کد خبر: 511739
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
آيا بودجه دودوازدهم به مجلس ارسال مي‌شود؟
بدين ترتيب از هم اكنون مشخص است كه مناقشه بعدي دولت و مجلس بر سر بودجه سالانه و بودجه دودوازدهم است.
به گزارش «جوان» احمدي‌نژاد روز گذشته در خصوص روند تكميل و نهايي شدن بودجه در حاشيه هيئت دولت به خبرنگاران گفت: بودجه در حال بررسي و طي مراحل پاياني خود است و ان‌شاء‌الله در هفته آينده در نشست خبري با رسانه‌ها، زواياي مختلف بودجه را تشريح خواهم كرد. حال با توجه به اظهارات رئيس‌جمهور بايد ديد ارقام لايحه بودجه اول براي رسانه‌ها رونمايي مي‌شود يا مجلس.
محمدرضاميرتاج الديني، معاون رئيس‌جمهور درجريان استيضاح وزيركار مطرح كرده است كه دولت به هيچ عنوان همراه با لايحه بودجه سالانه، لايحه بودجه چنددوازدهم ارائه نمي‌كند و مجلس بايد خود را با شرايط دولت تطبيق دهد و در ۴۵ روز بررسي لايحه بودجه را به اتمام برساند تا نيازي به لايحه بودجه چنددوازدهم نباشد.
درمقابل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز با يادآوري اينكه دولت بايد تا ۱۵آذرماه لايحه بودجه را به مجلس ارائه مي‌داد و بيش از دوماه از اين تاريخ مي‌گذرد به مير‌تاج الديني، نماينده پارلماني دولت متذكر شده‌اند كه همراه با لايحه بودجه سال آتي بودجه دودوازهم را هم بياورند زيرا بررسي بودجه تنها درفرصت باقي مانده تا پايان سال امكان‌پذير نيست به ويژه آنكه دولت گل‌هاي زيادي در اقتصاد كاشته است و براي سروسامان دادن به اين گلزار بايدلايحه بودجه مورد بررسي دقيق قرار گيرد.
براساس اين گزارش، در آيين‌نامه داخلي مجلس تأكيد شده است كه دولت در صورتي كه در زمان مقرر شده يعني نيمه آذرماه لايحه بودجه كل كشور را به مجلس ارائه نكند، بايد در زمان ارائه لايحه بودجه بعد از نيمه آذر، لايحه بودجه چند دوازدهم را ارائه دهد تا هم نمايندگان فرصت كافي براي بررسي بودجه داشته باشند و هم اينكه درماه‌هاي ابتدايي سال اداره كشور با چالش همراه نباشد.
دولت موظف به ارائه بودجه چنددوازدهم است
عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اظهارات مير‌تاج‌الديني مبني برتطبيق مجلس با شرايط دولت گفت: مجلس در مسير قانون حركت مي‌كند؛ ارائه بودجه چند دوازدهم وظيفه دولت در شرايط فعلي است و نمي‌تواند با اظهارات فرافكنانه از زير بار مسئوليت شانه خالي كنند و اين قوه مجريه است كه بايد خود را با قوه مقننه تطبيق دهد.
موسي‌الرضا ثروتي گفت: دولت خود در ارائه بودجه سالانه كشورتأخير كرده است، چگونه انتظار دارد نمايندگان مجلس تأخير آن را جبران و به نوعي با فشرده كاري لايحه بودجه را در فرصت كوتاه باقي مانده تا پايان سال قانوني كنند؛ نياز به بودجه چند دوازهم نباشد مگر اينكه دولت خواستار عدم رسيدگي مناسب اعداد ارقام به كار رفته در لايحه بودجه باشد
جلسات فوق‌العاده دولت براي ارائه بودجه تا هفته آينده
عباس فلاح باباجان نماينده مردم اهر با تأكيد بر ارائه سريع‌تر لايحه بودجه به مجلس گفت: شخص رئيس‌جمهور براي ارائه بودجه تا اوايل هفته آينده تأكيد دارد.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه دولت در حال بررسي و نهايي كردن رقم دلار و هر بشكه نفت در بودجه است كه پس از آن جداول اين لايحه بسته خواهد شد، تصريح كرد:كميته‌هاي مختلف براي بررسي لايحه بودجه در مجلس تشكيل شده و به محض تقديم آن توسط رئيس‌جمهور به مجلس، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. اين درحالي است كه امكان اينكه جلسات متعدد و فوق‌العاده‌اي در مجلس براي بررسي سريع لايحه بودجه برگزار شود، تا در سريع‌تر زمان ممكن مصوبه آن به دولت ابلاغ شود وجود دارد.
تعيين نرخ دلار در بودجه كار دشواري نيست
نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه نرخ دلار در بودجه بايد پاسخگوي نياز بازار باشد تا تقاضا براي دلالي و سفته‌بازي ايجاد نشود، گفت: طبق اظهارات مسئولان دولت، لايحه بودجه ۹۲ بايد هفته آينده به مجلس ارائه شود.
محمدرضا پورابراهيمي درباره پيشنهادات نمايندگان در خصوص نرخ ارز در بودجه ادامه داد: نرخ ارز در لايحه بودجه بايد پاسخگوي نياز بازار باشد به عبارتي كه اگر نرخي تعيين مي‌شود، فاصله چنداني با باراز نداشته باشد تا تقاضاي دلالي نيز افزايش نيابد.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تأكيد كرد: تعيين نرخ دلار در بودجه كار دشواري نيست اما بايد در روند شرايط حاكم بر بازار توسط بانك مركزي مديريت شود، در غير اين‌صورت شاهد ايجاد رانت و دلالي خواهيم بود. همان طور كه كارشناسان تأكيد دارند بي‌شك درسال جاري لايحه بودجه بيش از هرسال ديگري نياز به بررسي دارد زيرا درسايه عدم اتخاذ سياست‌هاي اقتصادي كارشناسي شده بخش‌هاي كلان اقتصاد همچون تورم، اشتغال، ارزش پول ملي، سرمايه‌گذاري ارز، ميزان نقدينگي، دچار اشكالات اساسي شده است و به اصلاح عاميانه موتور اقتصاد بد ريپ مي‌زند.
در اين بين تعيين رقم دلار در بودجه سال آتي به يكي از موارد مهم بدل شده است زيرا پيش از اين دولت با درك اين مهم كه دلار تأثير بسزايي در منابع و مصارف بودجه دارد، طي نشست هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سعي كرده بود نمايندگان را هم در تعيين رقم دلار دخيل كند اما اين نشست‌ها با اعتراض برخي نمايندگان روبه‌رو شد بدين ترتيب بايد ديد آيا به گفته سخنگوي اقتصادي دولت دلار ۲‌هزار توماني را در بودجه درنظر گرفته يا خير؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار