کد خبر: 519528
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
آيا سال «حماسه سياسي و اقتصادي» به حماسه رسانه ملي در توليد برنامه مي‌انجامد‌‌؟
سعيد پاكروان

 سال جديد در حالي به شعار «حماسه سياسي و اقتصادي» مزين شده است كه سال پيش با شعار «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» همراه بود و تأكيد رهبري بر ترويج سبك زندگي ايراني - اسلامي اين عبارت را به نقل قول محافل مختلف تبديل كرد، اما دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي تا چه اندازه خود را به صرافت كمر بستن به شعار سال مي‌اندازند؟ رسانه ملي و صدا و سيما به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي و فرهنگي مهم كه در جا انداختن فرهنگ‌ عمومي نقش بسزايي دارد، در پايان سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني چه نمره‌اي كسب كرد؟ سبك زندگي از دريچه اين سازمان به كعبه آمال خود رسيد و آيا از اين پس اين موضوع مهم فرهنگي به حال خود رها خواهد شد؟ 

در ميان دستگاه‌هاي مختلفي كه هر سال با نامگذاري و اعلام شعار سال بلافاصله حمايتشان را اعلام مي‌كنند و بخشي از بودجه و برنامه‌هاي يك سال پيش روي خود را به تبعيت از اين شعار اختصاص مي‌دهند رسانه ملي و صدا و سيما جايگاه متفاوتي دارد. شعار سال جز با عزم جدي دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي و در درجه بعدي جز با باور عمومي به تحقق شعار و حركت در مسير آن ممكن نمي‌شود و اين باور عمومي را رسانه ملي در وجود عامه مردم بيدار مي‌كند. سال گذشته در حالي به عنوان «سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» لقب گرفت كه رهاورد رسانه ملي در اين سال به توليد چند برنامه و گزارش در مدح حمايت از كار و سرمايه ايراني و توليد ملي و نيز راه‌اندازي شبكه بازار خلاصه شد و همچنين به باور بسياري از كارشناسان رسانه، سريال پايتخت نيز تنها برنامه‌اي بود كه در آخرين روزهاي سال گذشته توانست سبك زندگي ايراني، احترام به افراد بزرگ خانواده و خانواده دوستي را در قالب طنز اجرايي كند.
 
اين در حالي بود كه شعار سال گذشته در برخي دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر نيز در حد هدف كوتاه مدت و موقتي يك ساله و انتشار چند برگ كتاب و نيز سربرگ برخي ادارات باقي ماند. اكنون رسانه ملي همچون هر نهاد و دستگاه دولتي ديگر در حالي با شعار «حماسه سياسي و اقتصادي» پا به سال جديد مي‌گذارد كه هنوز مقامي از صدا و سيما در رابطه با برنامه‌هاي اين سازمان در سال جاري اظهارنظري نكرده است و لذا هنوز مشخص نيست كه اولويت رسانه ملي در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي چه خواهد بود، هر چند تجربه ثابت كرده است كه اكثر قريب به اتفاق نهادها و سازمان‌هاي دولتي از جمله صدا وسيما بيش از هر چيز برنامه‌هاي شعارگونه را در كنداكتور برنامه‌هاي يك‌ساله خود مي‌گنجانند؛ اقدامي كه نشأت گرفته از نگاهي سطحي به شعاري راهبردي و آينده نگرانه است و در اين بين اين نگاه سطحي با پايين باقي ماندن سطح آگاهي عمومي و عدم مطابقت فرهنگ عمومي توأم مي‌شود. اكنون صدا و سيما و رسانه ملي كه خود در سياهچاله مشكلات و موانع اقتصادي درگير است، بهترين فرصت را براي تصميم گيري، برنامه‌ريزي و توليد برنامه بر مبناي شعار سياسي و اقتصادي سال دارد ؛ شعاري كه مي‌تواند با ساخت سريال‌ها و مستند‌هاي خوش‌ساخت، فرهنگ عمومي حماسه سياسي و اقتصادي را در كنار شعاير سال‌هاي گذشته به مردم منتقل كند.
امروز صدا و سيما بيش از ۲۰ شبكه ديجيتالي دارد و از اين حيث از ابزار لازم براي تشريح و تبيين شعار سال جاري و اجرايي كردن اين سياست نظام در حوزه اقتصادي برخوردار است. در اين بين با توجه به عنوان حماسه اقتصادي كه براي شعار سال انتخاب شده است، مي‌توان از شبكه «بازار» به عنوان بهترين برگ برنده رسانه ملي در سال جديد ياد كرد؛ شبكه‌اي كه در سال گذشته و در راستاي شعار حمايت از توليد ملي در راستاي معرفي كالاي ايراني كوشيد و صرفاً به تبليغ كالاهاي توليد داخلي پرداخت، هر چند هنوز نتوانسته نام خود را چندان در ميان مخاطبان شبكه‌هاي ديجيتالي جا بيندازد؛ بداقبالي كه با يك برنامه‌ريزي متفاوت مي‌تواند به اقبال و استقبال عمومي تغيير شكل دهد. اكنون قريب سه هفته از آغاز سال جديد مي‌گذرد و بي‌شك برنامه‌هاي يك‌ساله نهادها و سازمان‌هاي مختلف در روزها و هفته‌هاي آينده اعلام مي‌شود. بايد انتظار كشيد و ديد كه آيا صدا و سيما رويه متفاوتي از سال‌هاي گذشته را براي ترويج و فرهنگسازي شعار سال در پيش خواهد گرفت؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار