کد خبر: 1214263
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
شاگردان قلعه‌نویی برابر ژاپن نه خوب که عالی بودند و به همان همدلی و خودباوری که باید رسیده بودند، اما کار با گرفتن انتقام از سامورایی‌ها و صعود به نیمه‌نهایی با پشت سر گذاشتن ژاپن تمام نشد.
دنیا حیدری

جوان آنلاین: خواستیم و توانستیم؛ این تمام رمز و راز موفقیت ایران مقابل ژاپن بود. ژاپنی که مثل خیلی‌ها گول بازی با سوریه را خورده بود، اما دست‌کم گرفتن ایران برایش گران تمام شد، چراکه ملی‌پوشان ایران یک‌بار دیگر ثابت کردند مرد روز‌های سخت هستند و با به رخ کشیدن این واقعیت و هم‌قسم شدن رؤیای حضور ژاپن در نیمه‌نهایی نقش برآب شد. 
شاگردان قلعه‌نویی برابر ژاپن نه خوب که عالی بودند و به همان همدلی و خودباوری که باید رسیده بودند، اما کار با گرفتن انتقام از سامورایی‌ها و صعود به نیمه‌نهایی با پشت سر گذاشتن ژاپن تمام نشد. هرچند که یک گام دیگر به جام نزدیک‌تر شده‌ایم، اما مسیر قهرمانی همچنان ادامه دارد، آن‌هم با موانعی جدی که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد. 
 
ژاپن، ایران را دست‌کم گرفت و نتیجه‌اش را هم دید. بی‌تردید سامورایی‌ها با آنالیز بازی ایران – سوریه، خاطرات مصاف چهار سال قبل برای‌شان تداعی شده بود که خود را از پیش‌برنده می‌دیدند و بی‌تردید همین باور اشتباه بود که ژاپن مدعی را زمین‌گیر کرد، اما تجربه تلخ سامورایی‌ها می‌تواند برای ایران درس باشد، چراکه تیم کشورمان هم در هر چهار بازی قبلی خود قطر را شکست داده و در آخرین بازی که ۲۵ مهرماه سال جاری در مصافی دوستانه بوده، این تیم را با حساب ۴ بر صفر از سد راه برداشته است. بردی که با گلزنی کنعانی‌زادگان (دو گل)، جهانبخش و آزمون همراه بود، تک‌تک بازیکنانی که هنوز هم جزو مهره‌های اصلی ایران هستند. اما بی‌تردید رویارویی با قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا با تمام مصاف‌های قبلی که ایران با این تیم عربی داشته، تفاوت دارد. 
 
قطر نه تنها مدافع عنوان قهرمانی که میزبان این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست و همین دو مورد کافیست تا مصاف ایران با قطر را با تمام دیدار‌های قبلی متمایز کند. علاوه بر آن قطر عملکرد قابل قبولی در این رقابت‌ها داشته است. این تیم که کارش را با پیروزی پرگل مقابل لبنان در افتتاحیه آغاز کرد، همانند ایران با کسب ۹ امتیاز از سه برد متوالی به عنوان صدرنشین گروه A به جمع ۱۶ تیم برتر جام راه یافت و با برتری مقابل فلسطین، یک‌هشتم را هم بی‌هیچ دردسری با موفقیت پشت سر گذاشت. در یک‌چهارم نهایی برابر ازبکستان اگرچه کار تا پایان وقت‌های اضافه با تساوی همراه بود، اما دست‌آخر در ضربات پنالتی این قطر بود که برنده بازی شد تا ثابت کند از کشیده شدن کارش به ضربات پنالتی هم واهمه‌ای ندارد. مسئله‌ای که بی‌تردید باید مورد توجه کادرفنی ایران قرار گیرد. 
 
برتری مقابل ژاپن خط و نشانی جدی برای حریفان در ادامه مسیر بود، اما بی‌تردید اگر قلعه‌نویی و یارانش به دنبال ادامه مسیر موفقیت هستند، نباید در خواب این موفقیت بخوابند که در این صورت کارشان در همین نیمه‌نهایی به پایان خواهد رسید. حال آنکه این تیم به راستی شایستگی قهرمانی را دارد و این مهم را در مصاف با سامورایی‌ها اثبات کرد، اما برتری مقابل ژاپن باید همین امروز به دست فراموشی سپرده شود. در واقع تمام مصاف‌های قبلی به تاریخ پیوستند و آنچه که می‌تواند تیم قلعه‌نویی را به موفقیت برساند تنها درس گرفتن از اشتباهات است و گام برداشتن در مسیر درست، نه خوابیدن در باد موفقیت‌های گذشته یا حتی زانوی غم بغل گرفتن بابت اشتباهاتی که سپری شده است.
قلعه‌نویی به خوبی توانست تیمش را بعد از بحران اتفاقات بازی با سوریه مدیریت کند و به همین دلیل از یک خان دیگر هم سربلند بیرون آمد و برای ادامه این مسیر باید یک‌بار دیگر احساسات شاگردانش را در دست بگیرد. هرچند که بازی با قطر به لحاظ فنی هم مصاف ساده‌ای برای ایران نیست، اما فراموش کردن نتیجه بازی با ژاپن برای موفقیت برابر میزبان این دوره از رقابت‌ها حرف و اول و آخر را می‌زند. مأموریتی که قلعه‌نویی یک مرتبه از پس آن برآمده و یک‌بار دیگر نیز می‌تواند با موفقیت آن را پشت سر بگذارد. البته به شرط آنکه پرونده بازی با سامورایی‌ها را چه برای خود و چه برای شاگردانش بسته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار