کد خبر: 1208439
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: روش تعرفه‌گذاری پلکانی گاز به عدالت نزدیک‌تر است. در شرایط غیرپلکانی کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند و طبعاً از یارانه پنهان انرژی بیشتری بهره می‌برند، اما در تعرفه‌گذاری پلکانی، پرمصرف‌ها باید هزینه گاز را با قیمت غیریارانه‌ای پرداخت کنند و این به معنای عدالت در تخصیص یارانه‌های انرژی است.

گاز به عنوان یک سرمایه ملی به وفور در کشورمان در دسترس است و دومین دارنده ذخایر این ماده ارزشمند در دنیا محسوب می‌شویم. شاید همین آمار و ارقام باعث شده است برخی تصور کنند می‌توانند بی‌محابا از آن استفاده کنند و لزومی برای مدیریت مصرفش در کشورمان وجود ندارد، اما واقعیت این است که گاز به صورت یک ماده در زیر زمین وجود دارد و تولید آن و رساندنش به دست مصرف‌کنندگان نهایی پروسه‌ای هزینه‌بر و طولانی را می‌طلبد. سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی به لحاظ تأسیسات و زیرساخت‌ها برای تولید گاز لازم است تا این ماده از زیرزمین به خانه‌های مردم و صنایع برسد. مصرف نادرست این ماده ارزشمند باعث کسری تراز گاز در زمستان می‌شود و قطعی گاز صنایع را در پی دارد که خسارات بی‌شماری به تولید ملی وارد می‌کند. آمار‌ها نشان می‌دهد عمده مردم، مصرفی مناسب و در الگوی مصرف دارند و اقلیتی که کمتر از ۳درصد از مشترکان را تشکیل می‌دهند، مصارف نامتعارفی را به ثبت می‌رسانند. میانگین مصرفی این مشترکان پنج برابر بیشتر از مشترکان کم‌مصرف است، به همین دلیل، برخی پیشنهاد می‌کنند اعمال سیاست‌های قیمتی به پرمصرف‌ها می‌تواند به مدیریت مصرف گاز در کشور بینجامد.
حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «جوان» در خصوص مزیت‌های روش تعرفه‌گذاری پلکانی گاز تصریح کرد: بر اثر عوامل مختلف از جمله عدم‌سرمایه‌گذاری در بخش تولید و عدم‌مصرف بهینه شاهد بروز ناترازی در کشور هستیم. اگر در سیاستگذاری‌ها به رفع این مسائل توجه داشته باشیم، می‌توانیم به حل مشکل کمک کنیم. وی ادامه داد: یکی از راهکار‌ها برای رفع ناترازی گاز در کشور ابزار قیمتی است. تعرفه‌گذاری پلکانی روشی است که مزایایی دارد و می‌تواند در مدیریت مصرف مؤثر باشد، البته این راهکار به تنهایی کارساز نخواهد بود و لازم است پروژه‌های بهینه‌سازی نیز به صورت همزمان به اجرا گذاشته شود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند در مدیریت مصرف و عادلانه‌سازی تخصیص یارانه‌ها مؤثر باشد و ما را به نتایج خوبی برساند. صالحی گفت: یکی از چالش‌های حوزه انرژی در کشور موضوع قاچاق است. از طریق تعرفه‌گذاری پلکانی می‌توانیم به مدیریت این موضوع نیز بپردازیم.
وی ادامه داد: در سازوکار تعرفه‌گذاری پلکانی، کسانی که داخل الگوی مصرف از انرژی استفاده می‌کنند، از یارانه بهره می‌برند و قبوض‌شان با هزینه کمتر محاسبه می‌شود. مصارف بسیار پایین نیز از بخشودگی استفاده می‌کنند، اما کسانی که مصارف بالایی دارند، باید هزینه گاز مصرفی‌شان را بدون یارانه پرداخت کنند.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در حوزه گاز نیز بررسی‌ها انجام شده است و می‌توانیم به صورت پلکانی تعرفه پرمصرف‌ها را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: جزو کشور‌هایی هستیم که بیشترین یارانه انرژی را در جهان پرداخت می‌کنیم که به ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد. فقط در حوزه گاز حدود ۱۲میلیارد دلار در سال یارانه انرژی پرداخت می‌کنیم. باید طوری سیاستگذاری کنیم که هدفمندی یارانه‌ها اتفاق بیفتد و هر کسی که تمکن بیشتری دارد، از یارانه بیشتری بهره‌مند نشود. صالحی در پایان تأکید کرد: یارانه باید به اقشار کم‌درآمد اختصاص پیدا کند و در سازوکار‌هایی که به بهره‌مندی بیشتر اغنیا از یارانه منجر می‌شود، باید تجدیدنظر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار