کد خبر: 1221093
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا در مطلبی با عنوان نتانیاهو اسرائیل را تکه‌پاره کرد نوشت:

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی در یادداشتی با انتقاد شدید از اقدامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل امروز با توجه به دشمنانی که دارد در خطر بزرگی است. اسرائیل امروز باید همراهی بیشتر کشورهای جهان را کسب کند اما با توجه به روشی که نتانیاهو و ائتلاف تندرو او در مدیریت جنگ غزه و کرانه‌باختری در پیش گرفته، این امر رخ نداد.

اسرائیل دچار تفرقه شده و امروز یهودی‌ها در هر نقطه‌ای از جهان ناامنی‌شان بیشتر شده و نگران این هستم که اوضاع بدتر شود. بعد از حمله هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) و کشته‌شدن هزار و ۲۰۰ اسرائیلی تنها در یک روز و اسیر شدن ده‌ها اسرائیلی دیگر هیچ شخص عاقلی نمی‌تواند حق اسرائیل در دفاع از خود را انکار کند اما به‌طور همزمان هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند به حمله اسرائیل برای نابودی حماس نگاه کند؛ حمله‌ای که در آن تاکنون بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در غزه به قتل رسیدند، در میان کشته‌ها هزاران کودک دیده می‌شود و آن‌هایی که نجات یافتند یتیم شده‌اند. بخش گسترده‌ای از نوار غزه اکنون به سرزمین مرگ، ویرانی و گرسنگی تبدیل شده و این مساله لکه ننگی بر پیشانی یهودیان است.

اسرائیل به‌زودی در سطح جهان با هجمه بسیار قوی رو به رو خواهد شد؛ نتانیاهو ارتش خود را به نوار غزه فرستاد بدون اینکه برنامه منسجمی برای سلطه بر آن بعد از نابودی حماس و یا ایجاد آتش‌بس داشته باشد.

مساله‌ای وجود دارد که برای اسرائیل بدتر از غزه‌ای است که تحت سلطه حماس است و آن غزه‌ای است که هیچ‌کس مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد، غزه‌ای که دنیا انتظار دارد اسرائیل به آن نظم ببخشد اما اسرائیل نه می‌تواند و نه تمایلی به این امر دارد و این مساله باعث خواهد شد که یک بحران انسانی گسترده و پایدار در این باریکه رخ دهد.

اسرائیل به دنبال شکستن سلطه حماس بر غزه است اما از پذیرفتن مسئولیت مدیریت مدنی در غزه خودداری می‌کند و به طور همزمان از به کارگیری تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری که هزاران کارمند در غزه دارد، برای انجام این مأموریت نیز خودداری می‌کند.

چه بسا کابینه نتانیاهو در فکر این است که در مرحله بعد از حماس مدیریت غزه را به سران قبایل فلسطینی بدهد اما من معتقدم که در این امر نیز موفق نخواهد بود زیرا در دهه هشتاد میلادی در کرانه‌باختری نیز به دنبال پیاده کردن همین استراتژی بود که شکست خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار