کد خبر: 1230393
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان که ریاست فعلی سازمان همکاری شانگهای را نیز به عهده دارد درگذشت غم‌انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را به رهبری و مردم ایران تسلیت گفت.

 جوان آنلاین: قاسم ژومارت توکایف که ریاست فعلی سازمان همکاری شانگهای را به عهده دارد، گفت: من از طرف خود و به نمایندگی از این سازمان درگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را به همه مردم و رهبری این کشور تسلیت می‌گویم.

نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای امروز سه‌شنبه در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به جای حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید وزارت امور خارجه ایران، شرکت کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار بود عصر روز دوشنبه عازم آستانه شده تا در نشست شورای وزرای خارجه شانگهای شرکت کند اما حادثه سقوط بالگرد، او را به دوستان شهیدش ملحق کرد.

توکایف خاطرنشان کرد: نشست شورای وزیران امور خارجه کشورها یکی از مهمترین قالبهای سازمان همکاری شانگهای برای رسیدگی به موضوعات موضعی در دستور کار گسترده است.

او گفت: به طور خاص خاطرنشان می کنم که نمایندگان برجسته ایران به رغم زمان دشوار برای کشور برای اولین نشست شورای وزیران خارجه در آستانه شرکت می کنند.

رئیس جمهوری قزاقستان گفت: سازمان ما در حال حاضر ۱۰ کشور اوراسیا را شامل می شود که تقریبا نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی و ۱۵ درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

توکایف افزود: قزاقستان به عنوان رئیس سازمان همکاری شانگهای، تمام تلاش خود را برای تقویت بیشتر ظرفیت های این سازمان انجام می دهد.

او با بیان اینکه قزاقستان پیشنهاد توسعه ابتکار سازمان همکاری شانگهای "در مورد وحدت جهانی برای صلح و هماهنگی عادلانه"را ارائه داده است گفت: به نظر ما تصویب این سند و همچنین اعلامیه آستانه سازمان همکاری شانگهای در اجلاس آینده، به تحکیم تلاش های بین المللی برای حل منازعات در مناطق مختلف جهان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین به مسائل امنیتی سایبری اشاره کرد. وی معتقد است که تاکید اصلی در این کار باید بر شناسایی زودهنگام تهدیدات سایبری و توسعه مکانیسم هایی برای تضمین عملکرد پایدار زیرساخت های اطلاعاتی کشورهای سازمان همکاری شانگهای باشد.

او گفت: وضعیت افغانستان مستحق توجه دقیق است. ادامه تلاش ها برای جلوگیری از بحران انسانی در این کشور و ایجاد شرایط برای ثبات بلندمدت مهم است.

وی تصریح کرد: حمایت از ابتکار قزاقستان برای ایجاد مرکز منطقه ای سازمان ملل برای اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان با تدابیر رئیس جمهور شهید، آیت الله سیدابراهیم رئیسی و پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان شهید امیرعبداللهیان در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ به جهان اعلام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار