کد خبر: 517442
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
اقدام عملي شوراي رقابت در مقابل اظهارات قطعه‌سازان
به گزارش «جوان»، در روزهاي پاياني سال، خودروسازان بيش از ديگر توليد‌كنندگان در بحران قرار گرفتند زيرا پس از ۱۱ ماه جار و جنجال بر سر قيمت خودرو و افزايش خودسرانه قيمت برخي خودروها، قيمت اين كالا در اسفند‌ماه دو بار شاهد كاهش قيمت شد. اين اتفاق در تاريخ صنعت خودرو بي‌سابقه بوده، به طوري كه خودروسازان اعلام كردند ديگر توان كاهش قيمت را ندارند و در صورت تكليف شوراي رقابت، قطعاً اين صنعت ورشكست مي‌شود اما به رغم جوسازي خودروسازان، روز گذشته شوراي رقابت شاخص تورم بخشي صنعت خودرو در شش ماهه دوم امسال براي خودروهاي پرايد، تيبا، سمند، رانا و پژو ۴۰۵ را بر اساس ارز آزاد و مبادله‌اي اعلام كرد. برهمين اساس، تورم‌بخشي خودروها براساس دلار آزاد بدين شرح است: پرايد ۱۳۱ اس ايكس ۶/۳۷ درصد، تيبا با فرمان هيدروليك و كيسه هوا ۹/۳۷ درصد، پژو ۴۰۵ اس ال ايكس ۹/۴۱ درصد، سمند ال ايكس بنزيني ۵/۳۹ درصد و رانا ۳۹ درصد.
همچنين تورم بخشي خودروها براساس دلار مبادلاتي بدين شرح است: پرايد ۱۳۱ اس ايكس ۳/۲۱ درصد، تيبا با فرمان هيدروليك و كيسه هوا ۸/۲۰ درصد، پژو ۴۰۵ اس ال ايكس ۹/۱۷ درصد، سمند ال ايكس بنزيني ۸/۲۰ درصد و رانا ۹/۲۲ درصد.
پيش از اين، شوراي رقابت تصويب كرده بود خودروسازان فعلاً براساس قيمت مصوب شهريورماه به علاوه نرخ تورم بخشي، قيمت‌هاي خود را اعلام كنند، اين در حالي است كه خودروسازان اين مصوبه را قابل‌اجرا نمي‌دانند و آن را زمينه تعطيلي و ورشكستگي كارخانه‌ها مي‌دانند. در همين حال، قيمت پرايد ۱۳۱ اس ايكس در شهريور ماه ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بود كه براساس ارز آزاد و مبادله‌اي به علاوه تورمي بخشي، قيمت آن به ترتيب بايد حدود ۵/۱۴ و ۸/۱۲ ميليون تومان باشد، در حالي كه قيمت اين خودرو براساس جديدترين تغييرات، ۱۶ ميليون و ۵۰ هزار تومان ( با احتساب بيمه شخص ثالث و ماليات بر ارزش افزوده) است.
قيمت تيبا با فرمان هيدروليك و كيسه هوا در شهريور ماه ۱۲ميليون و ۸۵۸ هزار تومان بود كه بر اساس ارز آزاد و مبادله‌اي به علاوه تورمي بخشي، قيمت آن به ترتيب بايد حدود ۷/۱۷ و ۵/۱۵ ميليون تومان باشد، در حالي كه قيمت اين خودرو براساس جديدترين تغييرات، ۱۹ ميليون و ۲۹۰ هزار تومان ( با احتساب بيمه شخص ثالث و ماليات بر ارزش افزوده) است.
قيمت سمند اس ايكس بنزيني در شهريورماه ۱۷ ميليون و ۲۴۲ هزار تومان بود كه براساس ارز آزاد و مبادله‌اي به علاوه تورمي بخشي، قيمت آن به ترتيب بايد حدود ۲۴ و ۸/۲۰ ميليون تومان باشد، در حالي كه قيمت اين خودرو براساس جديدترين تغييرات، ۲۶ ميليون تومان ( با احتساب بيمه شخص ثالث و ماليات بر ارزش افزوده) است.
قيمت پژو ۴۰۵ اس ال ايكس در شهريور‌ماه ۱۶ ميليون و ۶۴۷ هزار تومان بود كه براساس ارز آزاد و مبادله‌اي به علاوه تورمي بخشي، قيمت آن به ترتيب بايد حدود ۷/۲۳ و ۷/۱۹ ميليون تومان باشد، در حالي كه قيمت اين خودرو براساس جديدترين تغييرات، ۵/۲۲ ميليون تومان ( با احتساب بيمه شخص ثالث و ماليات بر ارزش افزوده) است.
در همين حال، قيمت خودروي رانا در شهريورماه مشخص نشده بود و اولين نرخي كه براي اين خودرو به تأييد سازمان حمايت رسيد، ۵/۲۱ ميليون تومان بود. حال قيمت آن براساس ارز آزاد و مبادله‌اي به علاوه تورم بخشي به ترتيب حدود ۸/۲۹ و ۵/۲۶ ميليون تومان مي‌شود در حالي كه قيمت اين خودرو براساس جديدترين تغييرات، ۳۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ( با احتساب بيمه شخص ثالث و ماليات بر ارزش افزوده) است.
همچنين جمشيد پژويان در گفت‌وگو با مهر درباره وعده شوراي رقابت براي اعلام قيمت انواع خودرو گفت: قرار است دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو را روي سايت شوراي رقابت منتشر كنيم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نرخ تورم بخشي صنعت خودروسازي مشخص شده است، اظهار داشت: در اين دستورالعمل همه چيز مشخص شده است. پيش از اين، شوراي رقابت تصويب كرده بود خودروسازان فعلاً براساس قيمت مصوب شهريورماه به علاوه نرخ تورم بخشي، قيمت‌هاي خود را اعلام كنند، اين در حالي است كه خودروسازان اين مصوبه را قابل اجرا نمي‌دانند و آن را زمينه تعطيلي و ورشكستگي كارخانه‌ها مي‌دانند. در همين حال، دبير انجمن خودروسازان نيز به مهر گفت: اگر دستورالعمل شوراي رقابت مبتني بر كاهش بيشتر قيمت خودرو براي خودروسازان باشد، به هيچ وجه عمل به آن ميسر نخواهد بود.
احمد نعمت‌بخش با بيان اينكه كاهش قيمت ۵۰۰ هزار تا ۴ ميليون توماني خودرو هم ضرر و زيان زيادي را متوجه خودروسازان مي‌كند، در عين حال گفت: خودروسازان در همراهي با دولت و نيز به منظور حمايت از مصرف‌كنندگان اين ضرر و زيان را پذيرفتند و بيش از اين امكان كاهش قيمت خودرو وجود ندارد.
دبير انجمن خودروسازان تأكيد كرد: متأسفانه اگر دستورالعمل شوراي رقابت مبتني بر كاهش بيشتر قيمت خودرو براي خودروسازان باشد، به هيچ وجه عمل به آن ميسر نخواهد بود.
وي تصريح كرد: هم اكنون با سردرگمي مردم در بازار خودرو، بسياري از خريد خودرو منصرف شده‌اند و همين امر جريان نقدينگي به سمت خودروسازان را كاهش داده است. وي اظهار داشت: قيمت تمام شده پرايد، ۱۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است كه البته اين نرخ باز هم براساس ارز مبادله‌اي است در حالي كه ارز مبادله‌اي به راحتي در اختيار خودروسازان قرار نمي‌گيرد.
وي گفت: مردم بهتر است بيش از اين منتظر قيمت خودرو نباشند و خودروي مورد نظر خود را خريداري كنند، چراكه به نظر مي‌رسد مجموعه شرايط و عوامل اجازه كاهش قيمت خودرو را بيش از اين ندهد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار