کد خبر: 517232
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
با بهره‌برداري رسمي از ايراني‌ترين پروژه بنزين‌سازي كشور
به گزارش «جوان»، محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح طرح توسعه اين پالايشگاه گفت: با توجه به توان بالاي متخصصان داخلي به زودي يك پالايشگاه تمام ايراني در كشور ساخته خواهد شد. 

رئيس‌جمهور ادامه داد: بايد به شكلي برنامه‌ريزي شود كه تا ۱۰ سال آينده ايران ديگر صادركننده نفت خام نباشد و با توليد فرآورده‌هاي گوناگون در كنار توليد و صادرات محصولات پتروشيمي كه داراي ارزش افزوده بالايي هستند، ارزش افزوده بيشتري كسب كرده و از صادرات نفت خام جلوگيري شود. دكتر احمدي‌نژاد تأكيد كرد: هنگامي كه از فروش نفت خام جلوگيري كرديم و فرآورده نهايي را صادر كرديم، آنگاه مي‌توان گفت صنعت نفت به طور كامل ملي شده است. وي افزود: در سال ٨٥ توليد بنزين كشور كمتر از ٤٥ ميليون ليتر بود، در حالي كه مصرف حدود ٧٥ ميليون ليتر بود و ما مجبور بوديم روزي ٣٠ ميليون ليتر بنزين وارد كنيم و در صورتي كه روند افزايش مصرف بنزين كنترل نمي‌شد، امروز مصرف بنزين كشور به ١٣٠ ميليون ليتر رسيده بود. وي افزود: توليد نفت ايران حدود ٤ ميليون بشكه در روز است كه يك ميليون و ٨٠٠ بشكه آن پالايش و ۵/۲ ميليون بشكه آن صادر مي‌شود و بايد به شكلي برنامه‌ريزي كرد كه در سال‌هاي آتي پالايشگاه‌هاي ايران با توليد فرآورده از خام‌فروشي جلوگيري كنند. 

با تحريم‌ها كنار آمده ايم
رستم قاسمي وزير نفت هم در اين مراسم تأكيد كرد: افتتاح پالايشگاه شازند يك دستاورد بزرگ است اما از آن مهم‌تر افتتاح ده‌ها پالايشگاه جديد با تكنولوژي بالاتر است و مهم تر بومي‌سازي و توانمندسازي كشور براي طرح پالايشگاهي است كه زمينه‌هاي آن فراهم شده است. وي افزود: در زمينه نفت و گاز توسعه و توليد و اكتشافات در پيچيده‌ترين مسائل انجام شده است و به خودكفايي رسيده‌ايم و جزو صادر‌كنندگان اصلي در دنيا هستيم. امروز قراردادهاي مهمي در منطقه و جهان و با همسايه‌هاي خود در حوزه گاز داشته‌ايم.
وزير نفت با بيان اينكه با افتتاح پروژه‌ها در زمينه نفت توانمند شده‌ايم و با وجود تحريم‌ها، با همه كمبودها كنار آمده‌ايم، افزود: در بخش‌هاي مختلف نمونه‌سازي انجام شده است و كار آزمايشگاهي نيز در حال انجام است و در حوزه نفت به خود‌كفايي كامل رسيده‌ايم.
قاسمي خاطرنشان كرد: امروز در شازند افزايش توليد صورت گرفته است و مهم‌تر اينكه كيفيت بنزين از يورو ۲ به يورو ۴ افزايش داشته است. 

جزئيات طرح
عليرضا ضيغمي، معاون وزير نفت هم در آئين افتتاح رسمي پالايشگاه امام خميني(ره) اظهار كرد: در سال جاري ميزان توليد بنزين با مصرف آن برابر شد و به زودي با راه‌اندازي چندين طرح توسعه‌اي صنعت پالايش كشور، افزون بر تأمين نياز داخل، ايران صادركننده بنزين خواهد شد.
وي افزود: با بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه‌هاي تبريز، لاوان، اصفهان و بندرعباس توليد بنزين كشور به حدود ٧٠ ميليون ليتر خواهد رسيد. معاون وزير نفت تأكيد كرد: پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك ساليانه ٥٠٠ ميليون دلار را براي كشور به همراه دارد.
ضيغمي ادامه داد: ساخت اين پالايشگاه با بهره‌گيري از بالاترين دانش فني روز جهان ساخته شده است و در شمار طرح‌هاي ويژه‌اي است كه به دليل اهميت، گستردگي و اثرگذاري به عنوان بزرگ‌ترين طرح مهر ماندگار صنعت نفت نام گرفته است.
ضيغمي با بيان اينكه يكي از اهداف اصلي اين طرح افزايش ظرفيت پالايشي از ١٧٠ هزار بشكه به ٢٥٠هزار بشكه در روز است، گفت: ميزان استحصال بنزين تا سقف روزانه ١٢ ميليون ليتر با كيفيت يورو ٤ و ٥ امكانپذير شده است.
وي گفت: ٦٧ درصد از كل كار ساخت اين مجتمع پالايشگاهي به دست متخصصان ايراني انجام گرفته است و در بخش عمليات مهندسي بيش از ٦٠ درصد و در بخش خريد ٤٠ درصد توسط كارشناسان ايراني اهداف موردنظر محقق شده است.
با راه‌اندازي طرح توسعه‌ پالايشگاه امام خميني (ره) شازند با كيفيت‌ترين بنزين كشور در واحد‌هاي اكتانايزر و آيزومرزاسيون با هدف توليد بنزين با اكتان ۹۵ براي بنزين سوپر و ۹۰ براي بنزين معمولي توليد خواهد شد.
همچنين واحد آيزومرزاسيون و افزايش‌دهنده اكتان بنزين براي نخستين‌بار در طرح توسعه‌ پالايشگاه شازند با استفاده از دانش فني بومي از سوي پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار