کد خبر: 510693
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
وقتي واردات و صادرات بي‌مورد رخ مي‌نمايد
دكتر عباس معمارنژاد، معاون وزير اقتصاد روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد و ضمن ارائه عملكرد مثبت و اقدامات تحولي سازمان گمرك، با ارائه آمارگمركي از واردا ت خودروهاي لوكس‌تر و دو برابر شدن صادرات خودروها با وجود كاهش ۵۰ درصدي توليد خبر داد. 

به گزارش «جوان»، رئيس گمرك ايران درباره آمار واردات و صادرات خودرو به كشور در ۱۰ ماهه اول سال جاري گفت: كل خودروهاي وارداتي كشور تا پايان دي ماه امسال ۳۴ هزار و ۱۲ دستگاه به ارزش ۸۱۳ ميليون دلار است كه از نظر تعداد حدود ۳ درصد و به لحاظ ارزشي ۱۹ درصد رشد يافته است.
به گزارش «جوان» اين آمار نشاندهنده رويكرد واردكنندگان به واردات خودروهاي لوكس‌تر وگران‌تر است كه نمود آن هم در آمار اعلامي از سوي شركت خودرهاي گران «پورشه» و هم در خيابان‌هاي شهر‌هاي بزرگ قابل رؤيت است. 

سؤال كليدي براي جلوگيري از تكرار چنين تجربه‌هايي در شرايط تحريم نه از اين معاون وزير كه از سياستگذاران وارداتي اين است كه چگونه در شرايط حاضر و مشكلات عديده نقل و انتقال وجوه بانكي و اولويت‌بندي‌هاي واردات در وزارت تجارت، صنت و معادن چنين كالاهايي وارد مي‌شوند و در حالي كه قرار بر ايجاد انضباط، مديريت در واردات و اولويت در واردات باشد، خودروهاي لوكس‌تر بر بسياري از واردات همچون دارو ارجح شده‌اند؟ 

اما در بخش خودرو متأسفانه اين تنها ضعف مديريت كنترل بازار خودرو نيست. در شرايطي كه خودروهاي داخلي قيمت‌هاي نجومي را تجربه مي‌كنند و مسئولان خود دليل اصلي را كاهش عرضه وكاهش ۵۰ درصدي توليد عنوان كرده‌اند، اما خودروسازان انحصاري همچون چند وارد كننده انحصاري با استفاده از بازار نابسامان ارزي به جاي كنترل قيمت در بازار داخلي امار رشد صادرات ۲۳۱ درصدي را تجربه كرده‌اند. به نحوي كه معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: در بخش صادرات، خودرو يكي از مهم‌ترين اقلامي است كه در سال جاري بيشترين رشد صادرات حدود ۲۳۱‌درصد را داشته است. معمارنژاد ادامه داد: ۴۶ هزار و ۵۹۱ دستگاه خودرو در ۱۰ماهه اول امسال به كشورهاي عراق، اوكراين و آذربايجان خودرو صادر شده كه ارزش آن ۲۷۴ ميليون دلار بوده است.
اين ميزان در مقايسه با ۱۴ هزار دستگاهي كه در مدت مشابه سال گذشته صادر شد، رشد قابل‌توجهي را نشان مي‌دهد. وي بيشترين ميزان واردات خودرو در سال جاري را از كشورهاي كره و امارات دانست و افزود: از ابتداي آبان‌ماه سال جاري حقوق ورودي انواع خودرو به كشور براساس ارز مبادله‌اي است اما در بخش تعرفه‌ها ۴۵ تا ۵۰ درصد كاهش صورت گرفت. 

راه‌اندازي پورتال ارزي از پانزدهم اسفند
وي گفت: با راه‌اندازي پورتال ارزي تمام مراحل واردات از ثبت سفارش گرفته تا گشايش اعتبار و ترخيص كالا كاملاً به شكل الكترونيكي و از طريق بانك‌هاي اطلاعاتي وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانك مركزي و گمرك انجام مي‌شود. وي افزود: از بيست و يكم بهمن‌ماه امسال نيز پورتال ارزي به صورت آزمايشي در گمرك فرودگاه حضرت امام خميني(ره) آغاز به كار مي‌كند. رئيس كل گمرك ايران اظهار كرد: با راه‌اندازي اين پورتال امكان جعل اسناد مربوط به تجارت خارجه كشور مانند جعل ثبت سفارش و جعل رفع تعهدات ارزي در بانك‌ها از بين مي‌رود. رئيس كل گمرك ايران افزود: پورتال ارزي نوع ارز اختصاص يافته به كالاهاي وارداتي را مشخص مي‌كند و مي‌توان فهميد كه چه كالاهايي با ارز مرجع و چه كالاهايي با ارز مبادلاتي يا آزاد وارد شده‌اند. 

دپو داريم اما نگراني نيست
وي در ادامه با تأييد اظهارات رئيس اتاق ايران مبني بر دپوي ۱۵ هزار كانتينر در گمرك بوشهر توضيح داد: در حال حاضر حجم دپوي كالا در تمامي گمركات كشور نسبت به سال قبل نگران كننده نيست و چيزي حدود ۵‌تا ۶ ميليون تن است.
رئيس كل گمرك ايران اضافه كرد: انباشتگي كالاي به‌وجود آمده در گمرك بوشهر بيشتر به دليل تحريم‌ها بوده كه باعث شده بسياري از خطوط كشتيراني فعاليت خود را به سمت گمرك شهيد رجايي كم كنند و اين وضعيت باعث پركاري گمركات و بنادر كوچك‌تر شده است. معمارنژاد از كاهش ۵/۱۲ درصدي زمان انجام تشريفات گمركي طي ۱۰‌ماهه امسال نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: زمان تشريفات گمركي هم اكنون به ۵/۶ روز رسيده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار