کد خبر: 512764
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۲
‌ ۴۰۰شركت برتر ايران معرفي شدند

به گزارش «جوان»، پس از اعتراف سعيد مدني، مديرعامل سايپا به مديريت ضعيف و كيفيت پايين خودروهاي داخلي، اين بار نوبت به وزير صنعت و تجارت رسيد تا در همايش معرفي ۴۰۰ شركت برتر ايران ضمن تأكيد بر لزوم ارز آوري توليدكنندگان در سال آينده، از مديريت ضعيف خودروسازي انتقاد كند. مهدي غضنفري افزود: كمبود ارز در بازار طي سال جاري خسارت‌هايي به اقتصاد كشور تحميل كرده و دو شركت بزرگ خودروساز زمان زيادي را صرف تأمين جريان ريالي و ارزي خود كرده‌اند و به دليل اينكه در مديريت اين جريان موفق عمل نكردند، مردم ناچارند امسال خودروهاي گران‌تر از سال قبل خريداري كنند. 

وي بار ديگر در ميان مديران ۴۰۰ شركت برتر ايران از كمبود ارز در سال آينده سخن گفت و با اشاره به اينكه فقط ۶۸ درصد از ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به واردات كالا اختصاص يافته، افزود: سال آينده براي توليد سال خاصي است چراكه ارز حاصل از صادرات نفت را احتمالاً در اختيار نداشته باشيم. غضنفري ادامه داد: براين اساس، تقاضاي دولت از توليدكنندگان اين است كه در سال آينده ارزآوري را در دستور كار خود قرار دهند و كمك كنند كه توليد اعم از صنعتي، معدني و كشاورزي بتواند ارز مورد نياز خود را تأمين كند. 

او با بيان اينكه صادرات ۴۰۰ شركت برتر كشور در سال گذشته ۶۳ درصد افزايش يافت، افزود: ۵۶ درصد از كل صادرات اين شركت‌ها مربوط به تنها ۱۰ شركت بود. همچنين بيشترين ارزش افزوده متعلق به گروه بانك‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و واسطه‌گري و ارتباطات و مخابرات بود، وزير صنعت، معدن و تجارت با يادآوري اينكه در گذشته نحوه هزينه‌كرد ارز حاصل از صادرات دچار ابهامات زيادي بود گفت: در نيمه نخست امسال ۱۱ ميليارد دلار از ارز صادرات غيرنفتي به چرخه اقتصاد بازگشت. به اين ترتيب از مجموع ۲۷ ميليارد دلار واردات در نيمه نخست امسال ۱۱ ميليارد دلار آن از طريق صادراتي تأمين شد. 

گزارش ارزي بانك مركزي، احمدي‌نژاد را راضي نكرد
غضنفري در حاشيه همايش معرفي ۱۰۰ شركت برتر در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه روز دوشنبه دولت با حضور رئيس‌جمهور، گزارشي از روند فعاليت مركز مبادلات ارزي در تأمين ارز مورد نياز واردكنندگان و توليدكنندگان از طريق اين مركز به دكتر محمود احمدي‌نژاد ارائه شد كه اين گزارش نتوانست رئيس‌جمهور را راضي كند. 

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: براين اساس، رئيس‌جمهور دستور داد در جلسه ويژه‌اي كه با حضور واردكنندگان و رئيس كل بانك مركزي برگزار شود و اين نگراني برطرف شده و مسير ويژه‌اي براي تأمين ارز از طريق مركز مبادلات ارزي طراحي شود. وي تصريح كرد: با تطبيق الگوي تجاري كشور با سبد ارزي كه در اختيار بانك مركزي است، اميدواريم كه بتوانيم استفاده مؤثري از منابع ارزي كشور در جهت تأمين نيازهاي توليد و كالاهاي اساسي داشته باشيم. غضنفري ادامه داد: همچنين بنابر اين است كه ارز مورد نياز واردات از مجموعه ارزهاي متنوعي كه در اختيار بانك مركزي است، تأمين شود. وزير صنعت معدن و تجارت همچنين در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود ۵ ميليارد دلار واردات كالاهاي اساسي از هند صورت بگيرد، چه شد، خاطر نشان كرد: سرجمع همه بحث‌ها اعم از واردات كالاهاي اساسي و موارد اوليه در جلسه دوشنبه با رئيس‌جمهور مطرح شد كه بر اين اساس، مقرر شد اين تأمين‌ها با توجه به منابع ارزي در اختيار بانك مركزي صورت گيرد. 

شافعي:۸۰ درصد ارزش افزوده براي ۱۰۰ شركت برتر ايران
همچنين رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) كه در اين همايش سخن مي‌گفت، افزود: ۱۰۰ شركت اول در ارزيابي ۴۰۰ شركت برتر ايراني ۸۰ درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده‌اند، ضمن اينكه ۱۰۰شركت دوم نيز ۱۱ درصد از ارزش افزوده سهم داشته‌اند و به اين ترتيب ۱۰۰ شركت سوم ۶ درصد و ۱۰۰ شركت چهارم ۳ درصد از ارزش افزوده را به خود اختصاص داده‌اند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگراني از تغيير در تعداد شركت‌هاي مربوط به گروه ماشين‌آلات تجهيزات و صنايع فلزي گفت: اين شاخص ۷/۲ درصد كاهش يافته و تغيير در رشد فروش آنها نيز منفي ۲۹ درصد بوده است. شافعي تغيير در سهم سود شركت‌هاي مذكور را ۹/۱ درصد منفي دانست و گفت: تغيير در بازده فروش اين شركت‌ها ۶/۴ درصد منفي و تغيير در بازده دارايي آنها يك درصد منفي است كه اين ‌ احساس دلتنگي مي‌دهد چراكه بيش از ۵۰۰ تن در سال ظرفيت ماشين‌سازي در كشور است در حالي كه در سه سال گذشته اين رشته از بنگاه‌ها با رشد منفي مواجه بوده‌اند. مديرعامل شركت ايدرو گفت: اگر خصوصي‌سازي به درستي انجام گيرد، ظرفيت‌هاي مناسبي براي كشور متصور است، اگرچه نسبت به امر خصوصي‌سازي ملاحظاتي وجود دارد. 

فروش ايران خودرو دوم شد
در همايش معرفي ۱۰۰ شركت برتر، جزئيات تازه‌ترين رتبه‌بندي ۴۰۰ شركت برتر ايران بر اساس صورت‌هاي مالي سال ۹۰ از سوي سازمان مديريت صنعتي منتشر شد كه بر اين اساس شركت پالايش نفت اصفهان با بيش از ۱۷۶ هزار ميليارد ريال پر فروش‌ترين شركت كشور در سال گذشته بود. همچنين شركت ايران خودرو با بيش از ۶/۱۲۶ هزار ميليارد ريال و شركت پالايش نفت بندرعباس با بيش از ۱۲۶ هزار ميليارد ريال در رده‌هاي دوم و سوم پرفروش‌ترين شركت‌هاي ايران در سال گذشته قرار گرفتند. از نكات جالب توجه رتبه‌بندي امسال مي‌توان به سقوط شركت ايران‌خودرو به رده دوم پر‌فروش‌ترين‌ شركت‌هاي كشور اشاره كرد. اين شركت در سال ۸۹ با ۱۳۶ هزار ميليارد ريال پر فروش‌ترين شركت ايران بود كه در سال ۹۰با فروش ۱۲۶ هزار ميليارد ريال رده دوم را به دست آورد. شركت‌هاي سايپا، بانك ملت، ساپكو، مخابرات ايران، بانك پارسيان، بانك مسكن و بانك صادرات هم رده‌هاي چهارم تا دهم پر فروش‌ترين شركت‌هاي ايران را به خود اختصاص دادند. بيشترين ميزان اشتغالزايي نيز به ترتيب متعلق به شركت‌هاي ايران خودرو، سايپا، بانك صادرات ايران، مخابرات ايران و بانك ملت با ۵۳، ۴۳، ۳۳، ۲۹ و ۲۷ هزار نفر بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار