کد خبر: 1219400
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مهرزاد اصغریان
 جوان آنلاین: در سایه انتشار اخباری از چراغ سبز امریکایی‌ها به آتش‌بس شش‌هفته‌ای در غزه که موضوع آزادی اسرای صهیونیست را هم شامل می‌شود، گروه‌های فلسطینی تأکید کردند که این رژیم تل‌آویو است که در زمینه دستیابی به توافق سنگ‌اندازی می‌کند و مواضع مقاومت در سایه تصمیم رهبران، منوط به دستیابی به توافق تبادل فراگیر خواهد بود. 
 امریکا در نشست بیستم فوریه، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود، وتو کرد. به این ترتیب امریکا برای سومین بار، قطعنامه پیشنهادی را برای برقراری آتش‌بس در غزه وتو کرد. با این حال، دیروز، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که واشینگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرده است که از آتش‌بس شش هفته‌ای در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها به شبکه خبری الجزیره گفتند که پیش‌نویس قطعنامه امریکا آزادی تمامی اسیران اسرائیلی بازداشت شده در نوار غزه را پس از موافقت همه طرف‌ها خواستار شده است. یک منبع در گروه‌های فلسطینی در گفتگو با شبکه خبری المیادین تأکید کرد که مقاومت موضع‌گیری خود را به شکل روشن برای میانجی‌ها بیان کرد و انعطاف بالایی برای رسیدن به توافق آتش‌بس نشان داد. مقاومت برای رسیدن به توافقی تلاش می‌کند که جنگ را متوقف کند و همزمان اصولش در مذاکرات حفظ شود. این منبع در ادامه نیز اظهار کرد: «مقاومت تمام آنچه را لازم است به میانجی‌ها ارائه کرد تا تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس و قرارداد تبادل اسرا نتیجه بدهد، اما میانجی‌ها هر بار با تلاش رژیم اشغالگر برای ناکام گذاشتن اقدامات‌شان و جلوگیری از هرگونه پیشرفتی در مذاکرات مواجه شدند.» منبع یاد شده درباره درخواست‌های سران مقاومت در مذاکرات، بر پایبندی آن‌ها بر چند نکته اصلی شامل خروج نیرو‌های اشغالگر، بازگشت آوارگان به مناطق‌شان، بازگشایی گذرگاه‌ها و کمک‌رسانی تأکید کرد و گفت: «موضع‌گیری سران مقاومت در واقع همان موضع‌گیری اجماع ملی است و سران رژیم اشغالگر باید این را خوب درک کنند. رژیم اشغالگر هنوز موضع مثبتی درباره توقف جنگ نداشته و نمی‌خواهد از غزه عقب‌نشینی کند.» این منبع در مصاحبه با المیادین گفت: «این رژیم به توافق‌هایی که درباره امدادرسانی، کمک‌ها یا افزایش حجم آن صورت می‌گیرد پایبند نمی‌ماند و اگر موافقت کند با بهانه‌های واهی از جمله ناتوانی از زیر بار آن شانه خالی می‌کند.» وی گفت: «هیئت حماس انعطاف زیادی به خرج داد، اما اشغالگران برای ناکام گذاشتن تلاش‌های میانجیگران برای تحقق آتش‌بس و تکمیل معامله تبادل اسرا تلاش می‌کنند. رژیم اشغالگر و حامیانش در رسانه‌ها اغراق می‌کنند که مذاکرات به دلیل بند اسرا به نتیجه نرسیده و اختلافات درباره تعداد اسرا است، اما این مسئله به هیچ وجه درست نیست.» منبع مذکور تصریح کرد: «بازگشت و آزادی اسرای اسرائیلی تنها با تصمیم رهبران مقاومت و از طریق یک قرارداد تبادل فراگیر انجام می‌شود، پاسخ نهایی مقاومت در دست میانجی‌ها است و این رژیم اشغالگر است که تا این لحظه از پاسخ دادن خودداری کرده است.»
احمد عبدالهادی، نماینده جنبش حماس نیز سه‌شنبه به المیادین گفته بود: «ایده‌هایی که جنبش در مذاکرات ارائه می‌کند، متکی بر دو عامل اصلی است، یکی توقف جنگ و دیگری تحقق شروط مقاومت.» عبدالهادی افزود: «جنبش حماس بر این اساس به قاهره رفت که مذاکرات دروازه‌ای برای نزدیک شدن به شروط اصلی شود که آن‌ها را ارائه می‌کند، حماس که هرگز از این اصول دست نخواهد کشید، با روحیه‌ای مثبت و انعطاف بالایی به قاهره رفت. مذاکرات در این فضا در حال انجام است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در تمامی مراحل مذاکرات مانع‌تراشی می‌کرد و حتی از نتایج نشست پاریس ۲ دست کشید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار