کد خبر: 1216618
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
علی شیرین

از کارکرد‌های رسانه در نظام اسلامی، نشر و گسترش ارزش‌های دینی و معارف قرآنی و همچنین ترویج مبانی اخلاقی با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های نوین و از سویی جریان‌سازی خبری بر مبنای سیاست‌های مدون و مصوب نظام رسانه‌ای کشور و اسناد بالادستی است. شبکه قرآن و معارف سیما بی‌تردید یکی از دژ‌های مستحکم رسانه‌ای و طلایه‌دار ترویج و توسعه اخلاق دینی و قرآنی و پیشگام در اطلاع‌رسانی ارزش‌گرا و مبدأ تحول برنامه‌های قرآنی است. 
اما رویکرد این شبکه در اطلاع‌رسانی با تأخیر در دو برنامه مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن حاکی از اتخاذ سیاستی جدید و یا تقابل در برابر برنامه پرمخاطب مسابقات قرآنی و علی‌الاصول مغایر اهداف و آرمان‌های شبکه و رسالت خطیر این رسانه ملی است. 
در ادامه این رویکرد، پخش برنامه «آرمان» از شبکه قرآن و معارف سیما با عنایت به شروع پخش زنده مسابقات از شبکه قرآن از عصر شنبه در واقع توجیهی برای دو روز بی‌توجهی به بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام و یک نوع فرار رو به جلو و پدافندی در برابر شروع انتقاد‌های تند رسانه‌ها جمعی از عملکرد کم و بیش غیرحرفه‌ای مدیران شبکه قرآن سیما بود که البته دامنه انتقاد‌ها به دلیل عمق تأسف‌بار مسئله متوقف نشده و گسترش خواهد یافت. 
 هرچند پیشقراول طرح این مسئله و آسیب‌شناسی از عملکرد و برخی رویکرد‌های نامتوازن و غیرحرفه‌ای شبکه قرآن باید خبرگزاری ایکنا می‌بود و از ساحت جامعه قرآنی و قرآنیان در استیفای حقوق طبیعی‌شان از این رسانه قرآنی دفاع جانانه می‌کرد و وظایف خطیر شبکه قرآن را همچون شبکه ورزش در اطلاع‌رسانی کارآمد و مؤثر و روزآمد برنامه‌های ملی و بین‌المللی قرآنی به متولیان آن شبکه گوشزد می‌کرد، اما با شروع دامنه انتقاد رسانه‌های مجازی از شبکه قرآن، برخی دیگر از خبرنگاران و رسانه‌ها نیز بر نقد این رویکرد اعلام آمادگی کردند. 
در عین حال طرح مسائلی از قبیل بی‌اطلاعی مردم از این مسابقات، اطلاع‌رسانی ضعیف، تبلیغات کمرنگ، ناهماهنگی با عوامل شبکه، بی‌اطلاعی متولیان شبکه از این رویداد بین‌المللی درحالی‌که بیش از ۲۰ روز از شروع فعالیت‌ها، جلسات، نشست‌ها، برنامه‌های خبری و حتی داوری‌های مقدماتی این مسابقات می‌گذرد و بار‌ها اخبار آن در همین شبکه و سایر رسانه‌ها منتشر شده، غیرمنصفانه بوده و ابعاد ناکارآمدی در رویکرد تخصصی دست‌اندرکاران شبکه را عیان می‌کند. به‌طور طبیعی بخش اعظمی از مردم و جامعه قرآنی اطلاعات، دانستنی‌ها و اطلاعات خبری قرآنی و دینی خود را از شبکه قرآن اخذ می‌کنند، آن وقت چگونه این شبکه از بی‌اطلاعی و بی‌خبری خود از این رویداد سخن می‌گوید و چگونه از این استدلال بی‌جان و کم‌جان خود دفاع می‌کند؟!

برچسب ها: مسابقات قران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار