کد خبر: 1218830
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از تغییراتی که در این دوره شاید بیشتر از ادوار گذشته به چشم آمد، کشیدن انتخابات به دور دوم، به‌خصوص در تهران بود. بر اساس نتایج شمارش آرای حوزه‌های انتخابیه استان‌های کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاکنون در ۲۰ حوزه انتخابیه در سراسر کشور، کار انتخابات به دور دوم کشیده شده است. 
جوان آنلاین: انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی به زعم همه شگفتی‌ها و شگفتانه‌ها از جمله عبور از فهرست واحد، بی‌اعتنایی به استخوان خردکرده‌ها و پیران سیاست و به چالش کشیدن مرجعیت سیاسی که برای اهل نظر جای بسی مطالعه دقیق و تعمق و تفکر در این کنش سیاسی و مدنی مردم داشت، اما تغییرات دیگری را رقم زد که در ادوار گذشته مجلس هم سابقه دارد. از این رو می‌توان مجلس دوازدهم را مجلس تغییر و تحول خانه ملت در کمیت و کیفیت دانست. 
از تغییراتی که در این دوره شاید بیشتر از ادوار گذشته به چشم آمد، کشیدن انتخابات به دور دوم، به‌خصوص در تهران بود. بر اساس نتایج شمارش آرای حوزه‌های انتخابیه استان‌های کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاکنون در ۲۰ حوزه انتخابیه در سراسر کشور، کار انتخابات به دور دوم کشیده شده است. 
سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم عصر دیروز اعلام کرد: از ۲۹۰ کرسی نمایندگی مجلس تکلیف ۲۳۱ کرسی تاکنون مشخص شده، آنچه مشخص نشده، مربوط به آرای تهران و حوزه‌های انتخابیه‌ای است که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده شده است. 
 
 دور دوم در ۲۰ حوزه انتخابیه
با شمارش آرا در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی، تاکنون در ۲۰ حوزه انتخابیه در سراسر کشور، کار انتخابات به دور دوم کشیده شده است که این حوزه‌های انتخابیه عبارت‌اند از: استان آذربایجان شرقی، حوزه‌های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و همچنین شبستر و میانه؛ استان اردبیل، حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز؛ استان اصفهان، حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان؛ استان البرز، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس؛ استان خراسان جنوبی، حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف؛ استان خوزستان، حوزه‌های انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر؛ استان زنجان، حوزه‌های انتخابیه خدابنده، زنجان و طارم؛ استان فارس، حوزه‌های انتخابیه شیراز و زرقان، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد؛ استان مازندران، حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی؛ استان همدان، حوزه انتخابیه ملایر؛ استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کرمانشاه؛ استان تهران حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس؛ استان گلستان، حوزه انتخابیه گنبد کاووس و استان لرستان، خرم آباد و چگنی. 
بر اساس قانون، نامزد منتخب باید دست کم ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص بدهد. 
بر اساس این گزارش، همچون ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم به دلایل مختلف اعم از رأی‌نیاوردن، انصراف و ثبت‌نام نکردن در مجلس بعدی حضور نخواهند داشت. البته عدم حضور نمایندگان مجلس یازدهم در مجلس بعدی فقط رأی نیاوردن نیست چراکه بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان موقع ثبت‌نام باید حداقل ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام داشته باشند و بر این اساس، «سید مصطفی میرسلیم» و حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» مطابق با این اصل از قانون انتخابات، برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام نکردند. 
همچنین برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشدند. علاوه بر این، برخی از نمایندگان مجلس فعلی مانند «ابوالفضل عمویی» و «عزت‌الله اکبری تالارپشتی» پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از شرکت در انتخابات مجلس انصراف دادند. با این توصیف، بر اساس آماری که تاکنون اعلام شده است، ۱۴۷ نماینده مجلس یازدهم، در مجلس آینده نخواهند بود و شاکله مجلس دوازدهم دستخوش تغییرات اساسی شده است. 
اقلیت ۴۰ نفری اصلاح‌طلبان در مجلس دوازدهم
درباره گرایش سیاسی منتخبان ملت اگرچه آمار دقیقی ارائه نشده، اما از مجموع بیش از ۱۶۰ داوطلب منتسب به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در سراسر کشور، ۴۰ نفر به مجلس دوازدهم راه یافتند و چند نفر دیگر به دور دوم رفتند که با احتساب این رقم می‌توان گفت، شاهد اقلیتی ۴۰ و اندی نفره با گرایش سیاسی اصلاح‌طلب خواهیم بود. 
 
 انتخابات تهران هم به دور دوم رفت
انتخابات درحوزه انتخابیه تهران، اما نسبت به ادوار گذشته تفاوتی معنادار در کمیت، کیفیت و پایگاه رأی احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. 
با اینکه فهرست صدای ملت با سرلیستی علی مطهری، در کارزار انتخابات تهران، قدرتمند ظاهر شد، اما بر اساس نتایج شمارش آرا، رتبه‌ای بهتر از ۶۰ برای خود پیدا نکردند و عملاً از گردونه انتخاب مردم و شانس مجدد در دور دوم انتخابات کنار رفتند. علی مطهری هرچند بار‌ها بر مستقل بودن خود فهرستش تأکید کرد که وابستگی حزبی و جناحی به هیچ یک از جریان‌های سیاسی شناخته شده اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد، اما چهار حزب اصلی جریان اصلاحات اعم از کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه از او حمایت تمام قد کردند. بنابراین آن دسته از داوطلبانی که در دور دوم در تهران، به رقابت خواهند پرداخت، اگرچه در روش و سلوک رفتاری، تفاوت‌هایی با هم دارند، اما آبشخور فکری آن‌ها در جریان نیرو‌های انقلاب تعریف می‌شود. 
تا لحظه تنظیم این گزارش، شمارش آرای مجلس شورای اسلامی در همه شعب تهران به پایان رسیده است و تنها حدود ۱۰۰ شعبه شمارش‌نشده باقی مانده است؛ با وجود این، ۱۳ نامزد به‌عنوان نماینده منتخب مشخص شده‌اند و ۳۴ نامزد در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران در حدود ۴۹۰۰ شعبه شمارش به پایان رسیده است که فقط در حدود ۱۰۰ شعبه اخذ رأی هنوز شمارش ادامه دارد. 
بر اساس این گزارش ۱۳ نامزد پیروز نهایی بدین شرح هستند: سیدمحمود نبویان، حمید رسائی، امیرحسین ثابتی منفرد، محمدباقر قالیباف، رضا تقی‌پورانوری، روح‌الله ایزدخواه، مرتضی آقاطهرانی، منوچهر متکی، اسمعیل کوثری، مهدی کوچک‌زاده، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان و مالک شریعتی نیاسر. 
پس از این ۱۳ نفر منتخب، کامران غضنفری و احمد نادری فقط چندصد رأی نیاز دارند که بتوانند ۲۰ درصد آرای صحیح را کسب کنند و این احتمال وجود دارد که چندصد رأی را از ۱۰۰ شعبه باقی‌مانده کسب کنند و به‌طور مستقیم به مجلس دوازدهم راه یابند. در صورتی که کامران غضنفری و احمد نادری بتوانند ۲۰ درصد آرای صحیح را کسب کنند، ۳۰ نامزد در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در غیر این‌صورت همان ۱۳ نفر نخست به‌طور مستقیم به مجلس راه خواهند یافت و الباقی یعنی ۳۴ نامزد دیگر در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. 
 
 پیام‌هایی که باید درک کرد
پرونده انتخابات مجلس شورای اسلامی هم با همه حواشی و شگفتی‌هایی که خلق کرد، بالاخره با برگزاری دور دوم (احتمالاً) اردیبهشت ماه سال آینده، بسته خواهد شد و خانه ملت در ایستگاه دوازدهم، منتخبان نهایی خود را خواهد شناخت. اما آنچه باقی می‌ماند، دریافت پیام ولی نعمتان انقلاب یعنی مردم از سوی مسئولان است که باید تمام تلاش و مساعی خود را به کار گیرند که در مسیر برآوردن مطالبات بحق مردم و برداشتن موانع گام بردارند. حضور ۲۵ میلیونی ملت ایران در انتخابات دوازدهم اگرچه به زعم برخی، تراز پایینی از مشارکت شهروندان را ثبت کرد، اما با درک شرایط کشور و هنگ‌های بعضاً ناهماهنگ داخلی از یک سو و وسوسه‌های شیطانی دشمن آن سوی مرز‌ها برای تردید و انصراف مردم در این دوره از انتخابات، باید به درگاه خدا شکرگزاری کرد که ملت ایران اسیر این صحنه سازی‌ها نشد و پای آرمان‌های نظام و انقلاب ماندند. 
 
 تبریک شورای ائتلاف به مردم و منتخبان
بر همین اساس این حضور جای قدردانی و تشکر جانانه از ملت ایران دارد. چنانکه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با صدور پیامی، ضمن قدردانی از حضور مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، به منتخبان تبریک گفت. 
در بخشی از این پیام آمده است: اکنون که مراحل رأی‌گیری و شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری کمابیش به پایان رسیده است جا دارد از همه کسانی که با حضور خود در پای صندوق‌های رأی موجب اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شدند سپاسگزاری شود. این پیام افزوده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز‌های سال ۱۴۰۲ چهار شرط «سلامت»، «امنیت»، «مشارکت» و «رقابت» را در انتخابات امسال مهم دانستند و اکنون می‌توان گفت که به فضل الهی و با همت مسئولان محترم و حضور مسئولانه مردم در رأی‌گیری و رقابت احزاب و افراد، می‌توان به تشکیل مجلسی انقلابی و کارآمد که خدمات مجلس یازدهم را ادامه دهد امیدوار بود. شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی موفقیت در احراز مسئولیت نمایندگی را به همه منتخبان ملت و به‌ویژه به کسانی که با معرفی این شورا به مجلس راه یافته‌اند تبریک می‌گوید و از خداوند متعال برای ملت ایران در پرتو رهبری‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های قوای سه‌گانه، سعادت و بهروزی مسئلت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار