کد خبر: 1211793
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
من واژه بین‌الملل را برای جشنواره موسیقی فجر الزامی می‌دانم. به رغم اینکه این بخش در آیین‌نامه وجود دارد، اما حذف شده بود، ما آن را برگرداندیم و امیدواریم آیین‌نامه به صورتی اصلاح شود که دبیران بعدی نتوانند عنوانی از جشنواره را کم کنند.

رضا مهدوی/ دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر
من واژه بین‌الملل را برای جشنواره موسیقی فجر الزامی می‌دانم. به رغم اینکه این بخش در آیین‌نامه وجود دارد، اما حذف شده بود، ما آن را برگرداندیم و امیدواریم آیین‌نامه به صورتی اصلاح شود که دبیران بعدی نتوانند عنوانی از جشنواره را کم کنند.
از سال‌های دور تاکنون بخش بین‌الملل پربار بوده است. میهمانان خارجی همتراز جشنواره ملی بوده‌اند. چهره‌های سرشناسی در دوره‌های مختلف حضور داشتند، اما از آن‌ها بهره‌برداری نکردیم. زمانی که حرف از ایران چند هزارساله است و مدعی می‌شویم فرهنگ و هنر به بخش‌های مهمی از دنیا سرایت کرده و فرنگی‌ها روی آن فعالیت کرده‌اند، باید بعد بین‌المللی آن را جدی بگیریم.
در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و باید افق تیزبینانه‌تری نسبت به آن داشته باشیم و از طریق رسانه مهمی مانند فرهنگ و هنر بتوانیم انقلاب را صادر هم کنیم و چه بخشی مهم‌تر از اجرای بین‌الملل که می‌تواند این کار را انجام دهد؟ میهمانان ما با تمام سختی‌ها دعوت می‌شوند و برخی استقبال هم می‌کنند.
موسیقی بی‌کلام می‌تواند بهترین رسانه دیپلماسی فرهنگی باشد. با استفاده از آن می‌توانیم حرف‌هایی را بزنیم که نیازی به ترجمه ندارد. برای اهالی خارج از کشور گاه تعجب‌آور است که مگر در ایران موسیقی وجود دارد! کشوری که حداقل سند موسیقی ۴هزار ساله دارد. زمانی که این حرف‌ها را می‌شنویم، بغض می‌کنیم. اخیراً ساز‌های ما با دیگر کشور‌ها به طور مشترک ثبت جهانی می‌شود! وقتی جشنواره‌ای داریم که در منطقه در نوع خود بی‌نظیر است و همه گونه‌های موسیقی در آن جای می‌گیرند، از بخش بین‌الملل هم باید استفاده بهینه‌تری شود. خارجی‌ها برای حضور در این جشنواره علاقه دارند تا از این طریق بتوانند ایران را ببینند و از موسیقیدان‌های ایرانی بهره ببرند و از نزدیک موسیقی ایران را بشنوند و برای کشور خود بومی‌سازی کنند، همانطور ما هم در این خصوص وظیفه داریم. ما باید محکم بر سر بخش بین‌الملل بایستیم.
تجار ایرانی در گذشته‌های دور از طریق جاده ابریشم و دیگر راه‌ها با خود هنرمندان را می‌بردند تا فرهنگ و هنر ایران اشاعه پیدا کند. این اتفاق اکنون نیازمند بودجه خاصی است که حامیان اقتصادی می‌توانند عهده‌دار آن باشند. موارد زیادی وجود دارد که در بخش بین‌الملل معرفی نشده و متأسفانه در دهه۷۰ و دولت سازندگی برخی از آن‌ها کمرنگ شد، مانند سرود‌های انقلابی که ادامه نیافت. از دوستان صدا‌وسیما درخواست می‌کنم تنها در زمان دهه فجر سرود‌های انقلابی را پخش نکنند چراکه متعلق به همه زمان‌هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار