کد خبر: 1220645
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مصر و قطر در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کردند رژیم صهیونیستی و حماس را برای امضای توافقات آتش‌بس در غزه مجاب کرده و کمک‌های بشردوستانه را به مردم این باریکه ارسال کنند، اما اختلافات بین دو طرف دعوا، مسیر توافق را ناهموار کرده است
جوان آنلاین: رژیم صهیونیستی سعی دارد با آتش‌بس موقت در غزه، اسرای خود را از دست حماس آزاد کرده و جنگ را با قدرت بیشتر ادامه دهد، اما گروه‌های فلسطینی آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریختند و تأکید کردند هرگونه توافق یا معامله تبادل اسرا تنها با توقف فراگیر جنگ صورت خواهد گرفت. 
 
مصر و قطر در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کردند رژیم صهیونیستی و حماس را برای امضای توافقات آتش‌بس در غزه مجاب کرده و کمک‌های بشردوستانه را به مردم این باریکه ارسال کنند، اما اختلافات بین دو طرف دعوا، مسیر توافق را ناهموار کرده است. درحالی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آتش‌بس موقت شش هفته‌ای را در نظر دارد، اما گروه‌های مقاومت فلسطین توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرند. گروه‌های فلسطینی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «هرگونه توافق یا معامله تبادل اسرا تنها از طریق توقف فراگیر جنگ علیه ملت ما در غزه صورت خواهد گرفت. اداره نوار غزه یک موضوع ملی فلسطینی داخلی است و هرگز به اشغالگران و حامیان آن اجازه مداخله یا تحمیل قیمومیت بر ملت‌مان را نخواهیم داد.» به گزارش خبرگزاری شهاب، در بیانیه گروه‌های فلسطینی آمده است: «ما از موضع برادران‌مان در مصر که با طرح‌های کوچاندن مردم غزه و اشغال محور مرزی مصر و فلسطین مخالفت کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم. ما از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر می‌خواهیم به گشودن گذرگاه مرزی رفح و ورود کمک‌های بشردوستانه و انتقال مجروحان به خارج از غزه برای نجات جان هزاران نفر از آن‌ها ادامه بدهد.» در این بیانیه تأکید شده است: «ما مردم کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و فرزندان امت‌مان را به مقاومت و ایستادن در مقابل رژیم اشغالگر و شریکش امریکا دعوت می‌کنیم.» گروه‌های فلسطینی تأکید کردند: «نبرد طوفان الاقصی یک تحول استراتژیک در سطح مسئله فلسطین و در راستای پاسخ طبیعی به طرح‌های رژیم اشغالگر و جنایت‌های شهرک‌نشینان علیه کرانه باختری و قدس بود. مقاومت حق مشروعی در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها و حامیان‌شان تا زمان تحقق آزادی، استقلال و تعیین سرنوشت برای ملت فلسطین است.»
از سوی دیگر، غازی حمد، عضو دفتر سیاسی حماس دیروز در سخنانی گفت: «رژیم اشغالگر اسرائیل اکنون به دنبال ادامه جنگ است و خواهان آتش‌بس نیست. اسرائیل حتی به عقب‌نشینی از نوار غزه نیز فکر نمی‌کند. ما از طریق بیش از یک کانال ارتباطی فهمیدیم که اسرائیل خواهان آزادی اسرا همراه با ادامه جنگ است، اما ما هرگز این را نمی‌پذیریم.» حمد در مصاحبه با المیادین گفت: «توپ اکنون در زمین اسرائیل است نه در زمین حماس. ما موضعی مثبت داشتیم، اما به هر بهایی توافق را قبول نخواهیم کرد. ما همواره از مذاکرات استقبال می‌کنیم و در را به روی مذاکرات نمی‌بندیم. اخیراً نشستی با گروه‌های فلسطینی برگزار شد و آن‌ها در جریان جزئیات میدان و مذاکرات قرار گرفتند. همچنین نظرات‌شان را در این باره اعلام کردند. مقاومت برگ‌های برنده زیادی دارد. دشمن از طریق کشتار‌ها نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد بر ما تحمیل کند. پایداری ملی سد استواری در مقابل تلاش اسرائیل برای اشغال مجدد غزه است.» 
هشدار گروه‌های مقاومت درحالی است که حماس پیش‌تر اعلام کرده بود که هیچ مذاکره‌ای برای تبادل اسرا انجام نمی‌دهیم مگر اینکه تجاوز‌ها به مردم ما، یک‌بار برای همیشه متوقف شود. رهبران مقاومت خواستار آتش‌بس پایدار و بازسازی غزه هستند، اما کابینه نتانیاهو درصدد است پس از آزادی اسرای خود جنگ علیه حماس را با شدت بیشتری ادامه دهد زیرا به ادعای نتانیاهو، تا پیروزی در غزه راه درازی نمانده است و با حمله زمینی به رفح می‌توانند حماس را نابود کرده و امنیت شهرک‌نشینان را تضمین کنند ولی ادامه جنگ، به ضرر صهیونیست‌ها است و تلفات سنگین ارتش اسرائیل در شش ماه اخیر هم حکایت از این دارد. 
 
 حمله به کاروان کمک‌رسان در رفح
با وجود مخالفت‌های جهانی با حمله به کاروان‌های کمک‌رسانی در غزه، رژیم صهیونیستی به این هشدار‌ها توجهی نکرده و کماکان به جنایات خود ادامه می‌دهند. رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه یک مرکز توزیع کمک‌های آنروا را در رفح در جنوب باریکه غزه هدف قرار داد که بر اثر آن شماری شهید و زخمی شدند. به گزارش شبکه الجزیره، هلال احمر فلسطین اعلام کرد: پیکر شش شهید و همچنین ۹ مجروح را در دیرالبلح از زیر آوار خارج کردیم. این چندمین بار در یک ماه گذشته است که اسرائیل محل توزیع کمک‌های بشردوستانه را در غزه هدف قرار می‌دهد. صهیونیست‌ها از یک طرف از ورود کمک‌های بیشتر به غزه جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر اجازه نمی‌دهند کمک‌های اندک هم به دست فلسطینیان برسد. این درحالی است که با شروع ماه رمضان، وضعیت انسانی در غزه به شدت فاجعه‌بار است و صد‌ها هزار نفر با گرسنگی و قحطی با سوءتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند.
برچسب ها: فلسطی ، آتش بس ، غزه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار