کد خبر: 1215263
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
«واقعیت این است که ما به فوتبال قطر نباختیم ما به توسعه اقتصادی کشور‌های عربی باختیم.»

 جوان آنلاین: سیدمرتضی میر در واکنش به باخت ایران در برابر قطر در توییتی نوشت: «واقعیت این است که ما به فوتبال قطر نباختیم ما به توسعه اقتصادی کشور‌های عربی باختیم.» علیرضا تقوی‌نیا در پاسخ به این توییت طی یادداشتی با عنوان «بی‌سوادی و خودتحقیری هم حدی دارد» ذکر کرد: توسعه اقتصادی یعنی رشد اقتصادی همراه با تحولات مثبت و دگرگونی در ساختار‌های اجتماعی و صنعتی. یعنی تنوع درآمدی و تولید کالا‌های دارای ارزش افزوده که از تولید علم یک کشور ناشی می‌شود. توسعه اقتصادی به مجموعه‌ای از شاخص‌های کیفی درون یک کشور گفته می‌شود و با رشد متفاوت است. 
بی‌سواد‌هایی که مدام می‌گویند کشور‌های عربی حاشیه جنوب خلیج فارس توسعه یافته‌اند، لطفاً بگویند سعودی، قطر، کویت و... جز صادرات مواد خام نفتی و گازی چه کالای دیگری را می‌توانند تولید کنند؟ این کشور‌ها از لحاظ شاخص تولید علم کجای دنیا قرار دارند؟
در واقع اصولاً کشور‌هایی که صرفاً مواد خام صادر می‌کنند، کشور‌هایی عقب افتاده‌اند که نمی‌توانند کالای قابل رقابت در بازار جهانی تولید کنند، چون زیرساخت علمی و صنعتی ضعیفی دارند. کشور‌های عربی اقتصاد‌هایی ثروتمند (به دلیل دارا بودن ذخایر خدادادی هیدروکربوری و جمعیت کم) هستند، اما از لحاظ شاخص‌های کیفی توسعه بسیار بسیار عقب افتاده‌اند. در این کشور‌ها تقریباً نه انتخاباتی وجود دارد و نه توسعه سیاسی معنا دارد و ساختار اجتماعی و سیاسی قبیله‌ای است، اما چون پول زیاد و جمعیتی کم دارند، ضعف‌های مدیریتی و توسعه آن‌ها به چشم نمی‌آید و هر نقطه ضعفی با تزریق فراوان پول جبران می‌شود. در ضمن اگر فوتبال شاخص توسعه باشد، باید گفت آرژانتین فلک زده و فقیر، از آلمان و ژاپن توسعه یافته‌تر است.

برچسب ها: تحقیر ، قطر ، فوتبال ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار