کد خبر: 1220627
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
شهردار تهران در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
برای رفع این نگرانی‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تحول کالبدی، ناظر به موضوع توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است، چراکه برای رفع نگرانی‌ها به‌جای شهروندان، چاره‌ای جز تقویت این زیرساخت‌ها و تشویق مردم برای استفاده از ناوگان عمومی به‌جای خودرو‌های تک‌سرنشین وجود ندارد.
مهسا گربندی
جوان آنلاین: سال ۱۴۰۲ در حال اتمام است. در این سال بار‌ها و بار‌ها وعده حل مشکلات پایتخت داده شده‌است. یک‌بار مسئولان گفتند کمر ترافیک را می‌شکنند و بار دیگر وعده تسهیل در حمل و نقل عمومی را دادند. این در حالی است که اگر امروز از شهروندان بپرسید مهم‌ترین مشکلاتشان در شهر چیست؟ موارد زیادی را نام می‌برند که مهم‌ترین آن‌ها ترافیک، آلودگی هوا و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن آن خواهد بود. با وجود اینکه امسال بودجه حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت نسبت به سال گذشته ۱۰۳درصد رشد کرد تا وضعیت حمل‌ونقل عمومی را بهبود بخشد، اما به نظر می‌رسد آنطور که باید و شاید از این بودجه به درستی استفاده نشده‌است، چراکه نتایج مثبت آن دیده نمی‌شود. البته نمی‌توان منکر قرارداد‌هایی شد که در داخل و خارج از کشور نوشته‌شده تا وضعیت را بهبود بخشند، اما همه این‌ها فعلاً روی کاغذ انجام شده‌است و تا عمل فاصله زیادی دارد. به همین دلیل همچنان شهروندان چشم‌انتظار سهولت استفاده از مترو و اتوبوس، باز شدن گره کور ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا مانده‌اند و مشخص نیست این انتظار تا چه زمانی طول بکشد. «جوان» به منظور بررسی عملکرد شهرداری تهران در سالی که رو به پایان است با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفتگو کرده‌است. 
 
 
مهم‌ترین گلایه شهروندان امروز «ترافیک» و «آلودگی هوا» است. شهرداری تهران در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌است؟ 
برای رفع این نگرانی‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تحول کالبدی، ناظر به موضوع توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است، چراکه برای رفع نگرانی‌ها به‌جای شهروندان، چاره‌ای جز تقویت این زیرساخت‌ها و تشویق مردم برای استفاده از ناوگان عمومی به‌جای خودرو‌های تک‌سرنشین وجود ندارد. در همین راستا با همراهی نمایندگان محترم شورا بالغ بر نیمی از بودجه ۱۴۰۲ (حدود ۳۵ همت) به این مأموریت اختصاص یافت، این درحالی است که برای سال ۱۴۰۳ دو برابر این مقدار (حدود ۷۰ همت) پیش‌بینی شده‌است. 
 
اما نتیجه اختصاص این بودجه خوب برای شهروندان قابل‌مشاهده نبوده‌است، چراکه مشکلات حمل و نقل و همچنین ترافیک همچنان به قوت خود باقی است. 
حجم عقب‌ماندگی‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران بسیار زیاد است؛ مثلاً کار را در شرایطی تحویل گرفتیم که تنها حدود هزارو ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر وجود داشت؛ این در حالی است که اوایل دهه ۹۰ تعداد اتوبوس‌های فعال به حدود ۵ هزار دستگاه می‌رسید. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، تهران دست‌کم به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس فعال برای خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان نیاز دارد. در مذاکره با خودروسازان تقریباً از همه توان تولید داخلی برای خرید اتوبوس‌های تازه‌نفس استفاده شد. نتیجه، انعقاد قرارداد بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید که ۵۰۰ دستگاه کاملاً برقی هستند. 
 
اقداماتی نیز در جهت برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت انجام شده‌است که بار‌ها و بار‌ها از آن در رسانه‌ها یاد شد. این ناوگان چه زمانی وارد حمل و نقل عمومی تهران می‌شود و چه تأثیری در رفع مشکلات دارد؟
راهبرد برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت با همراهی دولت محترم از دیگر برنامه‌هایی است که علاوه بر مدیریت ترافیک، به کنترل آلودگی هوا منجر خواهد شد. در همین راستا، علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، خریداری یک بسته بزرگ حمل‌ونقل کاملاً برقی از کشور چین به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو در دستور کار قرار گرفت. در این بسته، در تعامل با سازندگان مطرح دنیا، برای خرید ۲هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی (با آلایندگی گازی و صوتی صفر) قرارداد امضا شد. همچنین با طرف‌چینی برای خرید ۱۰ هزار دستگاه ون برقی هم تفاهم شد. این در حالی است که همین حالا کمتر از ۲ هزار دستگاه ون عمدتاً فرسوده و مستهلک در پایتخت مشغول فعالیتند. همچنین مسیر برقی‌سازی ۱۵۰ هزار دستگاه موتور‌های کار تهران نیز پیگیری می‌شود. 
دیگر توافق مهم با چینی‌ها، واردات ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۲هزارو۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند از این کشور است. طرف‌های چینی متعهد شدند پس از اخذ مجوز‌های لازم، همه وسایط خریداری‌شده را حداکثر پس از شش ماه بعد از پرداخت قسط اول قرارداد تحویل ما دهند. همزمان در تعامل با وزارت صمت مسیر ورود ۴۹ هزار دستگاه تاکسی برقی دیگر نیز از تولیدکنندگان داخلی پیگیری می‌شود. شورای عالی ترافیک نیز اخیراً در مصوبه‌ای رنگ آبی فیروزه‌ای را برای تاکسی‌های جدید دوستدار محیط‌زیست انتخاب کرد. به‌زودی شهروندان تهرانی سطح تازه‌ای از خدمات حمل‌ونقلی را با ورود تاکسی‌های برقی تجربه می‌کنند. این تاکسی‌ها در اختیار شرکت‌های جدید حمل‌ونقلی قرار خواهد گرفت و هر وسیله، در اختیار چند راننده برای خدمت‌رسانی هوشمند در چند شیفت کاری است. 
 
یکی دیگر از مشکلات اصلی شهروندان کمبود واگن مترو و طولانی بودن سرفاصله قطارهاست. در این حوزه چه اقداماتی انجام شده‌است؟
در حوزه مترو نیز بالغ بر ۴۴ کیلومتر مسیر ریلی تا این لحظه همراه با ۱۴ ایستگاه و یک ایستگاه اقماری (شهر پرند) به شبکه حمل‌ونقل پایتخت اضافه شده‌است. همچنین افتتاح سه ایستگاه جدید و چند ورودی جدید برای ایستگاه‌های مختلف تا پایان ۱۴۰۲ در دستور کار است. به علاوه عملیات اجرایی خط ۱۰ متروی پایتخت که شمال‌غرب را به شمال‌شرق متصل می‌کند در همراهی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) آغاز شده‌است. امیدواریم تا پیش از پایان سال کلنگ احداث خط ۱۱ را نیز که برای نخستین‌بار مترو را به مناطق جنوبی شهر می‌رساند، در همراهی با شرکای چینی به زمین بزنیم و در تلاش هستیم تا فرایند ساخت خطوط ۸ و ۹ مترو را هم سال آینده آغاز کنیم. 
همزمان با توسعه فیزیکی خطوط، اما مهم‌ترین معضل امروز شبکه ریلی پایتخت کمبود واگن‌های مترو است. در همین راستا قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن جدید را که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ متروی تهران محسوب می‌شد و از سال ۹۶ روی زمین مانده‌بود، در تعامل با طرف‌های چینی عملیاتی کردیم. سری نخست این واگن‌ها به‌صورت CBU تا انتهای سال آینده وارد کشور شده و تدریجاً با انتقال تکنولوژی، دیگر واگن‌ها با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران تولید خواهد شد. همچنین قرارداد خرید ۲۸۰ دستگاه واگن دیگر نیز نهایی شده و به این ترتیب تعداد واگن‌های وارداتی به هزارو ۷۱ دستگاه افزایش خواهد یافت. این در حالی است که با حمایت از پروژه «قطار ملی» در تلاش هستیم با همکاری جهاد دانشگاهی، مپنا، معاونت علمی ریاست جمهوری و بخش خصوصی، ۱۱۳ دستگاه واگن بومی را نیز به خطوط تونلی تهران اضافه کنیم. سری اول این واگن‌ها پس از اخذ تأییدیه‌های فنی، هم‌اکنون مشغول سرویس‌دهی هستند. به این ترتیب ظرفیت واگن‌های متروی تهران دو برابر خواهد شد. 
 
 از حقوق اصلی شهروندان حق جابه‌جایی و حمل‌ونقل مطلوب است، امیدواریم که در سال جدید قرارداد‌های نوشته‌شده و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مثمر‌ثمر واقع شود تا پایتخت‌نشینان هنگام استفاده از مترو و اتوبوس وضعیت بهتری داشته‌باشند. 
همینطور است. تلاش شبانه‌روزی برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل پایتخت ادامه دارد. تهران جز با نوکری کردن برای مردم به کلانشهر الگوی جهان اسلام بدل نخواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
خدمت به مردمی که رای ندهند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
چرا دولت برای شهری که رای نمی دهد اینقدر باید هزینه کند
محمد نور کجوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
اقا جان این داستان مدیر انقلابیی و واردات اتوبوس و واگن و هم اکنون مسکن از چیین مانند خربزه و عسل با هم جور در نمی اد .
محمد نور کجوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
حالا کار نداریم که شما اتوبوس دیزل و برقی داخلی را با این که 70 درصد ساخت داخل است را مونتاژ ی نامیدی ولی واردات ان ها را از چین را نوکری مردم خواندی لابد منظورت مردم کشور بیگانه بوده نه ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار