کد خبر: 1217778
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
رأی اولی‌ها را باید مهم‌ترین بخش انتخابات هر دوره در نظر داشت. نوجوانانی که حالا می‌توانند علاوه بر سرنوشت خود برای شهر و روستا و کشور هم تصمیم گیرنده باشند. 
حوریه ملکی
جوان آنلاین: شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و طی چند روز اخیر و با داغ شدن تنور تبلیغات کاندیداها، مردم در تلاش هستند با شناسایی اصلح‌ترین‌ها مجوز ورود آن‌ها را به خانه ملت صادر کنند. در این میان رأی اولی‌ها در هر استان تصمیم‌گیری در امور سیاسی را تجربه خواهند کرد. ناگفته نماند استان‌هایی هم وجود دارند که دشمنان ماه‌هاست با تفرقه‌افکنی در میان شهروندان منتظر چنین روز‌هایی نشسته‌اند تا ماهی‌هایشان را از آبی که گل آلود کرده‌اند، بگیرند. غافل از اینکه این بار هم مردم در کنار تمام اختلاف‌نظرها، یکپارچه، حماسه‌ای رقم خواهند زد تا آب سردی باشد روی تمام فتنه‌های آشکار و پنهان. 
 
رأی اولی‌ها را باید مهم‌ترین بخش انتخابات هر دوره در نظر داشت. نوجوانانی که حالا می‌توانند علاوه بر سرنوشت خود برای شهر و روستا و کشور هم تصمیم گیرنده باشند. 
از همان روزی که آن‌ها پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند عملاً در تعیین سرنوشت کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی تکلیفی بر دوششان نهاده می‌شود. 
فرماندار شهرستان خوی در آذربایجان غربی می‌گوید که از همین حالا منتظر حضور حداکثری رأی اولی‌ها در انتخابات هستیم تا با آرای تعیین‌کننده خود سرنوشت خوبی برای کشور و شهرستان رقم بزنند. 
کریم علی‌نژاد با بیان اینکه انقلاب معجزه الهی در منطقه بود که با رهبری امام، پشتوانه مردم و برگفته از مکتب اسلام رخ داد، ادامه می‌دهد: «اولین دستاورد انقلاب اسلامی حضور و نقش‌آفرینی مردم در سرنوشت کشور بوده و است و این نشان از عزت و آزادگی و استقلال ایران اسلامی دارد.»
به گفته این مسئول، در انتخابات ۱۱ اسفند بیش از ۳هزار ۵۰۰ دانش‌آموز رأی اولی با حضور در پای صندوق‌های رأی در تعیین سرنوشت خود سهیم خواهند بود. 
 
 تمرین رأی دادن
اوایل اسفندماه بود که همایش رأی اولی‌ها در شهر بندرعباس برگزار و انتخابات نمادین هم انجام شد و نوجوانان با شیوه رأی‌دادن آشنا شدند. مراسمی هم با حضور مسئولان استانی برگزار شد که استاندار به میان دختران و پسران آمد و با بیان اینکه این نوجوانان با شور و شوق و پتانسیلی که دارند به عنوان موتور حرکت انتخابات می‌باشند، می‌افزاید: «براساس آمار‌ها هرمزگان حدود ۴۰هزار رأی اولی دارد و در روز رأی‌گیری می‌بینیم چه حماسه بزرگی رقم خواهند زد.»
مهدی دوستی ادامه می‌دهد: «حضور رأی اولی‌ها و حضور سایر آحاد مردم در انتخابات بسیار مهم است این حضور به اندازه‌ای مهم است که همه جبهه کفر و دشمنان نظام و انقلاب جمع و برای ضربه زدن به مردم و انقلاب متحد شده‌اند تا جلوی اراده ملت ایران بایستند.»
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان هم مانند سایر اقشار جامعه می‌توانند در انتخابات شرکت و مهر تأییدی بر نظام مردم سالاری نظام اسلامی بزنند و با شور و شوق خود می‌توانند انتخابات را با شکوه‌تر کنند، تصریح می‌کند: «رأی اولی بودن هم تمرین حضور در عرصه سیاسی است، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند با انتخاب‌ها و تصمیمات خود زندگی را شکل دهند و آینده خود را بسازند.»
در خراسان جنوبی هم رأی اولی‌ها خوب می‌دانند تبلیغات رسانه‌ای دشمن برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدت گرفته و حالا معتقدند، اگر رأی دادن مهم نبود دشمنان اینقدر برای رأی ندادن تبلیغ نمی‌کردند، در حالی که ما جوانان دهه هشتادی پای کار انقلاب و رهبر و نظام ثابت قدم خواهیم ماند. 
آن‌ها می‌گویند که برای انتخاب یک نماینده خوب باید تحقیق کافی داشته باشیم، چراکه اگر فردی صلاحیت لازم را ندارد، وارد مجلس شورای اسلامی کنیم شهر و کشورمان آسیب خواهد دید. 
به هر حال برای ساختن آینده‌ای روشن باید امید به همین جوانان و نوجوان داشت. جوانان پر انرژی که انگیزه کافی برای حضور در عرصه سیاسی کشور و ساختن ایران دارند. 
 
 پاسخ سیستان و بلوچستان به دشمنان
براساس اتفاقاتی که طی یک‌سال اخیر در برخی استان‌ها رخ داده، دشمنان فکر می‌کنند می‌توانند از هر آب‌گل آلودی ماهی بگیرند و به همین خاطر چشم به وقایع این مناطق دوخته‌اند. سیستان و بلوچستان از جمله این استان‌هاست. جایی که تفرقه‌افکنی در دستور کار معاندان قرار دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۹۳ نفر در سیستان و بلوچستان واجد شرایط رأی‌دادن هستند. از این تعداد ۱۶۶ هزار و ۸۱۳ نفر رأی اولی هستند که این میزان شامل ۸۵ هزار ۴۵ نفر مرد و بقیه زن می‌شوند. 
به گفته معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، مجموعاً ۲۵۳ نفر از نامزد‌های انتخابات استان از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند که از این تعداد، تاکنون هشت نفر از رقابت انتخاباتی انصراف داده‌اند. 
رضا شریفی تعداد کل شعب اخذ رأی در استان را هزار و ۸۶۱ شعبه عنوان کرده و با بیان اینکه از این تعداد، ۹۰۱ شعبه ثابت و ۹۶۰ شعبه سیار خواهد بود، می‌گوید: «در مرکز استان ۲۱۲ شعبه برای اخذ رأی وجود دارد که از این تعداد ۱۸۸ شعبه ثابت و ۲۴ شعبه سیار است.»
وی سه اولویت انسجام اجتماعی، روایتگری صحیح و کادرسازی را از جمله مؤلفه‌های مشارکت خوب در عرصه انتخابات بیان کرده و می‌ا‌فزاید: «انسجام اجتماعی، یعنی ما نیاز به اتحاد و همدلی بیشتر در استان داریم و باید شیعه و سنی در کنار هم، سیستان و بلوچستان را بسازیم و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه وحدت داشته باشیم.»
به گفته این مسئول، تمام کاندیدا‌های استان که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند در لیست نخبگان سیستان و بلوچستان هستند. 
 
 رسیدن صندوق به روستا‌های صعب‌العبور
حالا و در تمام استان‌ها اعلام شده که همه مدیران دستگاه‌ها موظفند تمام امکانات و ظرفیت تحت امر خود را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهند و با توجه به زمانبندی دقیق فرآیند انتخابات لازم است در پیگیری امور محوله تسریع شود، چراکه امکان جبران تعلل و کوتاهی وجود ندارد. 
در همین راستا رئیس ستاد انتخابات شهرستان یزد با اشاره به اینکه همه در بهتر و باشکوه برگزار شدن انتخابات مسئول هستیم، می‌گوید: «اقداماتی که برابر زمانبندی‌های انجام شده در نظر گرفتیم به خوبی در حال اجراست و باید برای برگزاری باشکوه انتخابات از تمامی ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها و مدارس استفاده شود تا شاهد خلق حماسه‌ای دیگر در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی به واسطه حضور حداکثری مردم باشیم.»
ابوالفضل اکبری با تأکید بر اینکه از دستگاه‌ها خواسته شده متناسب با نیاز‌های ستاد انتخابات، پشتیبانی‌های کامل همچون تأمین نیروی انسانی و خودرو را داشته باشند، به تغییر قانون انتخابات نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «ماده ۱۳ قانون انتخابات تکالیف و وظایف همه را مشخص کرده و در برابر عدم انجام تکالیف، جرم‌انگاری نیز کرده است. این قانون تمام ادارات، نهاد‌های قانونی، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی را موظف کرده تا تمامی امکانات خود را تا پایان انتخابات در اختیار وزارت کشور و ستاد‌های انتخابات قرار دهند.»
در کنار آمادگی ایران برای برگزاری انتخاباتی پرشور در برخی استان‌ها، روستا‌هایی وجود دارد که رسیدن به آن‌ها سخت و دشوار است. مناطقی صعب‌العبور که صندوق‌ها باید به این نقاط برسند تا شهروندانش بتوانند به تکلیف خود عمل کنند. 
رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمهیدات لازم برای جمع‌آوری رأی در مناطق سخت‌گذر اندیشیده شده و از ظرفیت بالگرد برای این مهم استفاده می‌شود، می‌گوید: «به لحاظ اهمیت انتخابات یک سال قبل از برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی برای برگزاری آن آغاز شد. برابر با قانون، فرآیند‌ها و جداول انتخابات در چهارمحال و بختیاری به لحظه در حال به روزرسانی است و بعد از ابلاغ ستاد انتخابات کشور ستاد استانی در این استان نیز تشکیل شد.»
محسن حسین میرزایی با تأکید بر اینکه ۱۵۷ نفر در چهارمحال و بختیاری آماده هستند تا در انتخابات ۱۱اسفندماه سال جاری با یکدیگر رقابت کنند، ادامه می‌دهد: «تا این لحظه با همه اقشار جامعه به جهت دستیابی به چهار راهبرد مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت در استان جلسه برگزار شده است، ضمن اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد کاهش ۸ درصدی تخلفات در ادارات، در بین مدیران و به‌ویژه در حوزه شهرداری‌ها بودیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار