کد خبر: 1216015
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
بیش از 91 درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود ⭕مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی قزوین : در حال حاضر بیش از ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود و این افتخار و موفقیت با تلاش نیروهای متخصص و اتکا به مهندسان و کارشناسان جوان حاصل شده است.
زارع

به گزارش جوان آنلاین ، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین و به مناسبت دهه مبارک فجر در خصوص توانمندی ایران در تامین انرژی الکتریکی گفت: با گذشت بیش از 45 سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه صنعت برق هستیم و گام مهمی در زنجیره تامین انرژی الکتریکی برداشته شده است.

موتابها با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان بیان داشت: در ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور شاهد افزایش ۱۴ برابری هستیم و در تولید برق توسط نیروگاههای حرارتی نیز با ۳۳ برابر شدن تولید مواجهیم و به لحاظ قدرت منصوبه نیروگاههای حرارتی بعنوان نهمین کشور جهان محسوب می شویم.  

موتابها اظهارداشت: کیفیت برق و راندمان آن به ۳۹.۲ درصد رسیده و در این زمینه نیز در رتبه ۱۲ دنیا هستیم و با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه یازدهم قرار داریم.

این مدیر با اشاره به دیگر موفقیت های حاصل شده در بخش نیروگاهی اضافه کرد: امروز با اتکا به مهندسان توانمند کشور در ساخت توربین های گازی و کمپرسور که در ردیف تجهیزات اصلی نیروگاههای حرارتی است در ردیف ۵ کشور جهان هستیم که این دانش بومی سازی شده است. 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: با آمادگی خوبی که نیروگاههای حرارتی داشتند سال قبل با ۹۸ درصد و امسال با ۹۹ درصد آمادگی از متوسط ۹۵ درصد جهانی هم بالاتریم و درساخت کل تجهیزات نیروگاهی اعم از قطعات ابزاردقیقی و الکتریکی بیش از ۹۱ درصد و تجهیزات مکانیکی ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم. 

موتابها تصریح کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در کاهش و حذف خاموشی در بخش خانگی و تامین انرژی مورد نیاز صنعت است که در این زمینه در حالی که در تابستان سالهای ۹۹ و ۴۰۰ با خاموشی با برنامه و بی برنامه روبرو بودیم وزارت نیرو توانست در سال اول با ۱۰۰ اقدام جهادی و سال دوم با ۱۴۰ اقدام نسبت به کاهش خاموشی ها اقدام نماید که برای سال آینده هم ۱۸۰ اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که عمدتاً در راستای آماده سازی نیروگاه ها و افزایش ظرفیت تولید نیروگاه ها انجام می شود.

وی گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون با اهتمام ویژه دولت سیزدهم در راستای کاهش ناترازی تولید ومصرف ۸۴۰۰ مگاوات به ظرفیت شبکه تولید اضافه شده است که حاصل کار و تلاش دلسوزانه همکاران این صنعت است.

این مدیر یادآورشد: در سه محور اساسی درخصوص افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون 8400 مگاوات معادل 82 درصد آن محقق شده است.

این مسئول تصریح کرد: برای افزایش ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت برق از طریق صنایع پرمصرف هم ۶۴۰۰ مگاوات به سرعت در حال انجام است و تا تابستان سال ۱۴۰۳ دو هزار هشت صد مگاوات آن به مدار تولید خواهد آمد. 

موتابها توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر را از دیگر سیاستهای دولت دانست و افزود: در حال حاضر ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم و 10 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تجدید پذیرها در دستور کار قرار دارد که تا تابستان سال آینده دوتا سه هزار مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر با فرهنگ سازی انجام شده و همکاری رسانه ها و مردم حدود ۸۵ درصد مشترکان خانگی برق خوش مصرف هستند و این همکاری موجب شد تا در سال قبل و امسال با موفقیت از پیک عبور کردیم و بیشتر برق به صنعت اختصاص یافت.

وی افزود: نیروگاه شهید رجایی با ظرفیت 2040 مگاوات حدود 3.5 درصد برق مورد نیاز کشور تامین می کند در حال آماده سازی برای عبور از پیک سال اینده هستیم و ۱۰ برنامه سنگین نیمه سنگین را در دستور کار داریم و با تمام ظرفیت در خدمت مردم هستیم. 

موتابها در ادامه به عبور موفق صنعت تولید برق از پیک تابستان امسال و موفقیت نیروگاه شهید رجایی در کسب رتبه نخست آمادگی تولید در تابستان 1402 اشاره کرد و از تمامی کارکنان این نیروگاه به دلیل تلاش درجهت تحقق اهداف صنعت برق تشکر کرد. 

نیروگاه شهید رجایی با 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی و ظرفیت نامی 2042 مگاوات، سالانه 12 میلیاردکیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار