کد خبر: 515536
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري به چه نياز دارد؟
سوداگران عرصه فرهنگ و هنر در سال‌هاي گذشته خوانندگان، فيلمسازان، تهيه‌كنندگان و هنرمندان بسياري را قرباني نيت‌هاي شوم خود مي‌كردند حالا يك سال است كه هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگي با وجود تأسيس ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري وزارت ارشاد قريباً نفسي راحت مي‌كشند و با دغدغه‌هاي كمتري مواجه هستند؛ ستادي كه بزرگ‌تر شدن هر چه بيشتر سايه آن مي‌تواند سايه سياه سوداگران و مافياي محصولات فرهنگي و هنري را از سر پديدآورندگان اين آثار كم كند. يك سال از تأسيس ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري كشور مي‌گذرد. امروز شرايط به گونه‌اي رقم خورده كه بازار محصولات فرهنگي و هنري در ۳۰ استان كشور نظارت محسوس ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري را بالاي سر خود حس مي‌كند. اين ستاد كه در راستاي صيانت از بازار محصولات فرهنگي و ايجاد حس امنيت سرمايه‌گذاري در اين بازار شكل گرفته است، فعاليت خود را در حوزه‌هاي مختلفي متمركز كرده است؛ از نظارت بر بازار عرضه الواح فشرده گرفته تا هولوگرام‌دار شدن و شناسنامه‌دار كردن اين محصولات. جلوگيري از كپي و تشكيل ستادهاي استاني، ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري در يك سال فعاليت خود باعث ايجاد فضايي شده است كه در آن توزيع‌كنندگان محصولات فرهنگي بر اين باور رسيدند تا تحت معيارها و استانداردهاي مورد تأييد وزارت ارشاد حركت كنند. از سوي ديگر فعاليت‌هاي ستاد، اطمينان خاطر و احساس امنيت ناشي از يك نظارت همه‌جانبه را براي مخاطبان و شهروندان فراهم آورده و از دغدغه‌هاي هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ كاسته شده است.
معمولاً در حوزه فرهنگي، دستگاه‌ها بر اساس نقشه فرهنگي و مهندسي فرهنگي مد نظر مقام معظم رهبري راهبردهاي خود را مشخص مي‌كنند. ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري نيز در اين مسير با آسيب‌شناسي و تقويت نقاط قوت خود در حوزه فعاليت‌هايش مسيري هموار را پيش رو دارد. يكي از نكات بحث‌برانگيز درباره حوزه فعاليتي ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و داخلي وزارت ارشاد، اين است كه اين ستاد در حوزه صيانت از حقوق آثار فرهنگي ايراني خارج از كشور ورود پيدا نمي‌كند، چه بسا چنانچه مأموريت صيانت از اين آثار نيز در دستور كار قرار گيرد. اين ستاد بر حسب وظيفه در اين حوزه نيز ورود پيدا خواهد كرد. هر چند اين در شرايطي محقق خواهد شد كه ايران نيز به قانون كپي رايت بپيوندد. در آن صورت ستاد صيانت و حمايت از آثار فرهنگي و هنري خواهد توانست مرزها را بشكافد و بنا بر مأموريت‌هايي كه برايش تعريف مي‌شود و با استفاده از ظرفيت‌هاي حقوقي خود از حقوق پديدآورندگان ايراني در آن طرف آب‌ها نيز صيانت و حفظ آثار كند.
در اين يك سال ستاد نوپا تلاش كرده است كه بر اساس تدابيري كه وزارت ارشاد براي صيانت از آثار فرهنگي و هنري تعيين كرده در حوزه حمايت از پديد آورندگان آثار و نيز جنگ نرم و جلوگيري از رواج محصولات غيرمجاز فرهنگي تلاش‌هاي خوبي را به ثمر بنشاند. نظارت‌هاي خوبي بر استان تهران داشته باشد و از بعضي استان‌ها نيز بازرسي لازم را به عمل بياورد. پيگيري استانداردسازي محصولات فرهنگي و بحث تشكيل اتحاديه تخصصي عرضه محصولات فرهنگي و نيز كشف و انهدام ۶۰ ميليون لوح فشرده غير‌مجاز، پلمب مراكز غيرقانوني توزيع، از جمله فعاليت‌هاي قابل‌توجه اين نهاد در يك سال اخير بوده است. در اين بين آنچه كه ضروري به نظر مي‌رسد، حمايت مالي از نهادي است كه براي اولين بار در تاريخ ايران در قامت مرجع رسيدگي‌كننده به شكايات فرهنگي و هنري به جد وارد عمل شده است و در اين يك سال برآيندهاي خوب و قابل‌توجهي را از خود بر جاي گذاشته است؛ حمايتي كه وصول شدن آن پيش از خدشه وارد شدن بر وجهه كنوني اين نهاد نزد هنرمندان و حتي سوداگران عرصه هنر لازم و ضروري به نظر مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار