کد خبر: 1220629
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس تعزیرات: گران‌فروشی تاکسی‌های اینترنتی آنی و برخط رسیدگی می‌شود
محیا حسینی
سه‌شنبه شب یا همان شب چهارشنبه‌سوری، قیمت تاکسی‌های اینترنتی به طور نامعقولی افزایش یافت، تا جایی که قیمت یکی از سفر‌های انتخاب‌شده در اسنپ که از تهران به کرج بود ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد! این در حالی است که همان شب قیمت پرواز مسافران از استانبول به تهران ۷۰۰ هزار تومان بود! در واقع مسافران تاکسی اینترنتی از تهران به کرج باید رقمی معادل پرواز استانبول به تهران را پرداخت می‌کردند. این ماجرا تبدیل به سوژه کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد و آن‌ها نیز به این قیمت عجیب اعتراض کردند. 
 
همین چند وقت پیش بود که گزینه «عجله دارم» جنجال‌ساز شده‌بود. در واقع با این گزینه امکانی را در اختیار مسافر قرار می‌داد که اگر کاربری عجله دارد با میل و رضایت خود مبلغ بیشتری پرداخت کند و زودتر سفرش تأیید شود. شاید در روز‌های اول، کاربرد این گزینه دقیقاً همین بود، اما به مرور زمان، «عجله دارم» دیگر یک گزینه انتخابی و با رضایت نبود، چراکه به گفته برخی از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی، «عجله دارم» تبدیل به گزینه‌ای شد که فرد به اجبار آن را انتخاب می‌کرد تا راننده سفرش را تأیید کند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که صدای کاربران را درآورد. صدای این اعتراض به گوش مسئولان رسید و آن‌ها پس از بررسی دستور به حذف این گزینه دادند. حالا چند روزی است از حذف گزینه عجله دارم گذشته، اما شواهد نشان می‌دهد در ظاهر این گزینه حذف شده، اما در باطن قضیه، کمابیش مبلغی به اصل کرایه افزوده شده‌است. این افزایش به شکلی محسوس است که مشتریان تاکسی‌های اینترنتی نسبت بدان اعتراض کرده‌اند. 
 
 علت گرانی‌ها، ترافیک روز‌های آخر سال است
در رابطه با گرانی‌های کرایه تاکسی اینترنتی بعد از حذف «عجله دارم» محمد خلج، مدیرعامل اسنپ توضیحاتی را ارائه کرده‌است: «با حذف «عجله دارم» شاهد پیامد‌های نامطلوبی خواهیم بود که همین پیامد‌ها کارکرد‌های درست این گزینه را نشان خواهد داد.» او که گرانی کرایه تاکسی اینترنتی را روز‌های آخر سال و ترافیک ناشی از آن دانست، ادامه داده‌است: «گزینه «عجله دارم» درست در روز‌های آخر سال که اوج شلوغی کسب‌وکارها، رفت‌وآمد‌های شهری و پیک ترافیک است حذف شده و حالا این حذف شاید به انتظار بیشتر مسافران برای پذیرش درخواست سفرشان از سوی راننده منجر شود و در نتیجه آن، هزینه سفر‌ها هم افزایش پیدا کند.» مدیر عامل اسنپ اظهار داشته‌است: «تصمیماتی مانند حذف گزینه «عجله دارم» یا اعمال قیمت‌گذاری دستوری برای تاکسی‌های اینترنتی عموماً بدون توجه به وضعیت کاربران راننده گرفته‌می‌شود. این گزینه باعث شد میزان پذیرش درخواست‌هایی که نرخ پذیرش‌شان صفر بود یا مدت زمان بیشتری طول می‌کشید تا پذیرفته شوند تقریباً به صددرصد برسد.» او در پایان تأکید کرده‌است: «برای اسنپ انجام تعداد بالای سفر مهم و ارزشمند است؛ بنابراین به دنبال به حداکثر رساندن تعداد سفر‌ها هستند نه گران کردن قیمت.»
هر چند تا این لحظه تپسی در رابطه با گرانی کرایه‌ها واکنشی نشان نداده، اما پیش‌تر در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در رابطه با حذف «عجله دارم» و افزایش قیمت کرایه‌ها نوشت: «تصور اشتباهی وجود دارد که افزایش قیمت سفر‌ها موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین شده و گزینه‌ای مانند «عجله دارم» با هدف افزایش درآمد به برنامه اضافه شده‌است. توجه به این نکته ضروری است که آنچه موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین است، افزایش تعداد سفرهاست نه افزایش قیمت. چراکه افزایش قیمت جذابیت سفر را برای کاربر مسافر کاهش داده و باعث کم‌شدن تعداد سفر‌ها می‌شود. هدف تاکسی‌های آنلاین، ارائه قیمت تعادلی به شکلی است که برای هر دو کاربر مسافر و راننده به صرفه بوده و سبب انجام سفر شود.»
 
 تخلفات را به سامانه ۱۳۵ اطلاع دهید 
مگر نه اینکه پلتفرم‌های بومی آمدند تا زندگی مردم را ساده‌تر کنند. پس چرا حالا که استفاده از این زیرساخت برای مردم به بخشی از زندگی و کارشان تبدیل شده، افزایش غیر‌منطقی کرایه‌ها آن‌ها را به سختی انداخته است. 
صبح روز گذشته احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات در نشست خبری گفت: «تاکسی‌های اینترنتی به بهانه گزینه عجله دارم قیمت‌ها را افزایش ندهند و ارائه سرویس را کم نکنند، چراکه این دو اقدام نیز تخلف تعزیراتی است و اصطلاحاً مردم را گروگان نگیرند.» او اظهار داشت: «طبق گزارش‌هایی که به ما ارسال شده دو تاکسی اینترنتی که گزینه عجله دارم را حذف کرده‌اند، ارائه خدمات را هم کم کرده و افزایش قیمت داشته‌اند، در صورتی که این دو اقدام صورت گرفته‌باشد با آن‌ها قاطع برخورد خواهد شد، چراکه تخلف تعزیراتی است.» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر اینکه تاکسی‌های اینترنتی اصطلاحاً مردم را گروگان نگیرند، گفت: «با اختصاص دو شعبه ویژه در تهران برای برخورد با تخلفات مربوط به تاکسی‌های اینترنتی، پرونده‌های مربوط به این حوزه آنی و برخط رسیدگی می‌شود. مردم می‌توانند در صورت مواجهه با چنین تخلفاتی، آن را به سامانه ۱۳۵ اطلاع دهند تا به صورت ویژه به این شکایات رسیدگی شود.»
بدون شک یکی از اصول اولیه خلق یک خدمت در بستر فضای مجازی این است که زندگی کاربران تسهیل شود، اکنون با این افزایش قیمت‌ها نه‌تن‌ها تسهیلی صورت نگرفته‌است، بلکه بسیاری از مردم که از این طریق به امور روزانه خود می‌پرداختند نیز مستأصل شده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
شهدای گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
21
دیگه تعزیرات دارد شلوغ بازی میکند کرایه ها باید منطقی و بصرفه مثل آژانس باشد چرا به آژانس و تاکسی دربست گیر نمی‌دهند آژانس هم کرایه های فضایی دارد ولی مردم دوست دارند مفتی جابجای صورت بگیرد که نمیشود
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
0
21
جای افسوس است که نمیتوانید رانندگان رو گول بزنید برای بیگاری .
دلار رو به هر روشی ۶۰۰۰۰ تومن بدید . واون وقت بیفتید جلو و دزد ..‌‌‌...دزد کنید???
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
1
12
دیگه شورش رو درآوردید حقوق کارگری ۳۵ درصد افزایش داشته همه خبرگزاری ها واسش روضه گذاشتن بعد تا میخواد کرایه اسنپ دوهزار گران بشه همه خبرگزاری ها بسیج میشند تیتر می‌نویسن کرایه اسنپ نجومی شد
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
0
10
درشش ماهی که در اسنپ کار کردم ۳۰میلیون درآمد داشتم اما ۲۲میلیون خرج استهلاک ماشین شد و بدهکار شدم. وای بر این شغل بی ارزش، وای برمفت بری.
اریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
7
افسوس که نمیتونم چیزی که لیاقتتونه بنویسم اخه ..... کرایه۱۳ و ۱۵ ونهایت ۲۰هزارتومنی شده سربه فلک کشیدن. فلک شماها کجاست .درچه سالی و چه مملکتی زندگی میکنین شماها ؟؟
روستا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
2
اخه .میخوام بدونم شما میخواستید بنزین بدید ‌.اومدیید گفتید ماشینتون دوگانه کنید .سهمیه خودمون کم کردید بنزین هم که قرار بود بدید .واسه خرج خونه خودتون گذاشتید .یه ادم زن بچه دار واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
2
به نظر من بریدتاکسی بیسیم قیمتش بالاست اسنپ شخصیت خودتون و میاره، پایین اگه کارتون هم جمع کنید از اسنپ درآمدش بیشتره
علیرضا زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
1
......برای تومن ۱۵ تومن ۲۰ تومن ها ....ا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
2
سلام به خدا کرایه اسنپ از اتوبوس کمتره ۴ نفری سوار میشن میبینی نفری ۵ هزار تومن شده از این سر شره باید ببری اون سر واسه ۲۰ تومن تازه ۲۰ درصد هم کمسیون کم میکنن به خدا کار نکنیم بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
خبرنگار بی ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
چهارشنبه سوری ترافیک و مسیرهای کاملا مسدود مسافر خیلی زیاد راننده کم خطر ترقه و آتش سوزی توقع داری ارزون بری.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار