کد خبر: 1219473
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در پی استمرار حملات علیه غزه، با بحران‌های پیاپی روبه‌رو شده که بر عملکرد نظامی آن تاثیر گذاشته است. همزمان نیز با مقاومت افسانه‌ای گروه‌های مقاومت فلسطین مواجه شده و اکنون در پنجمین ماه از جنگ رسانه‌های این رژیم نگران هستند که تل‌آویو دست خالی از این جنگ بازگردد.

جوان آنلاین: با وجود گذشت بیش از پنج ماه از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت هنوز حملات پیاپی را علیه نیروهای اشغالگر انجام می‌دهد و نشانه موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌هایش، بن‌بستی است که ارتش رژیم صهیونیستی با از دست دادن تعداد زیادی از افسران، سربازها و خودروهای زرهی‌اش به آن رسیده است.

به گزارش ایسنا، به گفته برخی تحلیلگران، بروز بحران‌های خطرناک و بزرگی در ارتش رژیم صهیونیستی نشانه‌ای جدی از شکست عمیق ان در جنگ علیه نوار غزه است و همچنین این مساله سوال بزرگی را درباره اینکه واقعا چه کسی در این جنگ شرکت دارد، ایجاد کرده است به ویژه که صحبت‌هایی از حضور سربازان خارجی در این جنگ و نیز همکاری ده‌ها شرکت امنیتی و مزدوران مطرح هستند.

شکست بزرگ میدانی

«معین مناع» نویسنده و پژوهشگر سیاسی به شبکه خبری «الجزیره» گفت: «جنگ علیه غزه شکست بزرگی برای ارتش اشغالگر رقم زد و نیروهایش به ویژه نیروهای زمینی آن تضعیف شده و به دلیل حملات مقاومت خسته و فرسوده شده و ساماندهی آن‌ها به شکل مستمر انجام می‌شود، در واقع تکرار درخواست برقراری آرامش یا آتش‌بس نشانه تحلیل رفتن نیروهای رژیم اشغالگر در غزه است».

مناع بر این باور است که ارتش رژیم صهیونیستی با وجود گذشت بیش از پنج ماه از جنگ نتوانست چه در سطح هزینه‌ها و چه از نظر تاکتیکی و یا دیگر مسائل دستاورد واقعی در نوار غزه داشته باشد.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه اظهار کرد: «بحران‌های ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه در ناتوانی‌اش در تعیین اهداف ناشی از کوری اطلاعاتی که با آن روبه‌رو است و نیز غافلگیری‌های تاکتیکی که در میدان با آنها مواجه می‌شود، نمایان شد».

کاهش تعداد سربازان و افسران

کشته و زخمی شدن هزاران نفر از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن حمله زمینی آن‌ها به نوار غزه، نیاز به استفاده از نیروهای بیشتری از این ارتش را تشدید کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های این رژیم، ارتش دچار کمبود شدید نیرو است و به حدود ۷۰۰۰ افسر دیگر نیاز دارد.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از بیانیه این ارتش نوشت، نیمی از نیروهای موردنیاز در ماموریت‌های جنگی تقسیم خواهند شد.

همچنین در این بیانیه آمده است، با وجود نیاز ارتش به ارتقای ۷۵۰۰ سرباز وظیفه برای جبران کمبود افسران و درجه‌داران، کابینه به دلیل کمبود بودجه تنها با ارتقای ۲۵۰۰ نفر موافقت کرد.

آحارونوت در ادامه احتمال داد که دلیل دشواری در روند جبران کمبود افسران، این است که آموزش افسران جدید به زمان و تلاش نیاز دارد.

تیپ جعفاتی اخیرا تصمیم گرفت ۹ نفر از نیروهای خود را به دلیل مشکلات انضباطی و نظم عملیاتی از جنگ در نوار غزه اخراج کند.

خروج داوطلبانه نیروهای دائمی از ارتش

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به نگرانی فرماندهان ارتش این رژیم درباره شتاب گرفتن روند خروج داوطلبانه نیروهای آن، گزارش کردند که این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارتش با توجه به افزایش شدید ماموریت‌ها، به افزایش تعداد نیروهایش نیاز دارد.

روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت، برخی افسران عالی رتبه ارتش به شدت نگران بحث داغ میان سربازان جوان ارتش و نیروهای سالخورده هستند که تمایل خود به انصراف از خدمت را ابراز داشتند.

در این گزارش آمده است، این فشار تنها بر دوش نیروهای جنگی نبوده بلکه بر دوش اکثریت نیروهای دائمی ارتش از جمله نیروهای پشتیبانی جنگی است، فرماندهی ارتش اسرائیل به شکل ویژه‌ای نگران پیامدهای جنگ در مرکز اطلاعات است چراکه بسیاری از نیروهایش خود را مسوول این شکست می‌دانند و فرماندهی ارتش نگران استعفای جمعی است که به کمبود شدید نیروهای انسانی در این مرکز منجر می‌شود.

همچنین شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی موجی از استعفاهای جمعی شامل تعداد زیادی از افسران و مسوولان بخش دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش را افشا کرد که در اعتراض به روند عملیات نظامی در نوار غزه انجام شدند.

امتناع از پیوستن به میدان عملیات جنگی

گزارش‌های مطبوعاتی مختلف افشا کرد که سربازان نیروهای ویژه و گردان‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با پیوستن به ارتش جهت مشارکت در جنگ علیه غزه اعلام کردند.

روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارشی نوشت، گروهی از سربازان اسرائیلی در تیپ جعفاتی ارتش را به اعمال در حفاظت از سلامت جسمی و روانی آن‌ها متهم کرده و از مشارکت در جنگ علیه نوار غزه امتناع کردند.

در همین رابطه رادیو رژیم صهیونیستی از آشفتگی ساختار برخی گردان‌های ذخیره خبر داد و گزارش کرد برخی سربازها پس از اینکه مشخص شد ارتش قصد دارد آن‌ها را برای انجام ماموریت‌های جنگی که صلاحیت آن را نداشتند به نوار غزه اعزام کند، با موافقت افسران مسوول خود ارتش را ترک کردند. آن‌ها اواخر دسامبر گذشته به ارتش فراخوانده شده بودند.

ترس از اجرای پروتکل هانیبال

معین مناع در این رابطه گفت: «نیروهای ارتش از ترس کشته‌شدن به دست نیروهای خودی در صورت فعال شدن پروتکل هانیبال، به مشاوران حقوقی متوسل شدند».

هانیبال دستورالعملی است که ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از به اسارت درآمدن سربازانش حتی به قیمت کشتن آن‌ها در پیش می‌گیرد.

در اینجا باید به بیانیه‌های ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر کشته و زخمی شدن اشتباهی صدها نفر از سربازانش از زمان آغاز عملیات زمینی در نوار غزه در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ اشاره کرد.

معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش

ارتش رژیم صهیونیستی با بحرانی در خصوص معافیت یهودی‌های افراطی یا همان حریدی‌ها از خدمت نظامی روبه‌رو است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد که کابینه‌اش به دنبال راه‌حلی برای پایان دادن به معافیت یهودیان افراطی از خدمت نظامی است.

نتانیاهو اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد که اهدافی را برای استخدام حریدی‌ها در ارتش و در خدمات مدنی و نیز راهکارهایی برای اجرای این اهداف تعیین خواهد کرد.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۸ قانون معافیت یهودیان مذهبی از خدمت سربازی را لغو و تاکید کرد که نیاز است تمامی اسرائیلی‌ها در تحمل فشار خدمت سربازی مشارکت داشته باشند.

انتصاب‌های جدید

انتصاب‌های جدیدی که «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی در سمت‌های عالی اعمال کرد، نارضایتی برخی نظامیان و افسران بازنشسته را به دنبال داشت که در راس آن‌ها «اسحاق بریک» افسر نیروهای ذخیره است که به شدت از هالوی و فرماندهان ستاد کل انتقاد کرد.

بریک در این رابطه گفت: «بی‌خیالی فرماندهان و ژنرال‌های ستاد ارتش، زورگویی و ازخودراضی بودن آن‌ها باعث این فاجعه هولناک شدند که یکی از بدترین فجایع رخ داده از زمان تشکیل اسرائیل است».

هالوی پیش از آن رشته تغییراتی در سمت‌های عالی نظامی را برای اولین بار از زمان عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که طی آن فرمانده جدیدی برای یگان چند وظیفه‌ای و نیز فرماندهان جدیدی برای تیپ گولانی و تیپ جنوبی در لشکر غزه و تیپ یک تعیین کرد.

همچنین این فهرست شامل سه تن از فرماندهان ارشد با درجه سرتیپ، ۱۱ فرمانده جدید با درجه سرهنگی و ۲۶ تن دیگر بود که در یگان‌هایی با درجه‌های نظامی مشابه جابه‌جا شدند.

اختلاف‌نظرهای شدید

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود از وجود اختلاف‌نظرهای عمیقی میان کابینه و ارتش این رژیم به دلیل عملکرد کابینه در مدیریت جنگ و طرح‌های آن برای مرحله پساجنگ در نوار غزه خبر دادند.

وبگاه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که درگیری شدیدی میان هالوی و وزرای کابینه نتانیاهو که از شکست ارتش در تحقق دستاوردی در جنگ غزه انتقاد کردند، شکل گرفت. آن‌ها تاکید کردند که حمله زمینی ارتش علیه نوار غزه به شکل خوبی پیش نمی‌رود.

«یارون ابراهام» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «پیش از این نیز اختلاف‌نظرهای عمیقی میان نخست‌وزیر و فرماندهی ارتش درباره آمادگی برای آغاز عملیات نظامی در رفح ایجاد شد. نتانیاهو خواستار اشغال رفح است در حالی که هالوی بر لزوم فراهم‌کردن شرایط مناسب آن تاکید دارد».

مزدوران و سربازان خارجی

پیش از این «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس برای اولین بار از حضور مزدورانی در کنار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی سخن گفت.

این مساله ما را به یاد «آرون بوشنل» سرباز نیروی هوایی آمریکا می‌اندازد که در همبستگی با فلسطین، خود را مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن آتش زد.

او در ویدیویی پیش از این اقدام می‌گوید، «هرگز در کشتار جمعی شریک نخواهم شد». همچنین روزنامه نیویورک‌پست به نقل از دوست بوشنل نوشت که او به اطلاعاتی محرمانه از مشارکت نیروهای آمریکایی در غزه دست یافته بود.

همچنین در این گزارش فاش شد که تعدادی از سربازان آمریکایی برای جنگ به غزه رفتند و پس از حضور در این جنگ در کنار ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدند.

پیش از این نیز «توماس پورتز» نماینده فرانسوی فاش کرد که بیش از ۴۰۰۰ سرباز صهیونیستی که در جنگ علیه نوار غزه شرکت دارند، فرانسوی‌های دوتابعیتی هستند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیویی منتشر شد که در آن سربازان مسلحی که پشت یک دیوار پنهان شده بودند، در حال صحبت به زبان اوکراینی بودند.

و چه بسا حضور سربازان و مزدوران خارجی صحت این موضوع را تایید می‌کند که ارتش رژیم اشغالگر تنها تعداد اندکی از کشته‌های خود در حملات مقاومت در غزه را اعلام می‌کند.

ارتش سرگردان

«آلون ین داوید» خبرنگار مسائل نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در همین رابطه تاکید کرد: «در پایان ماه پنجم جنگ، به نظر می‌رسد اسرائیل در جنوب (اراضی اشغالی) همانند شمال (این اراضی) سرگردان است. این ارتش تمام منابع و امکانات خود را که تا این لحظه نتیجه‌ای نداشتند، برای تعقیب و بازداشت السنوار به کار گرفته و با این وجود چه در مورد مهمات چه نیروها و چه مشروعیت بین‌المللی با کمبود شدید روبه‌رو است».

همچنین «راویو دروکر» تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه عبری «هاآرتص» از درجا زدن ارتش این رژیم و ناتوانی آن در خاتمه دادن به عملیات گفت و تاکید کرد که این واژه دیگر قابل قبول نیست.

دروکر گفت: «پس از نزدیک به ۲ ماه از آغاز عملیات زمینی ارتش در نوار غزه، بار دیگر واژه درجا زدن را می‌شنویم. از نمایندگان ارتش که دچار شوک شدند، می‌خواهم شروع به گفتن این واژه نکنند. عمر این شوک ۱۸ سال است و هنوز وجود دارد. در جنگ دوم لبنان جنگ ۳۳ روزه در مرحله‌ای شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها از این واژه استفاده کردند. چه صبر کمی داشتیم که پس از ۲ هفته و نیم این واژه را استفاده کردیم. این بار اما با صبری پایان‌ناپذیر در جای خود درجا می‌زنیم و ارتش با تردید به این مساله اذعان می‌کند و دلیل آن هم طرح اصلی ارائه شده از سوی ارتش است که کابینه با آن به عنوان بخشی از مانوری یک ساله و سه مرحله‌ای موافقت کرد. در مرحله فعلی که مرحله سوم آن است، به اندازه‌ای نیرو اختصاص داده شده که نمی‌توان بیشتر از آن انجام داد. عملیات در خان‌یونس نیز از سه ماه قبل ادامه دارد».

این تحلیلگر سیاسی در ادامه نیز تاکید کرد: «گانتس و آیزنکوت اعتراف کردند که هر ۲ زمانی که در مورد طرح ارتش کمک خواستند، اشتباه کردند. چنین طرحی برای یک کشور غربی نوظهور که می‌خواهد ساکنانش را به زندگی عادی بازگرداند، اختصاص نداشت بلکه طرحی بیشتر مناسب حماس و نیز نخست‌وزیری بود که قصد جنگی بی‌پایان را دارد».

دروکر همچنین به جنگ سیاسی داخلی که در حال حاضر بر سر قرارداد تبادل اسرا وجود دارد، اشاره کرد و از سخت‌تر شدن شروط حماس گفت و تاکید کرد: «حماس بیشتر از بندهای نشست پاریس را خواستار شد، نه اینکه آزادی ۱۰ اسیر مقابل هر اسیر اسرائیلی را بخواهد، بلکه بسیار بیشتر را خواستار شد و به عقب‌نشینی ارتش از مراکز شهرها بسنده نکرد بلکه عقب‌نشینی گسترده‌تری را خواستار شد و خواسته‌هایش به بازگرداندن زنان، کودکان و سالمندان به شمال نوار غزه محدود نشده بلکه بازگشت مردان را نیز خواستار شد».

او در پایان گفت: «نتانیاهو از موقعیتی که در آن قرار دارد، به خوبی آگاه است و می‌داند اگر این نتیجه مذاکرات در قاهره باشد، تمامی وزرای کابینه جنگ از قرارداد حمایت خواهند کرد. چنین قراردادی می‌تواند ماموریت نتانیاهو یعنی حفظ ائتلاف را ناکام بگذارد و به همین دلیل ناگهان شروط جدیدی را رو می‌کند، در واقع نتانیاهو به گوشه‌ای کشیده شده است».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار