کد خبر: 1215751
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس، موضع امریکا در قبال این جنگ مورد انتقاد شدید و گسترده طرف فلسطینی و دیگر طرف‌های بین‌المللی قرار گرفته و آن را به تلاش برای طولانی شدن این جنگ متهم می‌کنند. با اینکه در هفته‌های اخیر امریکا با مشارکت کشور‌های قطر و مصر تلاش کرده به راه‌حلی برای توقف درگیری‌ها در غزه دست پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید چندان تمایلی برای ثبات دائمی در سرزمین‌های اشغالی ندارند. 
جوان آنلاین: دولتمردان امریکا مقابل لنز دوربین‌ها از تحت فشار قرار دادن سران صهیونیستی برای توافق آتش‌بس سخن می‌گویند و این توافق را دو سر برد برای طرفین مناقشه می‌دانند، اما همزمان آتش‌بس فراگیر در غزه را که می‌تواند پایانی بر نسل‌کشی فلسطینیان باشد، برنمی‌تابند؛ اقدامی که دست اسرائیل را باز می‌گذارد بلافاصله پس از پایان تبادل اسرا، فلسطینی‌ها را مجدداً سلاخی کند. 
 
از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس، موضع امریکا در قبال این جنگ مورد انتقاد شدید و گسترده طرف فلسطینی و دیگر طرف‌های بین‌المللی قرار گرفته و آن را به تلاش برای طولانی شدن این جنگ متهم می‌کنند. با اینکه در هفته‌های اخیر امریکا با مشارکت کشور‌های قطر و مصر تلاش کرده به راه‌حلی برای توقف درگیری‌ها در غزه دست پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید چندان تمایلی برای ثبات دائمی در سرزمین‌های اشغالی ندارند. 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا دوشنبه شب در نشست خبری گفت تا زمانی که حماس همه اسرا را آزاد نکند، بحران در غزه پایان نمی‌یابد. به گزارش شبکه الجزیره، کربی با بیان اینکه تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی درباره آتش‌بس طولانی مدت پیشرفت داشته است، مدعی شد امریکا خواهان توقف جنگ غزه است و نخستین اقدام برای این کار برقراری آتش‌بس طولانی مدت، آزادی همه اسرا و انتقال کمک‌های انسانی به غزه است. با این حال کربی در ادامه اظهارات خود گفت: «از آتش‌بس فراگیر در نوار غزه حمایت نمی‌کنیم.» وی افزود بدون وجود طرحی قابل اجرا و تضمین امنیت غیرنظامیان، امریکا خواستار عملیات نظامی بزرگ در رفح نیست. 
کربی با اشاره به عملیات زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی در شهر رفح واقع در جنوب غزه مدعی شد نمی‌توان گفت که غیرنظامیان در رفح کشته می‌شوند، اما واشینگتن خواهان کشته شدن هیچ غیرنظامی نیست! کربی ادعا کرد رژیم صهیونیستی در رفح اهداف مشروعی دارد و در تعقیب حماس باید احتیاط کند. وی گفت که حماس همچنان تهدیدی واقعی برای اسرائیل است که به عملیات خود علیه رهبران این جنبش ادامه می‌دهد. کربی مدعی شد حضور رهبران حماس در جنوب غزه، غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و واشینگتن خواهان هیچ‌گونه تخلیه اجباری در نوار غزه نیست. 
در روز‌های اخیر مقامات واشینگتن استاندارد دوگانه‌ای را در قبال تحولات غزه در پیش گرفته‌اند و رسانه‌های عبری و غربی مدعی شده‌اند که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در تماس‌های خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، او را تحت فشار قرار داده تا با توافق آتش‌بس موافقت کند، اما سخنان کربی بار دیگر ثابت کرد که واشینگتن فقط آتش‌بس موقت را مدنظر دارد نه فراگیر تا بدین ترتیب از این فرصت برای آزادی ۱۰۰ اسیر صهیونیست در دست حماس استفاده کند. همانگونه که وزارت خارجه امریکا هم دیروز اعلام کرد که دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس برای آزادی اسرا در مقابل برقراری آتش‌بس در غزه همچنان امکان‌پذیر است و فواید زیادی به دنبال خواهد داشت. 
مخالفت امریکا با آتش‌بس فراگیر در غزه در شرایطی است که جامعه جهانی خواستار توقف فوری درگیری‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه است تا از فاجعه انسانی که به وجود آمده جلوگیری کنند. رهبران حماس و جهاد اسلامی همواره گفته‌اند که پیش شرط آتش‌بس، توقف دائمی جنگ در غزه است و تا زمانی که جنایات اشغالگران ادامه دارد تن دادن به توافق بی‌فایده است. به همین دلیل حماس به توافق آتش‌بس پاریس پاسخ مثبتی نداده است، زیرا به وعده‌های امریکا و اسرائیل اعتمادی ندارد. 
 
 طرح تل‌آویو برای رفح 
دفاع ظاهری واشینگتن از آتش‌بس در زمانی که ارتش اسرائیل به تازگی حمله به رفح را شروع کرده، مفهومی ندارد. با وجود هشدار‌های جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری در زمینه هرگونه اقدام نظامی اسرائیل در رفح، سخنگوی ارتش این رژیم می‌گوید که به دنبال طرحی برای تخلیه رفح هستند. پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «دولت به ارتش دستور داده است برنامه‌ای برای دستیابی به اهداف جنگی ما در منطقه رفح طراحی کند، هرچند که هنوز این طرح آماده نشده است.» پیتر لرنر با اشاره به اینکه هدف ارتش ایجاد طرحی است که «غیرنظامیان را از شبه‌نظامیان حماس متمایز کند و از مسیر آسیب جدا کند» گفت: «ما توانایی این تمایز را داریم و به آن اطمینان داریم.» دستور تل‌آویو برای تخلیه رفح درحالی است که به گفته مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس که از متحدان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند مردم غزه دیگر جایی برای رفتن ندارند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از طرح اسرائیل برای حمله به رفح گفته، مردم غزه باید به کجا بروند، به کره ماه!» در حال حاضر، بیش از نیمی از مردم غزه در رفح که تنها با مصر مرز دارد اسکان داده شده‌اند و با شروع حمله زمینی، معلوم نیست چه فاجعه‌ای در انتظار آنهاست و جامعه جهانی از این اقدام جدید صهیونیست‌ها به شدت انتقاد کرده است. 
 
 
نمای نزدیک
امیرعبداللهیان: امریکا در راهکار سیاسی صداقت ندارد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در دیدار با همتای قطری خود در دوحه با بیان اینکه حماس و مقاومت فلسطین حسن‌نیت و درایت خود را در پایبندی به راهکار سیاسی نشان دادند، گفت که دولت امریکا فاقد صداقت لازم برای کمک به راهکار سیاسی به منظور توقف جنگ علیه غزه است. امیرعبداللهیان با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله نظامی زمینی به رفح گفت: «دولت امریکا از قصد خود مبنی بر عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه صحبت می‌کند و همزمان ذره‌ای از تأمین سلاح و تجهیزات جنگی رژیم اسرائیل برای کشتار فلسطینی‌ها کم نکرده است.» وی افزود: رسیدن به توافق و راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه می‌تواند به نتیجه برسد، به شرطی که امریکا بین تداوم جنگ و آتش‌بس یکی را در عمل و نه در حرف انتخاب کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
0
آمریکا شریک جرم نسل کشی درغزه هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار