کد خبر: 1208882
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: پس از حادثه تروریستی در کرمان، در حالی که مردم ایران داغدار شده و در خشم و بهت و غم بودند و در فضای مجازی هم بروز این عزاداری تقریباً قریب به اتفاق مطالب را شامل می‌شد، برخی بسیار معدود از اکانت‌های مجازی شروع به تطهیر تروریسم، توهین به داغدیدگان و تبرئه تروریست‌ها کردند.
در همه جای دنیا حمایت از تروریسم یا عادی‌سازی آن از راه ابراز خوشحالی از انجام آن یا تخطئه قربانیان و آسیب دیدگان – به جای ابراز همدردی و محکومیت- جرمی است که به شدت تقبیح و با آن برخورد می‌شود. حتی فرد حمایت کننده از تروریسم، گرچه این حمایت صرفاً در قلم و زبان باشد، مورد بازجویی قرار می‌گیرد تا روشن شود که ارتباط تشکیلاتی با تروریست‌ها دارد یا خیر.
در ایران، اما گرچه قوانینی وجود دارد که در چنین مواردی می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد، اما عملاً اتفاقی نمی‌افتد. وقتی حادثه منا اتفاق افتاد و مردم ایران عزادار شدند، برخی اکانت‌های فیک و خارج‌نشین که از ادبیات و سابقه‌شان قابل حدس بود از قماش دارودسته رجوی یا سلطنت‌طلبان یا بهایی‌ها هستند، مرگ را حق ایرانیان دانستند، چون آن‌ها برای زیارت خانه خدا رفته بودند! بعدتر در وقایعی مشابه این رویکرد تکرار شد و تا جایی رسید که این اقلیت مجازی در عملیات‌های تروریستی رسماً به تشکیک در تروریستی بودن وقایع، تطهیر داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی، تمسخر قربانیان و حتی شادی از اقدامات تروریستی در ایران می‌پرداختند.
همین رویکرد غیرانسانی در ساعات پس از بمبگذاری تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان هم از سوی این افراد دنبال شد. معروف‌ترین آن‌ها علی کریمی بود که با واکنش‌های تند مردم و برخی نخبگان و فعالان سیاسی مواجه شد. اما برخی بسیار قلیل از اکانت‌ها در توییتر و اینستاگرام همان مسیر را رفتند. این بار، اما با اقدام خودجوش برخی فعالان مجازی اتفاق جدیدی رخ داد. موجی از شناسایی و معرفی صاحبان این اکانت‌ها و درخواست از دادستانی برای مقابله با آن‌ها به راه افتاد. آن‌ها همه از حامیان و فعالان آشوب‌های زن، زندگی، آزادی بودند.
علی علیزاده، کنشگر سیاسی ساکن لندن در توییتی نوشت: «سال گذشته هرکس را که کوچک‌ترین نقدی درباره زن، زندگی، آزادی کرد در دادگاه افکار عمومی ساختگی‌شان اعدام اجتماعی کردند. ۱۰ درصد غیرتی را که این‌ها درباره جنبش‌شان به خرج داده بودند ما درباره امنیت ۸۵ میلیون ایرانی به خرج داده بودیم امروز دهان‌های هرزه و آلوده به تمسخر ترور ۹۱ مظلوم باز نمی‌شد. مقصر ماییم که بر سر دفاع از اصل بدیهی امنیت ایران سخت‌گیری نکردیم. اگر می‌خواهیم ایران از دست نرود اینجا و اکنون باید خط قرمزی مطلق بگذاریم و با تمام قوا از آن مرزبانی کنیم. باید حیات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها که ترور را عادی‌سازی می‌کنند مختل کنیم.»
او پیش از این هم در توییتی نوشت: «اشتباه کردیم؛ اشتباهی بزرگ. همان دی ۹۸ که این تبهکاران تابوی امنیت ملی را شکستند و به سرباز ایرانیان توهین و ترور را عادی‌سازی کردند باید مقابلشان می‌ایستادیم. باید تک‌تک‌شان را حتی اگر از خانواده‌هایمان بودند رسوا می‌کردیم. باید کاری می‌کردیم حداقل بخوربخورشان از بیت‌المال قطع شود و اگر خارج نشین‌اند خواب بازگشت به ایران را از سر بیرون کنند. حمایت از تروریسم را باید خیلی زودتر هزینه‌ساز می‌کردیم. خیلی زودتر.»
حمایت از تروریسم باید همان‌قدر که قبیح است، هزینه‌ساز هم باشد و مدعی‌العموم بدون وجود شاکی خصوصی هم بتواند علیه حامیان رسانه‌ای تروریسم اعلام جرم کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار