کد خبر: 512001
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
در جلسه كارگروه كنترل بازار اتخاذ شد
اين درحالي است كه با دستور رئيس‌جمهور قرار است تا ۵ ميليارد دلار ارز كشور كه نزد هندوستان است جهت تنظيم بازار شب عيد در اختيار وزارت صنعت قرار گيرد.
به گزارش «جوان»، محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهور در‌باره مصوبات جلسه پنج‌شنبه شب گذشته كارگروه كنترل بازار براي كاهش قيمت و تنظيم بازار داخل، صادرات پسته براي شش ماه ممنوع كرد و در اين جلسه قيمت پسته درجه يك ۳۰ هزار تومان و درجه دو ۲۵ هزار تومان تعيين شد.
محمدرضا رحيمي با تأكيد بر لزوم ايجاد رفاه و آسايش براي مردم و تعديل قيمت‌ها در بازار شب عيد، از همه دستگاه‌هاي مربوطه، تشكل‌ها و اتحاديه‌ها خواست همه توان خود را به كار گيرند تا جلوي افزايش قيمت‌ها را گرفته و اجازه ندهند كه فشار گراني مردم را آزرده كند.
در اين جلسه كه وزراي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي، دادگستري، استاندار تهران و شماري از مسئولان وزارتخانه‌هاي مرتبط و نمايندگان تشكل‌ها و بخش خصوصي نيز حضور داشتند، پس از ارائه راهكارها و پيشنهادات مختلف براي تأمين مواد پروتئيني از منابع مختلف، مقرر شد به سرعت گوشت قرمز با قيمت مناسب از طريق شبكه‌هاي توزيع در اختيار مردم قرار گيرد. 

عرضه گسترده همه ذخاير مواد غذايي به بازار
وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه جلسه ستاد تنظيم بازار گفت: به علت اينكه حجم تقاضا در ايام شب عيد بالا مي‌رود ذخائر كالاهاي اساسي در بازار عرضه مي‌شود تا قيمت‌ها به علت تقاضاي بيشتر افزايش پيدا نكند با اين حال انتظار داريم جامعه اصناف، توليد‌كنندگان و توزيع‌كنندگان شرايط سخت مردم را ملاحظه كنند و خداي ناكرده براي سوء‌استفاده از اين موقعيت وسوسه نشوند تا قيمت‌ها بالاتر از آنچه هست عرضه نشود.
غضنفري با بيان اينكه عرضه مستقيم كالاها در نمايشگاه‌هاي بهاره نيز موجب كاهش قيمت‌ها خواهد شد، گفت: هيچ كمبودي در مورد كالا در كشور وجود ندارد و مواد غذايي و پروتئيني، خشكبار، پوشاك و لوازم خانگي به وفور در بازار يافت مي‌شود.
عضو ستاد تنظيم بازار از ممنوعيت صادرات پسته به دستور معاون اول رئيس‌جمهور خبر داد و گفت: براي تنظيم بازار، گوشت قرمز از كشور قرقيزستان وارد مي‌شود.
قاسم نوده فراهاني در گفت‌وگو با فارس در خصوص مصوبات جلسه اخير ستاد تنظيم بازار ‌ اظهار داشت:‌در اين جلسه تأكيد شد براي تنظيم بازار مرغ، مرغ ذخيره شده در بازار توزيع شود و ابعاد اين توزيع گسترش پيدا كند تا قيمت‌ها شكسته شود. براي تنظيم بازار گوشت نيز مصوب شد واردات گوشت از كشور قرقيزستان و همچنين از مرز سيستان و بلوچستان توسعه يافته تا در اين زمينه نيز شاهد رشد قيمت نباشيم.
عضو ستاد تنظيم بازار با تأكيد بر اينكه در اين جلسه يكي از اعضاي انجمن پسته‌كاران حضور داشت، گفت: اين عضو اظهار داشت كه پسته با قيمت ۳۰ هزار تومان صادر مي‌شود و قرار شد تا در انتهاي جلسه تفاهمنامه‌اي در اين خصوص امضا شود به قيمت صادرات، پسته در داخل كشور عرضه شود اما در پايان جلسه فرد مذكور جلسه را ترك كرد لذا معاون رئيس‌جمهور دستور داد صادرات پسته به مدت شش ماه متوقف شود. وي افزود: معاون اول رئيس‌جمهور دستور دادند كارگروه‌هايي براي تنظيم بازار كالاهاي اساسي تشكيل شود تا در ايام پاياني سال مردم مشكلي نداشته باشند. نوده فراهاني گفت: با دستور رئيس‌جمهور قرار است تا ۵ ميليارد دلار ارز كشور كه در هندوستان است در اختيار وزير صنعت قرار گيرد تا كالاي اساسي مورد نياز مردم وارد كشور شود لذا آقاي معاون اول رئيس‌جمهور دستور دادند تا با همكاري وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي اين اعتبار در اختيار وزير صنعت قرار گيرد.
از سوي ديگر رئيس اتحاديه كشوري آجيل و خشكبار درباره مصوبات كارگروه كنترل بازار براي ممنوعيت صادرات پسته و تعيين قيمت‌ جديد آن با ابراز بي‌اطلاعي از اين مصوبات گفت:در هيچ جلسه‌اي از ما دعوت نشده است.
مصطفي ارزاني در گفت‌وگو با تسنيم ضمن گلايه از اينكه اتحاديه كشوري آجيل و خشكبار به هيچ عنوان در جريان تصميمات اخير كارگروه تنظيم بازار نيست، اظهار داشت: از چند ماه قبل پيش‌بيني افزايش قيمت خشكبار به ويژه پسته را در قالب نامه‌هايي جداگانه به وزارت صنعت ارسال كرده بوديم اما متأسفانه نتوانستيم به جواب قانع‌كننده‌اي دست پيدا كنيم.
وي با اشاره به اينكه تصميم يكباره قطع صادرات پسته، ضربات سختي را به حوزه صادرات جهاني اين محصول خواهد زد، افزود: تنها ۱۰ يا ۱۵ درصد پسته صرف تأمين نياز داخلي مي‌شود و مابقي توليدات اين محصول به كشورهاي خارجي صادر مي‌شود.
رئيس اتحاديه كشوري آجيل و خشكبار ضمن تأكيد بر اينكه اگر تصميم مذكور با مديريت مناسب ظرف چند ماهه گذشته اتخاذ مي‌شد بازار خريد و فروش پسته تا حد قابل توجهي در ايام پاياني سال به سمت تعادل پيش مي‌رفت، گفت: اين محصول ارز‌آوري قابل توجهي را براي كشور به دنبال دارد كه نبايد دستخوش تصميمات مقطعي قرار گيرد.
ارزاني با گلايه از اينكه به دليل عدم حمايت‌هاي لازم، توليد بادام زميني كشور طي چند سال اخير كاهش يافته است، تصريح كرد: هم اكنون بادام زميني خارجي كيلويي ۱۶ هزار تومان و بادام زميني داخلي ۲۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.
وي ادامه داد: افزايش قيمت خشكبار در روزهاي اخير به حدي رسيده است كه تخم كدوي ۷ هزار توماني به ۱۷ هزار تومان و آفتابگردان ۲ هزار توماني به ۱۲ هزار تومان افزايش قيمت داشته است كه اين امر نشان از عدم نظارت بر بازار دارد. 

كشف ۴ هزار و ۵۰۰ تن پسته احتكار شده
معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران از پلمب ۵ انبار احتكار با ۴ هزار و ۵۰۰ تن پسته خبر داد.
نعمت‌الله تركي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پنج انبار احتكار پسته با ۴ هزار و ۵۰۰ تن در استان تهران شناسايي و پلمب شد.
وي ادامه داد: در صورتي كه صاحبان اين انبارها قيمت‌ پسته‌هاي احتكار شده را به ۳۰ هزار تومان در هر كيلو باز‌نگردانند، با حكم قضايي محصولات آنها با قيمت مصوب به فروش مي‌رسد و جريمه نيز خواهند شد.
تركي با تأكيد بر اينكه تمامي خشكبار فروش‌ها موظف هستند قيمت‌ها را اصلاح كنند، گفت: تا روز يك‌شنبه فرصت دارند نسبت به كاهش قيمت خشكبار اقدام كنند در غير اين صورت با آنها برخورد قانوني مي‌شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار