کد خبر: 1221596
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

جوان آنلاین: کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان چالش‌های حقوق‌بشری ساکنان عرب در فلسطین اشغالی را که برگرفته از یادداشتی از لیلا گانتوس، شهروند فلسطینی‌تبار آمریکایی است منتشر کرد:

لیلا گانتوس، شهروند فلسطینی‌تبار آمریکایی و دانش‌آموخته سیاست حقوق‌بشری از کالج لندن طی یادداشتی در «بنیاد کارنگی» به بررسی تهدیدات اسرائیل علیه ساکنان عرب‌تبار مناطق اشغالی در فلسطین پرداخته است.

طبق این یادداشت، از ابتدای جنگ غزه این افراد غیریهودی «با تبعیض فزاینده‌ای از سوی مقامات دولتی و همچنین همتایان یهودی‌شان مواجه شده‌اند».

گرچه اعراب حداقل ۲۰ درصد جمعیت مناطق اشغالی را تشکیل می‌دهند، ولی فقط ۸ درصد با یهودیان در شهرهای بزرگ فلسطین اشغالی ساکن هستند و باقی، در شهرها و روستاهای کوچک، به صورت متمایز، «به حاشیه رانده شده‌اند».

نویسنده با اذعان به تبعیض سیستماتیک علیه فلسطینیان ساکن در مناطق اشغالی، بیان داشته که آنها به عموم احزاب سیاسی بی‌اعتماد هستند چون هیچ‌یک درصدد رفع این تبعیض ساختاری هستند. به همین دلیل، در اعتراض‌های مخالفان لایحه «اصلاحات قضایی» نیز غایب بودند.

یکی از موارد تبعیض امنیتی از ابتدای جنگ که گانتوس به آن اشاره دارد، این است که حکومت نتانیاهو عامدانه از ارائه سرپناهی به ساکنان غیریهودی برای امنیت در برابر حملات موشکی حماس و حزب‌الله، سر باز زده است.

تبعیض دیگری که اشاره شده، اینکه آنها با خفقان شدیدی برای ابراز نظرات خود درباره جنگ روبرو هستند. طبق یک نظرسنجی که دسامبر ۲۰۲۳ انجام شده، حدود ۷۰ درصد عرب‌تباران مناطق اشغالی نسبت به پیامدهای «اشتراک نظرات خود درباره جنگ در شبکه‌های اجتماعی» نگران هستند زیرا با برخوردهای امنیتی اسرائیل مواجه می‌شوند. تاکنون به دلیل مخالفت با جنگ، ۲۲۱ تن از اعراب بازداشت شده، ۱۰۰ تن از مشاغل خود اخراج شده و ۲۷ دانشجوی عرب نیز از دانشگاه‌های مناطق اشغالی، اخراج شده‌اند.

شدت جنایات اسرائیل در غزه به حدی است که سرکوب شدید فلسطینیان در مناطق اشغالی و حتی کرانه باختری، بازخورد کمتری در رسانه‌ها می‌یابد و این یک فضای مناسب برای تشدید سرکوب به حکومت اسرائیل داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار