کد خبر: 519946
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
برنامه پنجم توسعه به نيمه رسيد
يكي از اين برنامه‌‌ها، بازنگري در سرفصل دروس است. به طوري كه مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي براي بار چندم از سرعت كم اين روال انتقاد كرد. 

در بند الف ماده ۱۸ ذيل فصل دوم برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور كه در بهمن سال ۸۹ از سوي رئيس‌جمهور به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده، بر لزوم بازنگري متون و برنامه‌هاي آموزشي به منظور تحقق تحول بنيادين در نظام آموزشي كشور با هدف ارتقاي كيفي در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت اسلامي به ويژه علوم انساني و جنبش نرم افزاري و تعميق مباني اعتقادي تأكيد شده است. 

در اين بند آمده است: بازنگري متون، محتوا و برنامه‌هاي آموزشي و درسي مبتني بر آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني و هويت ايراني- اسلامي و انقلابي و تقويت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، تدوين و ارتقاء شاخص‌هاي كيفي در رشته‌هاي علوم انساني و مطالعات ميان رشته‌اي و توسعه همكاري و تعامل فعال دستگاه‌هاي متولي آموزشي كشور با حوزه‌هاي علميه به منظور تدوين رشته‌هاي جديد و ميان رشته‌اي در حوزه علوم انساني به ويژه در رشته‌هاي علوم قرآن و عترت. از طرفي برنامه پنجم توسعه سال ۹۴، يعني چيزي حدود دو سال و نيم ديگر به ايستگاه پاياني مي‌رسد. اين برنامه محك ارزيابي خوبي براي ميزان پيشرفت كشور در سرفصل‌ها و بازه‌هاي زماني مشخص شده است و صد البته كه بهترين قضات در تحقق اهداف توسعه‌اي كشور، مردم هستند. 

با اين حال برخي دغدغه‌ها و مطالبات افكار عمومي كه تأكيد مقام معظم رهبري را نيز دارند بيش از ساير برنامه‌هاي نظام اجرايي زير ذره بين هستند و دست اندركاران تحقق اين برنامه‌ها ترجيح مي‌دهند هر از چندگاهي گزارشي به افكار عمومي ارائه كنند. نظير آنچه سعيد قديمي، مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي روز گذشته در گفت و گو با پانا انجام داد. وي با اشاره به ضرورت بازنگري دروس تحصيلي در دانشگاه‌ها گفت: در سال گذشته بازنگري ۱۵۰۰ برنامه درسي به تصويب رسيد كه اين برنامه به طور كامل انجام نشد و كمتر از اين تعداد را توانستيم انجام دهيم؛ در نتيجه از برنامه عقب هستيم. 

۸۰ درصد دانشجويان ۲۰ درصد رشته‌ها را انتخاب مي‌كنند
مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي با بيان اينكه ۲۲ شاخص در بازنگري برنامه‌هاي درسي مورد توجه است، خاطرنشان كرد: در قانون برنامه پنجم توسعه نيز به اين امر تأكيد بسيار شده است. قديمي همچنين با اشاره به ضرورت توجه به كيفيت آموزش و منابع درسي و همچنين به روز رساني دروس تحصيلي در دانشگاه‌هاي كشور خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه ۸۰ درصد جمعيت دانشجويي كشور تنها در ۲۰ درصد رشته‌هاي دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند و دانشجويان ما بيشتر رشته‌هاي مهندسي برق، مكانيك، عمران، كامپيوتر، حقوق و روانشناسي را انتخاب مي‌كنند. 

بازنگري علوم انساني كارگاه خودبازده نيست
از ميان دروسي كه بازنگري در سرفصل‌هاي آنها از سوي صاحبنظران به حد اضطرار ضروري عنوان شده، علوم انساني را مي‌توان پيشرو و سرفصل‌هاي اين علوم را پيشاني نهضت تحول مبتني بر آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني و هويت ايراني- اسلامي و انقلابي دانست. بنابراين انتقاد مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي از سرعت پايين بازنگري در متون درسي دانشگاهي، بيش از دروس ساير رشته‌ها متوجه منابع درسي علوم انساني است. سيدحميد طالب‌زاده، دبير شوراي تحول و بازنگري در علوم انساني اما ضمن رد سرعت پايين بازنگري در سرفصل‌هاي دروس به «جوان» مي‌گويد: بازنگري و تغيير سرفصل دروس علوم انساني يك روال علمي است و ضوابط خود را دارد. البته وي تأكيد مي‌كند كه اين سرعت بازنگري‌ها در مورد تمام دروس يكسان نيست و بنا به اقتضائات علمي رشته‌هاي مختلف، متفاوت است. 

طالب زاده ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال سرعت بازنگري سرفصل دروس در رشته‌هاي روانشناسي، علوم اجتماعي، علوم سياسي، مديريت، زبان و فلسفه به نسبت بيش از سايرين بوده است. اما به معناي اين نيست كه كار در ساير رشته‌ها و منابع درسي متوقف است. دبير شوراي تحول و بازنگري در علوم انساني با اشاره به شرايط اقتصادي موجود و همچنين محقق نشدن به موقع اعتبارات و بودجه اين شورا را از موانع كار بيان و خاطرنشان مي‌كند: ما حتي نتوانسته ايم در طول دو، سه سال گذشته هزينه رفت و آمد اساتيد دغدغه‌مندي را كه با هزينه شخصي از شهرستان به تهران مي‌آيند و مطالعات شورا را پيش مي‌برند، پرداخت كنيم. 

وي در عين حال اعلام مي‌كند: شوراي تحول حداكثر توان خود را به كار مي‌گيرد تا بازنگري دروس در موعد مقرر به نتيجه برسند. طالب‌زاده تعلل را در مسير بازنگري سرفصل‌هاي دروس جايز نمي‌داند اما در عين حال معتقد است شوراي تحول و بازنگري در علوم انساني و بازنگري در منابع درسي كارگاه زودبازده اقتصادي نيست. البته و با وجودي كه چند نفر از مسئولان اين حوزه، سرگرم فعاليت‌هاي انتخاباتي و ائتلافي هستند به نظر مي‌رسد رسيدن به سرعت مطلوب در بازنگري سرفصل دروس تا اطلاع ثانوي در حالت تعليق باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار