کد خبر: 1217205
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
رئیس سازمان سینمایی با حضور در غرفه گروه رسانه ای «جوان» مطرح کرد
سینمای اجتماعی کاملا فعال است و کارگردانان با سوژه‌های اجتماعی در حال تولید فیلم هستند و هیچ چیز خاصی دیده نمی‌شود. فقط یکسری دوستان در رسانه‌ها اعلام می‌کنند سینمای اجتماعی ضعیف شده در حالیکه اصلا چنین اتفاقی نیافتاده است.

جوان آنلاین: خزاعی گفت: سینمای اجتماعی کاملا فعال است و کارگردانان با سوژه‌های اجتماعی در حال تولید فیلم هستند و هیچ چیز خاصی دیده نمی‌شود. فقط یکسری دوستان در رسانه‌ها اعلام می‌کنند سینمای اجتماعی ضعیف شده در حالیکه اصلا چنین اتفاقی نیافتاده است.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با حضور در غرفه گروه رسانه ای «جوان» بیان کرد: قبلا سینمای ایران دو یا سه ژانر داشت، اما من معتقد به سینمای تک ژانر نیستم و می‌گویم همه ژانر‌ها باید احیا شود. تمام ژانر‌های سینمایی برای من حائز اهمیت است و امروز فیلمسازان سراغ تمام ژانر‌ها رفته اند.

خزاعی ادامه داد: ما از سال اول سیاستگذاری کردیم و گفتیم باید به ژانر‌های متعددی توجه شود. الان ببینید فیلمسازان در تمام ژانر‌ها در حال فیلم ساختن هستند. در گذشته سینمای ما به سمتی رفته بود که چند فیلم اجتماعی و چند فیلم دفاع مقدسی ساخته می‌شد و تمام. طبیعتا سیاستگذار حوزه فرهنگ و سینما می‌گوید ما سلایق مختلفی داریم و تمام سینمای ایران، در سینمای اجتماعی خلاصه نمی‌شود.

وی با اشاره به تعاریف مختلف سینمای اجتماعی، اظهار کرد: فیلم دفاع مقدسی مثل «شیار ۱۴۳ فیلم اجتماعی نیست؟ اگر فیلم اجتماعی خاصی مدنظر دوستان است که بحث دیگری است. ولی وقتی می‌گویند فیلم اجتماعی ساخته نمی‌شود اول باید فیلم اجتماعی را تعریف کنند. در سینمای خانواده هم همین تعاریف گوناگون وجود دارد. وقتی ما در «موقعیت مهدی» در بهترین شکل خانواده را می‌بینیم یعنی این فیلم خانوادگی هم هست. یا «بی بدن» فیلمی درباره خانواده است و خانواده‌ها باید این فیلم را ببینند و با دغدغه‌های نسل جدید در حوزه تکنولوژی و سایر مسائل آشنا شوند و پیامد‌های یک رفتار اشتباه در خانواده را درک کنند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از موفقیت‌های این دوره سازمان سینمایی همین سیاستگذاری در حوزه ژانرهاست و امروز نتایجش را می‌بینیم. اگر می‌خواهیم تعریف کنیم فیلم‌های اجتماعی که در این سال‌ها ساخته می‌شد کجاست، اول باید شرایط سال ۱۴۰۱ را در نظر بگیریم. خیلی از فیلمسازان اجتماعی خودشان به خاطر اغتشاشات حاضر به تولید فیلم نبودند. طبیعتا بر همین اساس نمی‌توانستند تصمیم گیری جامع و کاملی داشته باشند. اما در سال جاری آمده اند و در حال تولید فیلم هستند.

خزاعی اضافه کرد: ما با فیلم‌های سیاه نما و ناامیدکننده به طور جدی برخورد کردیم و معتقدیم تولید این جنس از فیلم‌ها باید کاهش پیدا کند. کاری که ما کردیم سالم سازی در سینما بود. یکسری دوستان واژه‌هایی را به کار می‌برند که چون تفسیر نمی‌شود در فضای رسانه می‌چرخد. مثلا می‌گویند خیلی از سینماگران بیکار هستند. ما که اشتغال ایجاد کرده ایم و تولید فیلم‌های فارابی از پنج فیلم به ۱۷ فیلم رسیده است. وقتی اشتغال ایجاد می‌شود می‌گویند دولت چرا دخالت می‌کند. اشتغال که ایجاد نمی‌کند می‌گویند چرا همه ما بیکاریم. بعد دولت مقصر بیکاری سینماگران است؟ الان هر کسی که بیاید و پروانه ساخت بگیرد ما در خدمتش هستیم. ما در حوزه سیاستگذاری محدودیتی ایجاد نکرده ایم که بگوییم فقط ۱۰۰ فیلم در سال ساخته شود. اگر می‌گوییم حمایت شود می‌ترسیم حمایت کنیم و بعد بگویند چرا انقدر دولت حمایت می‌کند. تناقض گفتار و گفتمان در حوزه سینما وجود دارد بدون اینکه تحلیلی صورت بگیرد.

وی گفت: همین امسال یک فیلم اجتماعی خوب مثل «بی بدن» داشتیم. فیلم‌هایی که پیرامون مسائل اجتماعی خودشان ساخته شده اند را در جشنواره داشتیم. حالا اگر جنس خاصی از سینما مدنظرشان است باید دقیقا به آن اشاره کنند. مثلا می‌گویند چرا مثل فلان کارگردان فیلم نداریم من می‌گویم در سال بعد و با آرامش خاطری که در بین سینماگران ایجاد شده همه در حال آمدن هستند. خیلی از فیلمسازان در سال‌های گذشته می‌گفتند سینما با تنفس مصنوعی زنده است و امروز که اشتیاق و امید و آشتی مخاطب اتفاق افتاده چیز دیگری می‌گویند. ما اول باید شکرگزار این شرایط باشیم بعد برای آینده بهتر سینمای ایران برنامه ریزی کنیم. این هم فقط در یک صورت اتفاق می‌افتد در صورتی که بنشینیم با همدیگر گفتگو کنیم و بهترین راهکار‌ها را پیدا کنیم. در سازمان سینمایی به روی همه باز است و هر کسی که بخواهم فیلم بسازد در خدمتش هستیم.

خزاعی در پایان گفت: توجه به کانون خانواده و سالم سازی مضامین فیلم‌ها برایمان اهمیت دارد و شوخی‌های اروتیک و مواد مخدر که در سینمای ایران زیاد بود به حداقل رسیده و مسیری که ما با تمام سختی هایش و فشار‌ها طی کردیم امیدواریم به جایی برسد که هر ایرانی با هر نگرشی بتواند با خانواده اش راحت فیلم ببیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار