کد خبر: 508635
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
بانوان و مسئله تحديد نسل در گفت‌وگوي «جوان» با جانشين سازمان بسيج جامعه زنان كشور

مادراني كه قاعدتاً در مسير رشد و تعالي هر انساني از بدو تولد تا طي مراحل تربيت و بالندگي ايفاگر نقش اصلي هستند. به اين لحاظ وقتي كه پاي صحبت به تجديدنظر در سياست تحديد نسل مي‌كشد، يكي از اقشاري كه ارتباطي مستقيم با اين مقوله دارد، ‌جامعه زنان كشور هستند. از اين‌رو براي پيگيري مطالبه رهبري در امر ازدياد نسل به سراغ دكتر مريم ورزدار، جانشين سازمان بسيج جامعه زنان كشور و همچنين استاد دانشگاه امام صادق(ع) رفتيم تا اقدامات اين قشر در پيگيري اين دغدغه رهبري را در گفت‌وگو با وي بررسي كنيم.


در بيانات رهبري پيرامون تجديدنظر در سياست تحديد نسل، صراحت لهجه خاصي مي‌بينيم كه شايد كمتر در ساير فرمايشات ايشان به آن برمي‌خوريم، اين حساسيت از كجا ناشي مي‌شود؟
همانطور كه رهبري فرمودند اين سياست بايد تا سال ۷۱ پيگيري مي‌شد و بعد از آن مسئولان و متخصصان مرتبط با اين موضوع بايد تجديدنظري جدي در اين خصوص اعمال مي‌كردند اما به هرحال اين امر صورت نگرفت و با توجه به گذشت ۲۰سال از اين كم‌توجهي، خسارات جبران‌ناپذيري به مقوله ازدياد نسل وارد شده است. به نظر من رهبري هم براي توجه عمومي به اهميت اين مسئله، بار ديگر فداكاري كرده و با اين عنوان كه ما هم خطا كرديم، ‌سعي كرده‌اند حساسيت موضوع را نشان دهند. مسلماً با توجه به شخصيت محبوب ‌ايشان در ميان آحاد مختلف مردم، توجه و دقت نظرشان در يك مسئله مي‌تواند در منظر افكار عمومي مورد توجه قرار گرفته و پيگيري شود.

بسيج همواره در پيگيري مطالبات رهبري پيشرو بوده، از طرفي بسيج خواهران نيز ارتباط خاصي با اين موضوع دارد، شما ‌چه اقداماتي را براي رفع اين دغدغه رهبري انجام داده‌ايد؟
مي‌توانم بگويم سازمان بسيج جامعه زنان كشور بلافاصله بعد از دريافت اين فرمايش رهبري براي پيشبرد آن وارد عمل شد. به همين منظور اقدامات متعددي را انجام داده‌ايم كه به بخشي از آن اشاره مي‌كنم. گروهي را تشكيل داده‌ايم كه با همكاري پژوهشكده مجازي عفاف و حجاب (وابسته به بسيج جامعه زنان) تحقيقات جامعي انجام داده‌و راهكارهايي را در اين خصوص ارائه داده است كه در شوراي معاونت سازمان بسيج مستضعفين بررسي و تا حدي مورد تأييد قرار گرفته است. همچنين به منظور فرهنگسازي و فضاسازي فرهنگي، اقدام به انتشار كتابي تحت عنوان «بررسي ازدياد يا كنترل جمعيت با نگاهي به آيات و روايات» كرده‌ايم كه در آن ديدگاه‌هاي اسلام در اين رابطه به همراه توجيه علمي و روانشناسي مسئله آورده شده است. در كنار اين دو اقدام، از آنجايي كه حلقه‌هاي صالحين از تأثيرگذاري ويژه‌اي در برنامه‌هاي اقشار بسيج برخوردار هستند، مباحث مختلفي را پيرامون توجه به موضوع ازدياد نسل در برنامه‌هاي حلقه‌هاي صالحين بانوان گنجانده‌ايم.

پيش از آنكه به باقي اقدامات‌تان اشاره كنيد، به نظر مي‌رسد كه شما جايگاه ويژه‌اي را به مقوله فرهنگسازي در بحث تجديدنظر در سياست تحديد نسل مبذول كرده‌ايد؟
به طور كلي در اين موضوع، دو بحث عمده «اقتصادي» و «فرهنگي و تربيتي» مطرح است. به اين معني كه خانواده‌ها يا از بابت تأمين هزينه‌هاي فرزندان نگران هستند يا از بابت نحوه صحيح تربيت آنها، هرچند اقدامات فرهنگي ما پررنگ بوده اما در مقوله اقتصادي نيز سعي كرده‌ايم تا راهكارهايي ارائه دهيم. به عنوان نمونه با همكاري بسيج طلاب از آنها خواسته‌ايم با پرداختن به مباحثي چون رزاقيت خداوند و توكل بر او، ‌پاسخگوي بخشي از دغدغه خانواده‌ها در اين خصوص باشند. همين طور موضوع توجه به خانواده‌هاي پرجمعيت را در قالب طرحي تحت عنوان راهبرد منابع انساني به سازمان بسيج پيشنهاد داده‌ايم. از سوي ديگر در سطح كلان در جلسات وزارت كشور پيشنهادهايي براي توجه به خانواده‌هاي پرجمعيت ارائه شده است كه اميدواريم در آينده نزديك نتايج آن را مشاهده كنيم. درخصوص محور دوم يعني همان بحث پرورشي و تربيتي فرزندان هم سعي كرده‌ايم با طرح مواردي چون «مهارت‌هاي زندگي» و «تربيت فرزندان» در ميان خانواده‌ها رسوخ كنيم و همانطور كه قبلاً هم گفتم در اين راستا از حضور مستمر بانوان بسيجي در حلقه‌هاي صالحين نهايت استفاده را برده‌ايم. البته بحث مهارت‌هاي زندگي را ما از سال گذشته پيگيري كرده‌ايم و اكنون نيز پس از طرح مطالبه رهبري با جديت بيشتري دنبال مي‌كنيم. همچنين از سال جاري كه بسيج نونهالان شكل گرفته، به شكل مستقيم در موضوع پرورش و تربيت اين عزيزان وارد شده‌ايم و سعي مي‌كنيم در اين مقوله نيز مؤثر باشيم.

اكنون در برابر تفكر تنظيم خانواده، ‌بحث مديريت خانواده طرح مي‌شود كه مي‌تواند پاسخگوي بخشي از دغدغه خانواده‌ها براي ازدياد فرزندان‌شان باشد. به نظر مي‌رسد در بسط اين مسئله معرفي الگوها بهترين راهكار باشد نظر شما چيست؟
به طور قطع همين‌طور است. اگر دقت كرده باشيد در مجموع اقداماتي كه به عنوان فعاليت‌هاي سازمان بسيج جامعه زنان كشور در راستاي پيگيري مطالبه رهبري به آنها اشاره شد، بحث مديريت خانواده جايگاه ويژه‌اي دارد. چه در موضوع طرح مباحث مهارت‌هاي زندگي و چه در موارد ديگر اين بحث گنجانده شده است اما آنطور كه شما هم گفتيد معرفي الگوهاي موفق مي‌تواند يكي از بهترين شيوه‌ها باشد. به عنوان نمونه خواهر طلبه‌اي را مي‌شناسم كه با وجود ۲۸ سال سن هشت فرزند دارد و خودش طي مصاحبه‌اي اعلام كرده كه با توكل بر خدا و رعايت فرامين ديني توانسته اين تعداد از فرزندان را با موفقيت و به بهترين شكل تربيت كند. از اين دست خانواده‌ها كه با مديريت خوب توانسته‌اند خانواده‌اي پرجمعيت اما موفق داشته باشند كم نيستند كه هركدام مي‌توانند چون الگويي براي خانواده‌ها معرفي شوند.

و حرف آخر.
سخن پاياني اينكه هرچند متأسفانه درخصوص تجديد نظر در سياست تحديد نسل اغماض صورت گرفته است ‌اما با رهبري هوشمندانه امام خامنه‌اي و پيگيري مجدانه بسيج و آحاد مختلف مردم، اين اميدواري وجود دارد كه جبران مافات شود و در آينده شاهد يك جمعيت جوان و پويا در ايران اسلامي باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار