کد خبر: 515980
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۴
متحدين و دوستان رئيس‌جمهور ونزوئلا براي خاكسپاري‌اش به كاراكاس رفتند
چپ‌هاي امريكاي لاتين از آرژانتين گرفته تا كوبا در حالي به عنوان متحد رئيس‌جمهور ونزوئلا زير تابوت او حاضر شدند كه امريكايي‌ها هم فرصت حضور در مراسم خاكسپاري چاوز را از دست ندادند تا به گفته خودشان، زمينه‌اي باشد براي ذوب شدن يخ‌هاي مناسبات شان با همسايه جنوبي. 

به گزارش «جوان»، جسد هوگو چاوز رئيس‌جمهوري ونزوئلا ساعت ۷ بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت تهران با حضور ده‌ها مقام ميان پايه و بلند پايه خارجي از چين و روسيه گرفته تا ايران، آفريقا و امريكاي لاتين برگزار شد. نيكلاس مادرو، معاون رئيس‌جمهوري ونزوئلا كه موقتاً رياست جمهوري را به عهده گرفته، اعلام كرده كه جسد هوگو چاوز، رئيس‌جمهوري فقيد ونزوئلا، پس از پايان مراسم تشييع، هفت روز در تابوت سرباز به نمايش گذاشته خواهد شد.
 
به گفته او، جسد هوگو چاوز، رئيس‌جمهور فقيد اين كشور قرار است موميايي شده و در يك تابوت شيشه‌اي براي هميشه در معرض عموم گذاشته شود. در حالي ماريا كورينا ماچادو نماينده مخالفان دولت ونزوئلا اعلام كرده كه حزب وي به انتخابات رياست جمهوري آينده و پيروزي «انريكه كاپريلس» چشم دوخته و مخالفان شمارش معكوس براي تغيير در سياست‌هاي ونزوئلاي بعد از چاوز را شروع كرده‌اند، اين اقدام حكومت ونزوئلا، مي‌تواند تا مدتي زمينه ساز بسيج سياسي طرفداران چاوز در صحنه سياسي ونزوئلا باشد. اين در حالي است كه منابع خبري نزديك به مخالفان دولت ونزوئلا روز چهارشنبه به خبرگزاري رويترز گفتند آنها مجدداً براي حمايت از كاپريلس كه در انتخابات سال ۲۰۱۲ توانسته بود، ۴۰ درصد آرا را كسب كند، توافق كرده‌اند. 

حضور كمرنگ غربي‌ها
در حالي كه متحدين چاوز در امريكاي لاتين، ايران و روسيه، از فرصت حضور در مراسم خاكسپاري او استفاده كردند تا ونزوئلاي بعد از چاوز را در جبهه ضد امريكايي نگه دارند، امريكا و كشورهاي غربي نيز فرصت حضور در زير تابوت چاوز را به عنوان فرصتي براي تغيير سمت پيكان سياست‌هاي چپ گرايانه و ضد‌امريكايي چاوز از دست ندادند. دولت اوباما روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه هيئتي را براي مراسم تشييع جنازه و خاكسپاري هوگو چاوز به كاراكاس مي‌فرستد. ويكتوريا نولند سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت: «ويليام دلاهانت»، از اعضاي سابق مجلس نمايندگان، «گرگوري ميكس » نماينده كنوني مجلس نمايندگان و «جيمز درهام»، كاردار ما در سفارت امريكا در كاراكاس، اعضاي هيئت اعزامي امريكا به كاراكاس را تشكيل مي‌دهند. سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا از مردم ونزوئلا خواست رئيس‌جمهور آينده‌شان را «به شيوه‌اي دمكراتيك» برگزينند و ابراز اميدواري كرد واشنگتن بتواند روابط دوجانبه با ونزوئلا را بهبود بخشد. ۲۷ كشور عضو اتحاديه اروپايي هم يك هيئت سياسي البته در سطح پايين‌تر به كاراكاس اعزام كردند. 

دوستان چاوز همه آمدند
با اين حال، حضور چشمگير متحدين و كشورهاي دوست چاوز به اندازه كافي سنگين بود كه مراسم تدفين او را به محل تجمع كشورهاي مخالف امريكا تبديل كند. دوستان و متحدين چاوز در امريكاي لاتين ضمن برگزاري مراسم مخصوص در كشورهايشان، هيئت‌هايي بلند پايه براي حضور در مراسم خاكسپاري چاوز اعزام يا روساي جمهورشان شخصاً در اين مراسم شركت كردند. در كوبا، رائول كاسترو رئيس‌جمهور اين كشور روز پنج‌شنبه طي مراسمي از هوگو، تجليل كرد. خبرگزاري كوبا گزارش كرد كه كاسترو كه لباس نظامي فرماندهي نيروهاي مسلح به تن داشت، در مراسمي كه در ميدان آنتونيو ماسئو سانتياگو، دومين شهر اين كشور بر‌گزار شد تاج گلي را در برابر تصوير رئيس‌جمهوري فقيد ونزوئلا قرار داد. او بعد از اين مراسم شخصاً به كاراكاس رفت تا در مراسم خاكسپاري چاوز شركت كند. ديلما روسوف، 

رئيس‌جمهور برزيل و لولا داسيلوا رئيس‌جمهور پيشين برزيل نيز در مراسم خاكسپاري چاوز حضور يافتند. رافايل كوررا و اوا مورالس روساي جمهور اكوادور و بوليوي نيز در مراسم خاكسپاري چاوز حاضر شدند. حتي كريستينا فرناندز رئيس‌جمهور آرژانتين كه در ادبيات امريكاي لاتين كمتر به چپ‌گرايي شناخته مي‌شود نيز در مراسم خاكسپاري چاوز شركت كرد. از ايران هم محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور به همراه علي اكبر صالحي وزير خارجه و يك هيئت بلند پايه در مراسم خاكسپاري رئيس‌جمهور فقيد ونزوئلا شركت كردند. حزب الله لبنان با صدور بيانيه‌اي در‌گذشت هوگو چاوز رئيس‌جمهور ونزوئلا را به خانواده وي و نيز ملت ونزوئلا تسليت گفت. در اين بيانيه آمده است: « ما و آزادگان و مستضعفان جهان دوستي عزيز و ياري وفادار را كه در طول زندگي خود در كنار مظلومان و ستمديدگان بود، از دست داديم. » 

حزب الله در اين بيانيه از چاوز به عنوان مدافع شجاع كشورهاي جهان سوم و حقوق آنان ياد كرده و مي‌افزايد: «حزب‌الله و همه لبناني‌ها هرگز حمايت صادقانه چاوز را در مقابل دشمن صهيونيستي كه به بهترين شكل در حمله ۲۰۰۶ نمود يافت، فراموش نمي‌كنند.»
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در يك تماس تلفني با نيكلاس مادرو كفيل رياست جمهوري ونزوئلا گفت‌و‌گو و بر ادامه همكاري‌هاي راهبردي و تقويت مناسبات دوجانبه تأكيد كردند. پوتين خواستارادامه روند همكاري‌ها و دوستي مسكو و كاراكاس بر اساس احترام متقابل شد و مادرو نيز به رئيس‌جمهور روسيه اطمينان داد كاراكاس به مشاركت‌هاي راهبردي با مسكو ادامه خواهد داد. 

در حالي كه برخي منابع اعلام كرده بودند كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مراسم خاكسپاري چاوز شركت مي‌كند، برخي منابع گفتند كه از طرف روس‌ها، ايگور سچين رئيس شركت بزرگ نفتي روسنف به عنوان نماينده مقامات روسيه در مراسم خاكسپاري هوگو چاوز شركت كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار