کد خبر: 519110
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
نگاهي به رخداد‌هاي حوزه فرهنگ و هنر در ايام نوروز
امسال همچنين به دليل تقارن ايام دهه اول فاطميه با روزهاي عيد نوروز، برنامه‌هاي مناسبتي نيز از رسانه‌هاي عمومي پخش شد و هيئات و تكايا مراسم بزرگداشت آن ايام را مانند سنوات گذشته پر شور برگزار كردند. با پايان يافتن تعطيلات و اتمام بسياري از ويژه‌برنامه‌هاي نوروزي، فرصت مناسبي پيش آمده است تا نگاهي دوباره به اين رخداد‌ها داشته باشيم.
همه عروسك‌هاي آقاي مجري
تلويزيون امسال هم برنامه‌هاي نوروزي خود را از پيش از سال تحويل آغاز نمود. ويژه برنامه‌هاي تحويل سال تلويزيون با آنكه متنوع تنظيم شده بودند اما به وضوح محافظه‌كاري در آنها به چشم مي‌خورد. صدا و سيما با توجه به اينكه تجربه مواجهه با مستند انتقادي ۱۶۴ را در مورد برنامه‌هاي سال تحويل عيد ۹۱ در خاطر داشت، امسال سعي نمود تركيب برنامه‌ها را به نحوي تنظيم كند تا با پوشش انواع سليقه‌ها كمترين اعتراضات را به همراه داشته باشد. اما امسال باز هم برگ‌هاي برنده صدا و سيما را گزينه‌هايي تشكيل مي‌داد كه از همان ابتدا نويد پيروزي‌شان مي‌رفت. مجموعه كلاه قرمزي امسال باز هم از شبكه دوم سيما ميهمان خانه‌هاي مردم شد تا ايرج طهماسب نشان دهد كه مي‌تواند با استفاده از چند عروسك، چندين شب مردم ايران را بخنداند. اما نبايد از اين موضوع نيز غافل بود كه تعدد بيش از پيش كاركتر‌ها و عروسك‌هاي برنامه باعث شده بود كه بسياري از آنها از جمله عروسك مشهور پسرخاله به حاشيه رانده شده و محو شوند. طهماسب همچنين به صورت غير‌مستقيم به انتقاد از انواع بيشمار برنامه‌هاي زنده كودك كه در آنها كودكان را تشويق به جيغ و هورا كشيدن مي‌كنند، پرداخت تا زهر چشمي از ساير رقباي خود در عرصه برنامه‌سازي كودك و نوجوان گرفته باشد.
ميليون‌ها چشم به دنبال سرنوشت گنبد و گلدسته
نوروز سال ۹۰شبكه اول سيما با مجموعه پايتخت توانست بيشترين ميزان بيننده را به خود جذب كند. موفقيت چشمگير سيروس مقدم در سريال پايتخت باعث شد تا با وقفه‌اي دو ساله، سري دوم اين سريال نيز ساخته شود و به نمايش در آ‌يد.
پايتخت ۲ داستان يك خانواده معمولي شهرستاني را روايت مي‌كند كه درگير اتفاقاتي مي‌شوند كه براي بينندگان نه خارج از ذهن است و نه بسيار پيش پا افتاده و تكراري. داستان پايتخت ۲ انتقال گنبد و گلدسته يك مسجد از علي‌آباد مازندران به جزيره قشم بود. پايتخت ۲ توانست با تكرار موفقيت سري اول خود، محبوب‌ترين سريال پخش شده از صدا و سيما باشد.
با آنكه هنوز آمار رسمي از ميزان بينندگان سريال‌هاي نوروزي « آب پريا»، «همه خانواده من» و «هفت سين» منتشر نشده است، اما به طور قطع هيچ كدام از اين سريال‌ها در حدي نيستند كه بخواهند در ميزان بيننده و رضايتمندي تماشاگران در مقام مقايسه با پايتخت قرار بگيرند.
سينما، سالي كه نكوست؟
اكران نوروزي سينما‌ها در سال ۹۲ در حالي آغاز شد كه پارسال يكي از بدترين و كسالت‌آور‌ترين سال‌هاي سينماي ايران بود. شكست‌هاي پياپي فيلم‌هاي سينمايي در گيشه‌ها و يكسري اتفاقات بد در ساخت و اكران فيلم‌ها باعث شده بود كه شائبه قهر مردم با سينما و سينما رفتن حسابي رونق پيدا كند. اما اكران نوروزي سال ۹۲ كه از هفته پاياني سال گذشته آغاز شده است، همراه با استقبال مردمي از فيلم‌ها آغاز خوبي را براي سينما‌ها نويد مي‌دهد. در صدر فروش اكران نوروزي، «رسوايي» آخرين ساخته مسعود ده‌نمكي قرار دارد كه با عبور از مرز ۲ ميليارد تومان فروش توانست به كلكسيون فيلم‌هاي ميلياردي ده‌نمكي بپيوندد.
فيلم انيميشن «تهران ۱۵۰۰» كه با تأخيري يك‌ساله به سينما آمده است نيز توانست ميزان فروش خود را از يك ميليارد تومان عبور دهد تا اولين انيميشن سينمايي ايران، عنوان دومين فيلم پر فروش نوروزي را به خود اختصاص دهد. «حوض نقاشي» به كارگرداني مازيار ميري، محصول حوزه هنري نيز در مرز ميلياردي شدن قرار گرفته است، اما با فاصله از اين سه فيلم، « قاعده تصادف» و «رژيم طلايي» قرار دارند كه ميزان اقبال مردم به آنها به نسبت پايين بوده است.
پيش از اين قرار بود فيلم سه بعدي «آقاي الف» نيز در برخي از سينما‌ها به نمايش درآيد كه به دليل فراهم نشدن امكاناتي چون عينك‌هاي سه بعدي، نمايش اين فيلم در اكران نوروزي منتفي شد. فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم محمودي» نيز كه پيش از اين جشنواره فيلم فجر را نيز از دست داده بود، با آنكه حضورش در ليست اكران نوروزي جنجال برانگيز شده بود، اما بدون هيچ گونه اعلامي از ليست اكران‌ها كنار گذاشته شد.
هنرمنداني كه نوروز خزانشان بود
از ابتداي سال جاري و در ايام تعطيلات نوروزي چند تن از اهالي فرهنگ و هنر كشور چشم از جهان فرو بستند. احمد اسفندياري از نقاشان پيشگام ايراني در واپسين روزهاي مانده تا بهار، در سن ۹۰ سالگي در تهران درگذشت. اسفندياري از نقاشان صاحب سبك ايران بود. امير هوشنگ كاووسي، منتقد برجسته سينماي كشور كه به نوعي پدر نقد نويسي علمي سينما در ايران به شمار مي‌رود، در روز دوم فروردين ماه و در سن ۹۰ سالگي درگذشت.
كاووسي كه فيلمسازي را در دهه ۳۰ شمسي آغاز كرده بود و در بازيگري نيز سابقه فعاليت داشت، بيشتر شهرت خود را در زمينه نقد به دست آورد. ابراهيم فياضي هنرمند جوان تئاتر كشور كه در زمينه بازيگري و كارگرداني تئاتر فعاليت داشت نيز در حالي كه آماده اجراي نمايشي مناسبتي مي‌شد، دار فاني را وداع گفت.
سيد محمد رحمتي، عكاس برجسته كشورمان كه از عكاسان انقلاب و دفاع مقدس به شمار مي‌رفت، در شهر قم درگذشت. حميد غبرانژاد، از هنرمندان برجسته خوشنويسي و نقاشي‌خط كشورمان روز ۱۱ فروردين درگذشت. يكي از آثار برجسته اين هنرمند فقيد، كتابت قرآن كريم بود. عسل بديعي، بازيگر جوان سينما و تلويزيون، روز ۱۲ فروردين ماه چشم از جهان فرو بست.
دكتر محمود عباديان نويسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه نيز از جمله نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بود كه در ايام نوروز از ميان ما رخت بر بست.
گردشگري در ايام نوروزي
از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۶ فروردين ماه كه زمان انجام سه دوره سفرهاي نوروزي مردم بود، ۸۵ ميليون و ۶۳۹ هزار نفر در سراسر استان‌هاي كشور اقامت شبانه داشته‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل، رشد ۴/۳۵ درصدي را نشان مي‌دهد.
اين خبر را منوچهر جهانيان رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور اعلام كرده است. به گفته جهانيان، استان‌هاي مازندران، خراسان رضوي، فارس، گيلان، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، يزد و كرمانشاه به ترتيب بيشترين ميزان جذب مسافران نوروزي را از آن خود كرده‌اند.
البته نحوه محاسبه و آمار‌هاي ارائه شده از سوي سازمان گردشگري به اين نحو است كه ورود هر خودرو به يك استان و اقامت هرشب در آن استان، يك سفر است كه چون براي خودروهاي كوچك ظرفيت چهار نفره درنظر گرفته شده است، در نتيجه چهار نفر سفر به ازاي هر خودرو به مبادي هر استان محاسبه مي‌شود و به ازاي هر شب توقف آنها هم چهار نفر سفر در نظر گرفته مي‌شود. امسال هم گردشگري داخلي يكي از برنامه‌هاي نوروزي مردم ايران بود كه مي‌شد تأثير آن را در خلوت شدن شهر تهران و ترافيك سنگين برخي از جاده‌ها و ازحام جمعيت در برخي از شهر‌هاي كشور ديد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار