کد خبر: 519320
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
موضع مقامات مصر در قبال اهانت‌هاي غير‌فرهنگي وهابيون مصر چيست‌؟

 با اين حال حوزه فرهنگ آن هم در بخش‌ها و زير مجموعه‌هايي كه به ايران مرتبط بوده است، در ماه‌هاي اخير به بهانه‌هاي مختلف مورد تهاجم سلفي‌ها و وهابيون مصري قرار گرفته است. از اعتراض وهابيون مصري به ساخته شدن فيلم «‌محمد‌(ص )‌» مجيد مجيدي تا آغاز دور جديد تهاجم وهابي‌ها به مناسبات فرهنگي ميان ايران و مصر آن هم از دالان حمله به محل اقامت كاردار ايران در مصر، به نظر مي‌رسد نه تنها وهابيون مصر و دستان حامي آنها در پشت پرده موافق از سرگيري روابط ميان دو كشور نيستند، بلكه تا كنون مسئولان مصري نيز موضع سفت و سختي را در قبال مخالفان شكل‌گيري ارتباطات فرهنگي ميان دو كشور از خود نشان نداده‌اند.

محمد (ص ) در مركز اختلاف شيعي و سني
روابط ديپلماتيك ميان ايران و مصر همزمان با انعقاد قرارداد صلح مصر با اسرائيل در سال ۱۹۷۹ ميلادي قطع شد، هر چند سرنگوني رژيم حسني مبارك و روي كار آمدن شخصيتي چون «مرسي» صلح و دوستي را مجدداً به ارتباطات يخ زده ميان اين دو كشور بازگرداند. در اين بين و حتي پيش از آنكه جوهر اولين قرارداد و تفاهمنامه فرهنگي ميان ايران و مصر روي كاغذ منعقد شود، برخي گروه‌هاي مذهبي با پيش‌زمينه‌هاي سياسي از مدت‌ها پيش خود را براي مقابله با روابط متقابل ميان ايران و مصر كوك كرده بودند. تفرقه افكني ميان شيعه و سني، اولين ابزار براي برانگيزش اختلافات ميان ايران و مصر و خبر ساخت فيلم جهاني «محمد‌(ص)» اولين خوراك وهابيون مصر و نيز وهابيون و سلفي‌هاي سعودي بود تا با بهانه جويي‌هاي گاه و بي‌گاه تلاش ايران براي ساخت فيلمي درباره حضرت محمد‌(ص ) با رويكرد و ديدگاه شيعي را خطري براي اسلام سني بدانند. 

وهابيون مصري و سعودي با رجوع به اظهار‌نظر برخي علماي دانشگاه الازهر مصر و ادامه مخالفت‌هايشان با ساخت فيلم «محمد‌(ص)» مجيد مجيدي ديوار حواشي را به دور اين فيلم ايراني بنا كردند تا مسير رو به جلوي ساخت اين فيلم را با چالش‌هايي مواجه كنند. اين رفتار وهابيون مصري هيچگاه واكنش مقامات فرهنگي مصر را به دنبال نداشت؛ امروز پروژه «محمد‌(ص)» براي فيلمبرداري صحنه‌هايي در راجستان هندوستان منتظر دريافت مجوز ساخت از مسئولان هندي است؛ هر چند غبار حواشي به دور اين فيلم مسئولان هندي را تحت الشعاع خود قرار داده است! 

بدرقه توريست‌هاي درآمدزاي ايران با سنگباران وهابيون مصر
بعد از از سر‌گيري مناسبات سياسي ميان ايران و مصر، قرارداد جديد گردشگري ميان دو كشور به عنوان اولين تفاهمنامه فرهنگي آنها در واپسين روزهاي سال گذشته امضا شد؛ قراردادي دو طرفه كه بيش از هر چيز رشد روابط گردشگري و نيز رشد روابط ميان ايران و مصر را به عنوان وزنه‌هاي مهم منطقه در دستور كار خود داشت. ايران با لغو مقررات اخذ رواديد براي مصري‌ها حسن نيت خود در قبال از سر‌گيري روابط ميان دو كشور را كه ۳۰ سال به حالت تعليق در آمده بود، ثابت كرد. به دنبال اين تصميم دوشنبه هفته گذشته بيش از ۵۰ گردشگر ايراني در قالب اولين تور بازديد گردشگران ايراني از مصر با قايق به شهر باستاني لوكسور رسيدند؛ هر چند بازديد اين گردشگران براي حفظ امنيت جاني آنها به برخي مكان‌هاي گردشگري مصر محدود شده بود. 

وهابيون مصر با پشتوانه‌هاي سياسي در حالي خواهان عدم ورود گردشگران ايراني و بستن در روابط ميان دو كشور آن هم به بهانه جلوگيري از نفوذ اسلام شيعي به مصر هستند كه به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در هفته‌هاي گذشته يكي از مقامات رسمي ايران نيز در بازديد از دانشگاه الازهر مصر مورد گزند طعنه و اعتراض وهابيون و سلفي‌هاي مصري قرار گرفته است؛ اين اقدام بدون واكنش مستقيم و غير مستقيم مقامات مصري به اهانت وهابيون تندروي مصر دنبال شد تا در گام بعدي محل اقامت كاردار ايران در مصر مورد حمله وهابيون معترض به حضور گردشگران ايراني در مصر قرار بگيرد.
در عين حال به رغم اقدام ايران به لغو مقررات اخذ ويزا براي گردشگران ايراني و تسهيل ورودشان به مصر، مسئولان مصري هنوز حاضر به لغو مقررات اخذ رواديد براي شهروندان مصري نشده‌اند تا اولين تفاهمنامه فرهنگي- گردشگري ايران و مصر روندي يك سويه داشته باشد؛ اقدامي كه از ميل و اراده نه چندان قوي مصري‌ها براي گرفتن ارتباط فرهنگي با ايران حكايت دارد و مشخص نيست كه مصر چگونه مي‌خواهد حسن‌نيت خود به آغاز روابط جديد گردشگري با ايران را به منصه ظهور برساند. 

همايش «شيعه خطر آينده» در مسجد عمروعاص قاهره
كارشكني سلفي‌ها و وهابيون مصري در مسير رشد ارتباطات فرهنگي ميان دو كشور به حمله روز جمعه آنها و سنگباران شدن محل اقامت كاردار ايران در مصر ختم نشد. بر اساس گزارش برخي منابع خبري داخلي و خارجي روز گذشته زمينه‌چيني‌هاي وهابيون مصر براي راه اندازي دور جديد حمله به دنياي شيعي اسلام و مسائل مرتبط با آن با برگزاري همايش ضدشيعي «شيعه خطر آينده» در مسجد عمروعاص قاهره دنبال شده است. 

در اين همايش كه در آن بزرگان سلفي و وهابي مصر حضور داشتند، عبارات شعاري تفرقه‌برانگيزي چون «اعتقاد شيعيان به اهل بيت(ع) شرك است» و «شيعيان معتقد به تحريف قرآن» و «قرآن فاطمه(س)» هستند و «همسران پيامبر جز حضرت خديجه(س) را تكفير مي‌كنند» عنوان شد ! 

برخورد ملايم مسئولان مصر با كارشكني‌ها
عرصه فرهنگي ايران به رغم ميل و اشتياق وافر مقامات كشورمان به ترويج و بسط ارتباطات فرهنگي با مصر بارها مورد حمله و اهانت وهابيون و سلفي‌هاي تندروي مصري قرار گرفته است؛ گروهي كه بيش از آنكه دغدغه‌هاي مذهبي داشته باشند با نيرو محركه سياسي وهابيون سعودي پا به ميدان گذاشته‌اند و در اين عرصه واكنش مقامات مصري به اين كارشكني‌ها چندان دندان‌شكن نبوده است؛ محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر در ديدار با تعدادي از علماي «هيئت شرعي حقوق و اصلاح» مصر در واكنش به اهانت اخير وهابيون كشورش تنها به اين اظهار نظر بسنده كرده است كه با هرگونه تلاش براي نشر تشيع در مصر مقابله مي‌كند چراكه حفظ عقايد مردم از اولويت‌ها بوده و موضع او در اين زمينه ثابت است؛ برخوردي ملايم كه در آن كوچكترين انتقادي در مواجهه با حمله وهابيون اين كشور به محل اقامت كاردار ايران در مصر به چشم نمي‌خورد.
اين در حالي است كه بي‌شك مصر هزاران راه نرفته را تا رسيدن به درجات رفيع فرهنگي ايران پيش رو دارد و در اين ارتباط فرهنگي مصر بيش از ايران منتفع خواهد شد. با اين حال وي افزود: ما از شيعيان نگراني خاصي نداريم و ايراني‌ها براي سياحت و گردش به مصر مي‌آيند و دولت مصر مسئول اين مسئله است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار