کد خبر: 519515
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
ورود ۳۱ نماينده به پارلمان شهري پايتخت
در شرايطي كه طي ماه‌هاي اخير بحث‌هاي زيادي در ارتباط با افزايش يا كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر انجام شد و عده‌اي دنبال آن بودند تا تعداد اعضاي پارلمان شهري پايتخت را به ۷۰ نفر برسانند، روز گذشته رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي تهران در گفت‌وگو با «جوان» اعلام كرد كه تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي دوره چهارم ۳۱ نفر خواهد بود و افزايش اين تعداد به ۷۰ نفر منتفي است.
اين در حالي است كه براساس ماده هفتم قانون تشكيلات و وظايف و انتخاب شوراهاي اسلامي كشور مصوب ۲۷/۸/۸۶ مقرر شده تا تعداد اعضاي شوراي شهر تهران ۳۱ نفر باشد و بر همين اساس نيز پايتخت‌نشينان در چهارمين دوره انتخابات شوراها ۳۱ نماينده در ساختمان بهشت خواهند داشت. اين در حالي است كه برخي كارشناسان شهري مخالف افزايش تعداد نمايندگان پارلمان تهران هستند. در اين بين گروهي از اعضاي شوراي شهر نيز اعتقاد دارند كه براي اداره كلانشهري همچون تهران نياز به يك پارلمان شهري با ۷۰ عضو است!
با اين حال، به نظر اين كارشناسان افزايش تعداد نمايندگان كلانشهرها در چهارمين دوره شوراهاي شهر، لازمه اداره بهتر شهرهاست اما در مقابل برخي نيز آن را بار مالي اضافه بر دوش شهرداري‌ها و زمينه ساز افزايش تنش‌ها ميان شهرداري و شورا عنوان مي‌كنند.
حضور ۱۵ نماينده بهتر است
در همين ارتباط مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران درباره افزايش تعداد اعضاي شوراي چهارم گفت: هنوز در مجلس در زمينه كاهش تعداد اعضاي شورا‌ها به نتيجه نرسيديم.
مهدي چمران افزود: ‌شوراي عالي استان‌ها به مجلس پيشنهاد داده است كه تعداد اعضاي شورا‌ها در دور چهارم نيز بدون افزايش باشد براي نمونه اعضاي شوراي شهر تهران‌‌ همان تعداد گذشته يعني ۱۵ نفر باشد. با وجود پيشنهادات انجام شده، فكر مي‌كنم تعداد اعضاي شورا‌ها كاهش نيابد چراكه هم‌اكنون در مجلس موارد مختلفي مطرح است كه بعيد مي‌دانم به بررسي اين موضوع برسند. از نظر خود شورا‌ها اگر تعداد افزايش يابد بهتر است اما من شخصاً با شرايط فعلي ۱۵ نفر را ترجيح مي‌دهم.
تهران ۷۰ عضو شورا مي‌خواهد
اما مرتضي طلايي، رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران برخلاف مهدي چمران حضور ۷۰ نماينده در تهران را مناسب‌تر از ۱۵ نماينده مي‌داند. وي در اين ارتباط به «جوان» مي‌گويد: با اين تعداد جمعيت تهراني‌ها به اعتقاد من به ۷۰ نماينده نياز است. البته در اين شرايط بايد اختيارات شوراها هم افزايش يابد.
قانون ۳۱ نماينده را تأييد كرده است
خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در اين ارتباط به «جوان» مي‌گويد: در جلسه مشتركي كه با فراكسيون شهري مجلس برگزار كرديم از آنها خواسته‌ايم كه تعداد اعضاي شورا را به ۱۵ نفر كاهش دهند. شوراي شهر با ۱۵ نفر بهتر مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد اما قانون تصويب كرده كه بايد ۳۱ نماينده در تهران حضور داشته باشد و بايد آن را اجرا كرد.
حضور ۳۱ نماينده قطعي و لازم الاجراست
اما حسين طلا، رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي تهران در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: طبق قانون دوره گذشته مصوب شده بود تا شورا ي شهر تهران ۳۱ نماينده داشته باشد، اما به‌دليل آنكه در آن زمان وقت كفاف نمي‌داد، طرحي به مجلس آمد و ترجيح داده شد تا از دور چهارم اين قانون اجرا شود. وي مي‌افزايد: در شرايط كنوني نيز حضور ۳۱ نماينده قطعي و لازم الاجرا است و تمامي حرف و حديث‌هاي موجود در حاشيه قرار مي‌گيرد. چندي پيش برخي از نمايندگان گفتند كه با توجه به افزايش نفرات به ۳۱ نفر بار مالي جديدي روي دوش شهرداري قرار مي‌گيرد، در مقابل هم برخي گفتند كه جهت رسيدگي و ارتباط بيشتر با مردم بايد نفرات بيشتر از ۳۱ نفر هم شود اما در نهايت با توجه به وقت اندك، همان مصوبه و قانون اجرايي مي‌شود و در دور آينده به طور يقين ۳۱ نماينده در شوراي شهر تهران حضور خواهند داشت.
طلا در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه افزايش تعداد نمايندگان آيا با سياست تمركز زدايي از پايتخت و كوچك‌سازي سيستم اداري منافات ندارد، خاطر نشان مي‌كند: قطعاً افزايش تعداد اعضاي شورا به ۷۰ نفر در تضاد با سياست كوچك‌سازي ساختار اداري است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار