کد خبر: 410370
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
رئیس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در فتنه اخیر بحث این بود که مقام معظم رهبری را حذف کنند و نه این‌که فقط شخص، بلکه دنبال حذف این جایگاه از جمهوری اسلامی بودند.

به گزارش فارس، اولین جشن دانش‌آموختگی دانشجویان کدهای 80 ،81 و 82 دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با عنوان «میثاق صدق» برگزار شد.

در این مراسم که به همت انجمن دانش آموختگان و با حضور فرهیختگان و نخبگان و همچنین جمعی از خانواده‌های شهیدان دانشگاه برگزار شد، حضرت آیت الله مهدوی کنی، رئیس دانشگاه و سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با اشاره به دلایل تأسیس این دانشگاه گفت: من از شما سؤال می‌کنم آیا به عهدی که کردید باقی هستید؟ ان‌شاء‌الله که هستید و «منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر» آن‌ها که شهید شدند به پیشگاه خدا و به ابدیت پیوستند و عندالله هستند. ما ماندیم و منتظریم که به همان جا که آنها رفتند برسیم و انتظار آن را داریم و قهراً این انتظار ذهنی نیست بلکه عقیدتی و عملی است.

وی با اشاره به این نکته که امام حسن علیه‌السلام از روی بزرگواری صلح کردند، تصریح کردند: ما در زمانی قرار گرفته‌ایم که شبیه زمان امام حسن علیه‌السلام است. زمان ما شبیه زمان پیغمبر نیست چرا که در زمان پیغمبر راه باز و روشن بود. بالاخره همه ظاهراً در یک صف بودند؛ صف دشمن آن طرف بود و صف دوستان هم این طرف. شمشیرزدن و جنگیدن و بالاخره مبارزه کردن خیلی واضح بود؛ مثل قبل از انقلاب که وضع انقلابیون روشن بود. اما اکنون قدری صف‌ها مخلوط شده است.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با اشاره به بیعت دانشجویان بر ولایت امام خمینی (قده) و حضور خانواده شهدا در این جمع ادامه داد: فرزندان عزیز، یادتان هست وقتی که ندای امام بلند می‌شد که جبهه‌ها را خالی نگذارید شما خودتان پیش از ما حرکت می‌کردید. این شهدایی که الان پدران یا فرزندانشان حضور دارند، قبل از ما به جبهه می‌رفتند یعنی اینها واقعاً جلوتر از ما بودند و این به خاطر بیعتی بود که با امام (ره) کرده بودند وشما هم همان طور بیعت کردید و این بیعت را نباید فراموش کنید.

وی با توجه دادن به مسائل فعلی تصریح کرد: مبادا عمل‌زده شوید. مبادا دنیا زده شوید. مبادا در خانواده بچه‌ها بزرگ شوند و شما‌ها تغییر کنید. همه شنیده‌اید که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: زبیر تا هنگامی که که فرزندش عبدالله بزرگ نشده بود با ما بود. وقتی عبدالله بزرگ شد، زبیر صفش را جدا کرد و در مقابل امیرالمؤمنین علیه‌السلام ایستاد. پسرش هم در مقابل امام حسین علیه‌السلام ایستاد. بالاخره اینها یک حوادثی است که در زندگی رخ می‌دهد. مبادا مغرور به خودتان شوید بگویید ما آدم‌های خیلی خوبی هستیم و ما چنین و چنان هستیم. مغرور نشوید و همیشه متوسل باشید و از خداوند بخواهید که ما را همیشه ثابت‌ قدم نگه دارد.

رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با اشاره به فتنه‌های اخیر خاطر نشان کرد: الان هم نیابت ولایت امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری است. اگر کسی در این راه کجروی کند، مسلماً راه را گم کرده است ما این راه را ادامه خواهیم داد و از خداوند هم می‌خواهیم که ما را در این راه ثابت‌قدم بدارد که گمراه نشویم و حوادث ما را متغیر نکند. اگر هم در بعضی امور اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد، اصول را فراموش نکنیم.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان فرمودند آنهایی که اصول را قبول دارند از ما هستند ولی آنهایی که اصول را عملا یا قولا قبول ندارند نمی‌توانند در صف ما قرار گیرند. من در مصاحبه‌ای گفتم که بعضی‌ها اصول را قبول دارند ولی در مسائل اجرایی اختلاف سلیقه دارند که این طبیعی است. آنچه مسلم است این است که در اختلافات و مسائل اجتماعی نباید دعوا کرد. مجلس هست؛ مذاکره هست؛ بحث هست و حتی‌المقدور باید به اجماع رسید و اگر نشد، قول اکثریت را باید ملاک قرار داد ولی این‌که بگوییم من چیزی را می‌خواهم و حالا که مطابق میلم نشده است پس زیر همه چیز می‌زنم، این کار عقلایی نیست. راه عقلایی این است که آنچه قانونی است و آنچه مقبول واقع شده را بپذیریم.

رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با خطاب قرار دادن دانش‌آموختگان اضافه کرد: مبادا به واسطه بعضی اختلاف‌ها اصل راه را فراموش کنید. این توصیه من به شماست. خدایا تو را در این مکان مقدس شاهد می‌گیرم که من این توصیه را همیشه مطرح کرده‌ام.

وی با اشاره به روش تلفیقی دروس معارف اسلامی با علوم انسانی متداول در این دانشگاه گفت: دین ما دینی ذوابعاد است و دینی نیست که یک بعدی باشد. اگر در قانون اساسی موضوع تفکیک قوا مطرح شده معنایش این نیست که هر قوه‌ای می‌تواند کاملاً جدا از قوای دیگر باشد و هیچ ارتباطی هم به بقیه نداشته باشد. ریسمانی که ارتباط بین قوا را تامین می‌کند مقام ولایت است. مگر می‌شود قانون‌گذاری بدون توجه به مسائل اجرایی باشد یا قوه قضائیه ارتباطی به قوه مجریه نداشته باشد؟ نظام ما بهترین نظام است؛ نظامی است که مسائل اجتماعی با خردورزی عجین است و با مسائل آسمانی و ملکوتی مرتبط است. این بهترین راهی است که انتخاب کرده‌ایم و تشیع و اسلام و امام و شهدا برای ما پسندیدند و اجرا کردند.

آیت الله مهدوی کنی گفت: دشمنان ما به دنبال این هستند که ارتباط را قطع کنند. در فتنه اخیر بحث این بود که مقام معظم رهبری را حذف کنند و نه این‌که فقط شخص، بلکه دنبال حذف این جایگاه از جمهوری اسلامی بودند. عده‌ای می‌خواستند امری که برایش این قدر خون داده شده، حذف شود. حواستان باشد که مبادا یک وقت خدای نکرده با کسانی که با عمود این خیمه مخالفند هم‌صدا شوید. ممکن است در گوشه و کنار اشکالاتی باشد که باید آنها را درست کرد ولی عمود را نباید شکست. اگر بخواهیم ایرانی سربلند و اسلامی داشته باشیم، باید این عمود را با جان و مال و عقل و شعور و فداکاری حفظ کنیم.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، در ادامه خواهان استفاده از ادبیات انقلاب در سخنرانی‌ها شده و گفتند: ادبیات شما باید ادبیات انقلاب باشد. مقهور این دنیا و بحث‌های امروزی نشوید که به خاطر جذب عده‌ای بخواهید بحث اسلام و انقلاب را به بحث ایران برگردانید. می‌دانید که امام (ره) هیچ وقت بحث ایران را مطرح نکردند گرچه ما در ایران بودیم و ظرف وجود و حدوث این انقلاب و بقای آن ایران بوده است. آنچه مهم است مظروف است. حواستان باشد که مظروف و محتوی را با ظرف اشتباه نگیرید.

وی در ادامه خواستار حفظ روحیه امام صادقی در بین دانش‌آموختگان شده و تصریح کرد: هر جا که رفتید در ایران، اروپا، آمریکا و هر جایی که کار می‌کنید نباید صبغه امام صادقی را فراموش کنید. در شب‌های ماه رمضان خواندن دعای افتتاح و دعای ابوحمزه را فراموش نکنید. نگویید ما همه اینها را داریم. این طور نیست و هرچقدر بخواهید به امام صادق علیه‌السلام نزدیک‌تر شوید باید عبادت خود را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید روسفید باشید و آینده شما روشن باشد یعنی هم در دنیا و هم در آخرت موفق باشید نباید عبادات را ترک کنید. مؤمن باید با مسائل معنوی انس داشته باشد و نماز اول وقت و نماز شب داشته باشد. استاد ما از قول مرحوم آیت الله قاضی می‌فرمودند که دو چیز را فراموش نکنید: اول، نماز اول وقت با جماعت و دوم ترک گناه و حرام. آیا شما این تقید را دارید که در وقت کار یا درس یا جلسه موقع اذان آماده نماز اول وقت بشوید؟

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: به فکر فرزندانتان باشید که قرآن می‌فرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجاره». مبادا شما آدم‌های خوبی باشید ولی خانواده‌های شما راه دیگری بروند. از هم‌اکنون که کوچک‌اند به فکر آنها باشید تا فرزندان خوبی بسازید. خانم‌های شما باید برای بچه‌هایتان هم مادر باشند هم پدر، چون خیلی از پدرها گرفتار کار هستند. ما حرفمان این است که باید کار کرد ولی باید به فکر خانواده هم باشید. وقتی پدری نتواند به منزل برود و گرفتار کار باشد، حداقل شما مادرها پدری کنید و یادتان نرود که بالاخره شماها وظیفه دارید.

همچنین در ابتدای این مراسم محمدحسینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانش آموخته ورودی 61، به ذکر خاطراتی از ایام تحصیل خود پرداخت و گفت: خداوند برکات و توفیقات خود را شامل حال دانش‌آموختگان این دانشگاه کرده و خوشبختانه هر کدام از این دانش‌آموختگان در هر کجا که هستند منشا خیر و برکت هستند و این امر زبانزد است.

حسینی افزود: بنده هنوز این افتخار رادارم که از محضر آیت الله مهدوی کنی استفاده کنم و امیدوارم که این روحیه طلبگی و دانشجویی همیشه با من همراه باشد و از آن بتوانم در جهت خدمت به جامعه استفاده کنم.

در پایان این مراسم از خانواده‌های دانشجویان شهید باغانی، وقار، کرمی، صبوری و خان‌بابایی توسط رئیس دانشگاه و سایر مسؤلان حاضر تقدیر به عمل آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار