کد خبر: 1215742
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

جوان آنلاین: علیرضا تقوی نیا، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

امروز سپاه پاسداران برای اولین بار شلیک موشک‌های بالستیک نقطه زن با برد ۱۶۵۰ کیلومتر را از روی یک کشتی غول پیکر نمایش داد.

در این خصوص چند نکته باید ذکر شود.

قابلیت شلیک موشک از روی کشتی مربوط به الان نیست؛ نگارنده حداقل ۱۵ سال پیش از یکی از فرماندهان سپاه، دستیابی به این توانایی را شنیده بود و نکته مهم اینست که ارتش و سپاه جمهوری اسلامی، هیچگاه توانایی‌های به روز خود را نمایش نمی‌دهند تا تسلیحات و تاکتیک‌های نوین آنان لو نرود.

قابلیت شلیک موشک بالستیک از روی کشتی‌های اقیانوس پیما به ایران این امکان را می‌دهد که هر کشتی نظامی و غیر نظامی را به یک پایگاه موشکی متحرک روی آب تبدیل کند و برای هدف قرار هیچ کشوری، محدودیت نداشته باشد.

دیگر همه به این نتیجه رسیده اند که ایران قابلیت ساخت موشک‌های قاره پیما را دارد، اما این نوع موشک‌ها بسیار گران قیمت هستند و برای حمل محموله‌های جنگی متعارف مقرون به صرفه نیستند؛ به همین دلیل کشور‌ها تنها کلاهک‌های اتمی را روی آن‌ها سوار می‌کنند.

اما قابلیت شلیک موشک از کشتی می‌تواند جهت هدف قرار دادن موضعی با یک موشک بالستیک متعارف، در نقطه‌ای دور از خاک اصلی کشور، مورد استفاده واقع شود.

از این به بعد، ناو‌ها و کشتی‌های موشک انداز وابسته به سپاه می‌توانند در فاصله ۲۰۰۰ هزار کیلومتری از هر کشوری مستقر شوند و در صورت لزوم، ماموریت محوله را با دقت به انجام رسانده و اهداف تعیین شده را منهم سازند.

این توانایی جدید، اصل عدم تمرکز و پراکندگی تسلیحات و لانچر‌ها را با موفقیت انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر موشک‌های مهم سپاه از طریق استقرار بر کشتی، در سرتاسر آب‌های کره زمین می‌توانند مستقر شوند و هزینه تسلیحاتی و انسانی جنگ احتمالی با ایران برای هر کشوری را به شدت افزایش دهند.

یکی از راهبرد‌های موفق ارتش آمریکا، استقرار موشک‌های کروز توماهاوک بر کشتی‌های جنگی است؛ یعنی آمریکا برای هدف قراردادن کشور‌ها، از موشک بالستیک قاره پیما استفاده نمی‌کند، اما با استقرار ناوگانش در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری کشور‌های مدنظر، آن‌ها را تهدید و در صورت لزوم هدف قرار می‌دهد.

برای نمونه در سال‌های اخیر در حملات متعدد به یمن، عراق، افغانستان، سوریه و ... از کشتی‌های جنگی موشک انداز خود استفاده کرد.

اما موشک‌های کروز توماهاوک، هم پایین‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کنند و نیز قدرت تخریب پایین تری به نسبت موشک‌های بالستیک دارند.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر در حال ساخت و آب اندازی شناور‌های اقیانوس پیماست و استقرار موشک‌های بالستیک روی آن‌ها، توان بازدارندگی ایران را به شدت بالا می‌برد.

نکته مهم شلیک‌های امروز سپاه از روی کشتی، استفاده از لانچری به شکل کانتینر بود که اختفا و استتار مناسبی را برای موشک‌ها فراهم می‌کند.

در پایان باید گفت، تمام اقدامات نظامی اخیر ایران در راستای بازدارندگی است؛ یعنی مجموعه اقداماتی که یک کشور انجام می‌دهد تا دیگران را از حمله و تهدید علیه خود منصرف سازد.

ظاهرا این راهبرد تاکنون موفقیت آمیز بوده است و گزینه حمله نظامی به ایران حتی در لفظ هم از سوی حاکمان کاخ سفید به کار برده نمی‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار