کد خبر: 1219774
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نایب قهرمانی با ظرفیت قهرمانی
تیم ملی واترپلوی جوانان ایران به عنوان نایب قهرمانی رقـابت‌های قهـرمانی آسیا در فیلیپین دست یافـت
فریدون حسن

جوان آنلاین: تیم ملی واترپلوی جوانان ایران به عنوان نایب قهرمانی رقـابت‌های قهـرمانی آسیا در فیلیپین دست یافـت. 
جوانان واترپلوی ایران در دیدار فینال این رقابت‌ها مقابل تیم قدرتمند ژاپن قرار گرفتند و در حالی که تا وقت چهارم بازی نبردی پایاپای با این تیم قدرتمند داشتند، در نهایت با حساب ۱۷ بر ۱۳ مغلوب چشم‌بادامی‌ها شدند و به مدال نقره قناعت کردند. 
وقت اول این مسابقه با تساوی ۵- ۵ به پایان رسید. وقت دوم را ژاپن ۵- ۴ برد تا یک امتیاز جلو بیفتد. در وقت سوم دو تیم ۳- ۳ مساوی شدند تا همه چیز به وقت چهارم کشیده شود؛ جایی که ژاپنی‌ها موفق‌تر عمل کردند و ۴-۱ پیروز شدند تا تنها آن‌ها باشند که جلوی پیشروی ایران را به سمت قهرمانی و تاریخ‌سازی با جوانان شایسته واترپلوی کشورمان گرفته باشند. 
 
جوانان واترپلوی ایران مسابقات قهرمانی آسیا را مقتدرانه آغاز کردند. درخشش شناگران و شیرجه‌رو‌های جوان کشورمان به آن‌ها انگیزه مضاعف داده بود تا در قاره کهن بدرخشند. شاگردان علی پیروزخواه در دیدار اول ۳۴ بر ۳ مالزی را درهم کوبیدند. آن‌ها در بازی دوم هم ۳۴ گل در دروازه سیرلانکا کاشتند تا نشان دهند می‌خواهند تاریخ‌سازی کنند. آن‌ها در بازی سوم قزاقستان همیشه مدعی را هر چند سخت، اما بردند. جوانان ایران در وقت‌های قانونی بازی با قزاقستان به تساوی ۹ بر ۹ رسیدند و در ضربات پنالتی ۳ بر یک پیروز شدند. آن‌ها بازی آخر مرحله گروهی را هم ۱۹ بر ۸ از سنگاپور بردند تا به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات شوند. 
چین حریف ایران در این مرحله بود؛ حریفی سخت که خود را آماده رسیدن به فینال کرده بود، اما جوانان ایران برای نشان‌دادن توانایی‌های خود حتی آن‌ها را هم از سر راه برداشتند. برتری ۷ بر ۵ مقابل چین حکم صعود ایران به فینال را صادر کرد تا قهرمانی در آسیا تنها با بردن ژاپن میسر شود؛ اتفاقی که با وجود شایستگی جوانان ایران رخ نداد و ژاپنی‌ها سد راه تاریخ‌سازی پیروزخواه و شاگردانش شدند، اما با تمام این حرف‌ها، جوانان ایران ثابت کردند در صورت توجه می‌توانند غیرممکن‌ها را هم ممکن کنند. 
 
علی پیروزخواه، سرمربی تیم ملی جوانان واترپلو با تقدیر از عملکرد شاگردانش در این مسابقات گفت: «سال‌ها قبل که تیم ملی جوانان طلا گرفت، سطح مسابقات آنقدر بالا نبود و ژاپن و قزاقستان حضور نداشتند و فقط چین را شکست دادیم و قهرمان شدیم. حالا هم چین و قزاقستان را بردیم، ولی خب ژاپن تیمی کاملاً متفاوت بود؛ آن‌ها یکی از قدرت‌های جهان هستند و سبک بازی‌شان با تمام رقبای قبلی متفاوت بود. ما برای پیروزی بر ژاپن برنامه داشتیم، اما آن‌ها موفق‌تر از ما عمل کردند.» 
امیرمحمد ماندنی مربی تیم ملی می‌گوید: «از ابتدا که در این مسابقات حاضر شدیم به امید مدال طلا آمدیم و واقعاً بازیکنان جلوی قزاقستان، چین و ژاپن صددرصد توان خودشان را گذاشتند، آن‌ها شایسته کسب مدال طلا بودند و ثابت کردند نسبت به سن و تجربه‌ای که دارند، خیلی جلوتر هستند.»
محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اشاره به عملکرد کلی تیم‌های شنا، شیرجه و واترپلوی جوانان ایران در این مسابقات اظهار کرد: «شنا با گرفتن ۱۲مدال نشان داد دارای یک پایه مناسب برای پیشرفت و رسیدن به مراحل بالای آسیاست و این اتفاقی دست‌یافتنی است، همچنین شیرجه‌رو‌ها موفق به کسب شش مدال شدند و سام واژیر به عنوان بهترین شیرجه‌رو مسابقات انتخاب شد. همه این موارد نشان می‌دهد، ایرانی‌ها دارای توانمندی ویژه در ورزش‌های آبی هستند. واترپلوی جوانان ایران نیز دارای نظم و همت بسیار خوبی بود و بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت. حضور در فینال و کسب عنوان نایب‌قهرمانی کار بزرگی بود که جوانان ایران انجام دادند.»
رضوانی ادامه داد: «امیدوار هستم این موفقیت‌ها، تلنگری برای مسئولان ورزش کشور باشد تا برای کمک و توجه به ورزش‌های پایه به ویژه شنا، شیرجه و واترپلو اقدام کنند. بنده به عنوان یک پیشکسوت ورزش‌های آبی هرگز فکر نمی‌کردم بتوانیم ۱۲مدال شنا کسب کنیم و خوشبختانه توانستیم طلای مسابقات را برای اولین‌بار پس از حدود ۲۰سال در رشته سرعت به دست آوریم، همچنین در شیرجه، چند شیرجه‌رو بسیار بااستعداد داریم که اگر به آن‌ها توجه شود، آینده درخشانی خواهند داشت. در واترپلو هم سربلند هستیم، چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ فنی این جوانان باید حمایت شوند. اگر می‌خواهیم در آسیا و مسابقات المپیک موفق باشیم، باید به رده‌های پایه توجه ویژه کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار