کد خبر: 1209906
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
فریدون حسن

جوان آنلاین: می‌توان خیلی راحت پشت تمام تعریف‌ها، تمجید‌ها، لقب‌ها و عناوین پنهان شد. می‌توان خیلی راحت گفت که ما آقای آسیا هستیم و برای اثبات آن دلیل هم آورد. مثلاً رنکینگ فیفا را جلوی مخالفان باز کرد و جایگاه ایران را در آن نشان داد. اصلاً می‌توان از ستارگان ایران نام برد. از مهدی طارمی که در پرتغال خوب گل می‌زند. از سردار آزمون که این روز‌ها چشم مورینیو را گرفته، از جهانبخش و از بیرانوند، اما تمام این‌ها فقط در حد شعار است. فوتبال را باید در زمین بازی کرد و برد.
یادمان باشد که همیشه گول این تعریف و تمجید‌ها را خورده‌ایم. اصلاً تیم ملی باید این بار تجربه تلخ رشته‌های دیگر را جلوی خود بگذارد و اسیر نشود. یادمان باشد که القابی مانند «بی‌رحم»، «سونامی» و از این دست تعریف و تمجید‌های بیهوده چه بلایی سر کشتی‌گیران و تکواندوکاران آورد و چگونه آن‌ها را مغلوب گمنامان کرد، پس بدون تعارف القاب را کنار بگذاریم و خودمان باشیم تا شاید این بار جام ملت‌ها به کام ما شود.
جای تعارف نیست، ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان بسیار جلو‌تر از ما هستند. آن‌ها با تیم‌های متحول‌شده‌ای می‌آیند که خیلی خوب روی هماهنگی باهم کار کرده‌اند و تیم ما فقط همدل شده تا بتواند طلسم‌شکنی کند؛ تیمی با میانگین سنی بالا که البته می‌تواند در مواقع ضرور کمک‌حال باشد، اما باید بپذیریم که ما هنوز هم همان ترکیب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را روانه میدان می‌کنیم، در حالی که بقیه حتی با جوانان‌شان هم غول‌کشی راه انداخته‌اند. ما همچنان اسیر القاب هستیم، اما بقیه مرز‌های آسیا را درنوردیده‌اند، بنابراین کارمان بسیار سخت است؛ سخت‌تر از آنچه می‌توان تصور کرد، ولی آیا باید ناامید شد؟
پاسخ قطعاً منفی است. اصلاً بیایید از یک منظر دیگر به ماجرا نگاه کنیم. تجربه نشان داده هر چقدر کار سخت‌تر بوده است، ما هم بهتر بوده‌ایم. این تعارف نیست، شعار خشک و خالی هم نیست. می‌توان کاری کرد که تمام پیش‌بینی‌ها غلط از آب دربیاید. می‌توان فقط ایران بود، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، آن وقت مطمئن باشید که حتی می‌توان قهرمان شد. بله قهرمان، همین تیم پابه‌سن گذاشته، اما همدل، همین تیم ایران می‌تواند قهرمان شود، تنها به شرط آنکه خودش باشد. از گذشته عبرت بگیرد و خودش باشد، آن وقت خواهید دید که می‌توان حتی از پس ژاپن هم برآمد، می‌توان کره‌جنوبی را هم برد و برای عربستان و استرالیا هم خط و نشان کشید.
قلعه‌نویی و مردانش فقط کافی است «ایران» باشند، کار را جلو ببرند و بعد فرصت تغییر را پیدا کنند. فعلاً موفقیت در جام ملت‌ها مهم است؛ اینکه فوتبال ایران دوباره خودش را در آسیا ثابت کند. حواس‌مان باشد که اگر اینجا موفق نشویم، شاید کارمان بد گره بخورد و اینقدر بد که حریفان رده‌چندم آسیا هم برای‌مان خط‌و‌نشان بکشند. اینقدر بد که رنگ جام جهانی را هم به خود نبینیم. یادمان باشد که چگونه کارمان مقابل ازبکستان گره خورد، پس برای قدرت‌نمایی اینجا در جام ملت‌ها در قطر باید ایران باشیم و فقط ببریم و قهرمان شویم. این تنها راه باقیمانده برای فوتبالی است که کم ستاره ندارد و می‌تواند باز هم بر قله آسیا تکیه بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار