کد خبر: 1220619
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع تماماً سود است. زیرا از یک طرف فشار را از روی دولت در ماه‌های سرد سال برای تأمین گاز صنایع برمی‌دارد و به عدم‌النفع حاصل از قطع گاز صنایع پایان می‌دهد، از طرف دیگر، زمینه را برای عدم تعطیلی اجباری صنایع مهیا می‌کند و سود سرشاری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. با مشوق‌های جدید تعریف شده برای صنایع و تداوم آن در سال‌های آتی، صنایع باید به سمت توسعه ظرفیت ذخیره‌سازی صنعتی گاز بروند. 
 
سهیل محمودیان کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت حل ناترازی مقطعی گاز کشور با تکیه بر ذخیره‌سازی صنعتی گاز به «جوان» گفت: کشور‌های مختلف برای غلبه بر ناترازی گاز در ماه‌های سرد سال از این روش استفاده می‌کنند. به ویژه کشور‌هایی که گاز را وارد می‌کنند و برایش بهای زیادی می‌پردازند، با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنند برای ماه‌های سرد سال ذخیره‌سازی انجام دهند. 
به صورت متوسط سهم ذخیره‌سازی گاز از کل مصرف در دنیا ۱۱درصد و در بین همه کشور‌هایی که مخزن ذخیره‌سازی گاز دارند، ۴/۱۶ درصد است. این عدد برای اروپا برابر با ۲۳درصد و برای ایران ۴/۱ درصد است. آمار‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت ذخیره‌سازی گاز برای کشورمان به ازای کل مصرف بسیار پایین است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم. 
وی ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر با ناترازی گاز در ماه‌های سرد سال مواجه هستیم. به‌نحوی که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم و عدم‌النفع بالایی را متحمل شویم. دولت در ابتدای سال‌جاری به ابلاغ آیین‌نامه‌ای پرداخت که در آن بستر‌های لازم به منظور ذخیره‌سازی گاز برای زمان اوج مصرف گاز مهیا شده است. در این آیین‌نامه دولت تضمین کرده است که گاز را با قیمت تخفیفی، در ماه‌های غیر اوج مصرف در محل ذخیره‌سازی به صنایع تحویل دهد. طبق آیین‌نامه مورد بحث، صنایع مختار هستند هر نوع ذخیره‌سازی را که برایشان راحت‌تر است، انتخاب  کنند. 
بنابراین، هیچ اجباری در مورد نحوه ذخیره‌سازی وجود ندارد. با توجه به مشوق‌هایی که برای ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع در نظر گرفته شده است، اگر صنایع برای تأمین گاز مورد نیازشان در ماه‌های سرد سال چاره اندیشی نکنند، خودشان مسئول قطعی گاز هستند. 
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه قطع گاز صنایع برای کشور عدم‌النفع بالایی دارد؛ اظهار کرد: صنایع نیز خودشان از این تعطیلی اجباری متضرر می‌شوند. اگر صنایع به سمت ذخیره‌سازی گاز بروند، گاز را با قیمت یارانه‌ای در ماه‌های غیرسرد سال تحویل می‌گیرند، این گاز تخفیفی را در ماه‌های سرد سال به محصولات تبدیل می‌کنند و با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند. بنابراین، این طرح سود سرشاری را نصیب صنایع و کشور می‌کند. صنایع باید از الان به فکر تأمین گاز موردنیازشان در ماه‌های سرد سال بعد باشند. باید سرمایه‌گذاری برای تأمین زیرساخت‌ها توسط صنایع بزرگ شروع شود. 
وی ادامه داد: اگر صنایع با وجود بستر‌ها و مشوق‌های موجود در راستای ذخیره‌سازی گاز برای ماه‌های سرد سال بعد چاره اندیشی نکنند، نه تنها مقصر اصلی قطع گازشان در زمستان سال بعد هستند، بلکه کشور را هم با عدم‌النفع بالایی روبه‌رو می‌کنند. ذخیره‌سازی گاز برای صنایع بسیار سودمند است، زیرا تأمین پایدار انرژی را در زمان اوج مصرف تضمین می‌کند. در ماه‌های سرد سال، قیمت محصولات به شدت افزایش می‌یابد. از آنجایی که صنایع گاز را با قیمت بسیار پایین در ماه‌های غیر سرد سال تحویل گرفته‌اند، با فروش تولیداتشان سود‌های کلانی می‌برند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار