کد خبر: 1219812
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: کاهش مالیات تولید در لایحه ارسالی دولت برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم یکی دیگر از اقدامات مهم حمایت از تولید در این زمینه است. یکی از اقشار مهم کشور که باید از فشار مالیاتی بر آن‌ها بکاهیم، تولیدکنندگان هستند. این قشر از اهمیت بالایی در روند توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردارند و باید مورد حمایت قرار گیرند. کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در راستای حمایت از تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شده است. 
بر کسی پوشیده نیست که نظام مالیات‌ستانی در کشور ما از مشکلاتی رنج می‌برد. مهم‌ترین موضوع که همواره کارشناسان به آن اعتراض دارند، این است که در شرایط فعلی، مالیات‌دهی بر دوش دستمزدبگیران و تولیدکنندگان است. به طور کلی، کسانی که در تیررس سازمان امور مالیاتی هستند و درآمدهای‌شان شفاف است، با دقت مورد هدف مالیات‌ستانی هستند، اما کسانی که شفافیت مالی ندارند و اتفاقاً درآمد بالایی هم دارند، به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می‌روند. 
این شرایط با عدالت مالیاتی فاصله دارد، زیرا اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحت فشار هستند، اما پردرآمد‌ها از دادن مالیات اجتناب می‌کنند. دولت سیزدهم که از ابتدای روی‌کارآمدنش شعار عدالت‌محوری سر داده است، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و وصول درآمد‌های مالیاتی دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی کشور حرکت کرده است. 
سیاوش سالارزاده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت اصلاح قوانین حوزه مالیاتی با لایحه ارسالی دولت برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: اولین قدم در راه اصلاح نظام مالیاتی با راه‌اندازی سامانه مؤدیان صورت گرفت که هم اکنون فاز دوم آن در حال اجراست. در حوزه مالیات‌های مستقیم نیز نیاز به تجدیدنظر وجود دارد. در همین راستا، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اعلام خبر ارسال لایحه قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس شورای اسلامی در آبان ماه اعلام کرد که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است. از مهم‌ترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه مذکور می‌توان به تغییر روش مالیات‌ستانی از نظام منبع‌محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست‌های جمعیتی، ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه‌های معیشتی به عنوان هزینه‌های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیزمحور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده‌سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد. 
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در اصلاح مالیات‌های مستقیم به چشم می‌خورد، در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی به عنوان هزینه‌های قابل کسر از درآمد افراد است. به این ترتیب، مواردی مانند هزینه مسکن، تحصیل، هزینه درمانی غیرجبرانی، هزینه بازسازی و نوسازی منازل مسکونی پذیرفته و از درآمد افراد کسر می‌شود. از آنجا که در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی که سود خالص سالانه آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون باشد، از پرداخت هر نوع مالیاتی معاف هستند، می‌توان گفت اغلب کارمندان از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. با توجه به ظلمی که تاکنون بر قشر دستمزدبگیر و کارمندان کشور از حیث دریافت مالیات بدون در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی رفته است، اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم شرایط خوبی را برای آن‌ها به لحاظ معافیت مالیاتی رقم می‌زند. این کارشناس اقتصادی در رابطه با کاهش مالیات تولید در لایحه ارسالی دولت برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اظهار کرد: کاهش مالیات تولید در لایحه ارسالی دولت برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم یکی دیگر از اقدامات مهم حمایت از تولید در این زمینه است. یکی از اقشار مهم کشور که باید از فشار مالیاتی بر آن‌ها بکاهیم، تولیدکنندگان هستند. بر کسی پوشیده نیست که این قشر از اهمیت بالایی در روند توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردار است و باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در راستای حمایت از تولید در کشور در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شده است. همچنین مالیات بر مجموع درآمد از جمله روش‌های مالیات‌ستانی مترقی و دقیق به شمار می‌رود که در بسیاری از کشور‌های دنیا رایج است. در این روش، ضمن اجتناب از اعمال فشار بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه بر مالیات‌ستانی از پردرآمد‌ها و واسطه‌گران تمرکز می‌شود. به این ترتیب، هر نوع درآمد منهای هزینه‌های معیشتی مشمول مالیات می‌شود. 
وی ادامه داد: با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای صحیح این قانون راهی به سمت عدالت مالیاتی در کشور باز و ضمن افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت از محل مقابله با فرار مالیاتی به توسعه و آبادانی کشور نیز کمک می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار