کد خبر: 515756
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع نشد
به گزارش «جوان»، ديپلمات‌هاي امريكايي ماه نوامبر گفته بودند كه اگر ايران در تدوين رويكرد ساختاري با آژانس به توافقي نرسد، برنامه هسته‌اي ايران يك بار ديگر به شوراي امنيت ارجاع خواهد شد. با اين حال، مذاكرات آلماتي- ۱ كه تهران آن را مثبت و اروپا و امريكا آن را مفيد ارزيابي كردند، باعث شد اين كشور‌ها در برخورد با ايران در آژانس جانب احتياط را بگيرند. ديپلمات‌ها روز دوشنبه گفته بودند كه تحت تاثير فضاي به‌وجود آمده پس از مذاكرات آلماتي كه امكان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بسيار اندك شده است، پيش‌بيني كه روزچهارشنبه درست از آب در آمد و اروپايي‌ها و امريكايي‌ها به جاي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، به صدور بيانيه‌هاي تند و آتشين درباره لزوم همكاري ايران با آژانس اكتفا كردند. نكته قابل توجه اينكه، ظاهراً كشوري مانند سوئد مأمور شده بود كه لحن بيانيه طرف‌‌هاي اروپايي را تعديل كند تا علي‌الظاهر اين طور وانمود نشود كه طرف‌هاي مذاكره هسته‌اي با ايران، نرم شده‌اند. اعضاي اروپايي شوراي حكام در بيانيه‌اي كه روز چهارشنبه صادر شد، گفته‌اند است كه نصب سانتريفيوژ‌هاي جديد از طرف ايران مايه نگراني جدي است. 

طرف اروپايي همچنين از عدم پيشرفت در مذاكرات بين ايران و آژانس درباره ابعاد بررسي ابعاد احتمال نظامي برنامه هسته‌اي ايران ابراز نگراني كرده است. اروپا همچنين بر لزوم تعليق غني‌سازي از سوي ايران تأكيد كرده است، موضوعي كه به گفته منابع آگاه در طرح پيشنهادي ۱+۵در آلماتي مطرح نشده است. با اين حال ديپلمات‌ها در وين به خبرگزاري رويترز گفته‌اند كه سوئد سعي كرده قبل از تأييد نهايي بيانيه، لحن آن را نرم‌تر كند. همچنين جوزف مك مانوس سرپرست تيم امريكايي در آژانس در سخناني تند و آتشين در جمع اعضاي شوراي حكام، ايران را به فريبكاري، مقابله جويي و تعويق متهم كرد. 

اين در حالي است كه نمايندگان ۱+۵ در بيانه مشترك روز سه‌شنبه خودشان، مذاكرات آلماتي را مفيد ارزيابي و تأكيد كرده بودند: « ما در روند اين مذاكرات ديپلماتيك خواهان حصول نتايج ملموس و زودهنگام هستيم و ادامه حمايت خود را از يافتن راه حلي ديپلماتيك براي مشكل پرونده هسته‌اي ايران اعلام مي‌كنيم. » در مقابل، جنبش عدم تعهد هم در بيانيه‌اي، برحق اوليه و غير‌قابل انكار همه كشورها براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي اتمي براي مقاصد صلح‌آميز، بدون هرگونه تبعيض و منطبق با تعهدات قانوني مترتب، تأكيد مي‌كرد. در بيانيه نم آمده است: «جنبش عدم تعهد موضع اصولي خود را مبني بر اينكه ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه براي حل‌بلند مدت موضوع هسته‌اي ايران مي‌باشند، تصريح مي‌نمايد جنبش عدم تعهد بدين منظور همه كشورهاي عضو را نسبت به مشاركت مثبت تشويق مي‌نمايد.» 

عباسي: آلماتي ۲ مثبت‌تر از آلماتي ۱ خواهد بود
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ادبيات غرب در طول چند سال گذشته در مذاكرات هسته‌اي بهتر شده كه اين تغيير ادبيات نتيجه پايداري مردم بر روي حقوق هسته‌اي كشورمان است. فريدون عباسي ديروز در پايان جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤال ايرنا، ضمن مثبت ارزيابي كردن مذاكرات آلماتي ۱ اظهار داشت: مذاكرات آلماتي ۲ از مذاكرات آلماتي ۱ مثبت‌تر خواهد بود. عباسي با بيان اينكه ملت ايران سال‌ها تحريم‌ها را تمرين مي‌كنند، افزود: اين پايداري و ايستادگي ملت ايران تاثير خود را بر روي مذاكرات گذاشته است. وي خاطرنشان كرد: در فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان به دستاوردهاي جديدي رسيده ايم كه آنها را به زودي اعلام مي‌كنيم. عباسي با تشريح برخورد غرب با پرونده هسته‌اي صلح آميز كشورمان در گذشته گفت: اگر به روند گذشته نگاه كنيد مي‌بينيد كه آنها با اصل فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان مخالف بودند.

وي همچنين در رابطه با علت تأكيد دشمنان بر مسئله پارچين گفت: اگر به روند گذشته بنگريم آنها اصل فعاليت هسته‌اي ايران را زير سؤال مي‌بردند و فكر مي‌كردند مي‌توانند براي مردم ايران تصميم‌گيري كنند كه از چه انرژي‌ استفاده كنند و با داشتن نفت و گاز به ما توصيه مي‌كردند از انرژي هسته‌اي استفاده نكنيد، در صورتي كه خود آنها برنامه‌ريز و توسعه‌دهنده فعاليت‌هاي هسته‌اي رژيم گذشته در ايران بوده‌اند. معاون رئيس‌جمهوري با تأكيد بر ايستادگي و پايداري بر حقوق هسته‌اي كشورمان تصريح كرد: مردم با ايستادگي در مقابل تحريم‌ها جواب مناسبي به كشورهاي تحريم‌كننده داده‌اند و آنها پاسخ خود را در اقدامات و دستاوردهاي جديد و دستاوردهاي صلح آميز كشورمان دريافت خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار