن قايق‌هاي كوچك و كور كردن حسگرهاي فناوري برتر طراحي شده است. اين سامانه ليزري در نهايت در‌صدد است قابليت تيراندازي و تيرباران كردن موشك‌ها را به دست آورد و ظاهراً نمونه آزمايشي اين سامانه چنين قابليتي ندارد. نيروي دريايي امريكا مدعي شده است كه دليل استقرار چنين سامانه‌اي در خليج فارس اين است كه اين منطقه جزء قوي‌ترين محيط‌هاي موجود براي آزمايش است، اما در اصل هدف امريكا القاي اين پيام به ايران است. ايران بنا بر گزارش‌ها، به شدت در بخش ناوگان فناوري پايين و ارزان سرمايه‌گذاري مي‌كند اما هواپيماهاي بدون سرنشين چند بعدي و قايق‌هاي سرعتي، حمل و نقل در تنگه هرمز را تهديد مي‌كند و چنين ليزري مي‌تواند اين هواپيماها و قايق‌ها را ناكارآمد كند. 

رزمايشي با حضور ۳۰ متحد
ديروز تقريباً همزمان با مطبوعاتي شدن خبر سلاح ليزري جديد امريكا، نيروي دريايي اين كشور نيز اعلام كرد كه در ماه مي دومين رزمايش دريايي خود را در خليج فارس و درياي عمان همراه با ۳۰ متحد خود برگزار خواهد كرد. رزمايش قبلي امريكا اواخر شهريور و اوايل مهر سال ۹۱ با هدف شبيه‌سازي ممانعت از بسته شدن تنگه هرمز از طرف ايران برگزار شد. در آن رزمايش هم اعلام شده بود كه ۳۰ كشور شركت دارند، ولي در هفتمين روز اين رزمايش كريس لورنس، خبرنگار حوزه پنتاگون در شبكه تلويزيوني سي ان ان از عرشه ناو هواپيما بر«يو. اس. اس اينترپرايز» گزارش كرد كه فقط شش كشور در اين رزمايش شركت دارند. منابع امريكايي رزمايش سال قبل را بزرگ‌ترين رزمايش تأمين امنيت جريان آزاد نفت از خليج فارس معرفي كرده بودند و حالا هم با فاصله‌اي هشت ماهه قصد دارند يك رزمايش جديد برگزار كنند. سيمون آنكونا، معاون فرمانده نيروي دريايي امريكا با اعلام اين خبر گفت: مانور مذكور با مشاركت ۳۰ كشور جهان در خليج فارس و درياي عمان برگزار مي‌شود و هدف آن رويارويي با عمليات مين‌ريزي و جمع‌آوري مين و نيز بالا بردن سطح هماهنگي ميان نيروهاي كشورهاي شركت‌كننده در اين مانور است. وي گفت: مانور مذكور در بازه زماني شش تا سي‌ام مي (۱۶ ارديبهشت تا ۹ خرداد) برگزار خواهد شد و كشتي‌ها، زيردريايي‌ها و هواپيماهايي از كشورهاي شركت‌كننده در آن مشاركت خواهند داشت. معاون فرمانده نيروي دريايي امريكا ادامه داد: مهمترين چيزي كه ما در اين مانور نظامي بزرگ به دنبال آن هستيم بالا بردن امنيت تجارت دريايي و تبادل تجاري در خليج فارس است. وزارت دفاع امريكا در عين حال گفته براي جلوگيري از اختلال در حركت ناوگان تجاري در منطقه از برگزاري اين رزمايش در تنگه هرمز اجتناب خواهد كرد و فقط در خليج فارس و درياي عمان آن را برگزار مي‌كند. 

سقوط جنگنده اف ۱۸ امريكا در خليج فارس

يك فروند جنگنده ارتش امريكا به دليل نقص فني در آب‌هاي خليج فارس سقوط كرد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از آسوشيتدپرس، يك فروند جنگنده امريكا از نوع F۱۸ Super Hornet ديروز سه شنبه بر فراز خليج‌فارس دچار سانحه شد و سقوط كرد. نيروي دريايي امريكا نقص فني در موتور اين جنگنده را دليل سقوط آن عنوان داشت و اعلام كرد كه به دو خلبان اين جنگنده آسيبي وارد نشده و آنها از اين سقوط جان سالم به در برده‌اند. اين جنگنده در نزديكي ناو هواپيمابر «دوايت آيزنهاور» امريكا سقوط كرده و تحقيقات در مورد آن همچنان ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار